wo. 9 mrt 2022
"Renew Danone" moet voor duurzame, winstgevende groei zorgen bij Danone

Gisteren hield Danone haar kapitaalmarktdag. De nieuwe CEO Antoine de Saint-Affrique schetste de nieuwe strategische richting voor Danone. Het plan “Renew Danone” zal Danone in staat stellen opnieuw aan te knopen met een duurzaam winstgevend groeimodel. De uitvoering van het plan zal worden vergemakkelijkt door een betere afstemming tussen doel en prestaties. KBC Asset Management-analist Bob van Leemputte behoudt het koersdoel van 53 euro met “Houden”-advies.
Holistische evaluatie van Danone
In de afgelopen zes maanden ronde Antoine de Saint-Affrique een holistische evaluatie van Danone af met als doel de groei te herstellen en waardecreatie te stimuleren. De evaluatie bevestigde dat Danone actief is in gezonde, trendgevoelige en groeiende categorieën. Het bedrijf profiteert van een sterke portefeuille van merken - zowel wereldwijd als lokaal, leidende posities en een evenwichtige geografische spreiding over ontwikkelde en opkomende markten. De evaluatie bevestigde ook de waarde van Danone's inzet voor prestaties en sociale en milieuverantwoordelijkheid en haar baanbrekende wortels om mensen toegang te geven tot gezondheid via voeding.
De evaluatie erkende echter ook dat Danone het in het verleden minder goed heeft gedaan dan zijn markten, wat kan worden toegeschreven aan een gebrek aan focus op zijn kernportefeuille, late en ondermaatse innovatie-inspanningen, inconsistente uitvoering en lage investeringen.
In deze context, en onder toezicht van de raad van bestuur van Danone, stelden Antoine de Saint-Affrique en het uitvoerend comité een plan op om de prestaties, het concurrentievermogen en de waardecreatie van Danone op lange termijn te herstellen.
Vier pijlers
Het nieuwe strategische plan is opgebouwd rond vier strategische pijlers:
- Herstel van de concurrentiekracht van Danone in kerncategorieën en regio's
- Selectieve uitbreiding van Danone's aanwezigheid in termen van segmenten, kanalen en regio's
- Actief zaaien van toekomstige groeipaden
- Actieve portfoliorotatie
Vooral de laatste pijler is er een die we graag horen. Het management streeft naar een rotatie van ongeveer 10% van de netto-omzet. Details over specifieke activa die klaar zijn voor afstoting werden echter niet gegeven. Danone wil zijn schuldgraad (nettoschuld/EBITDA) onder de 3x houden, wat betekent dat grote contante acquisities onwaarschijnlijk zijn.
Analist Bob van Leemputte verwacht dat de portefeuille meer gedesinvesteerd zal worden. Ondermaats presterende bedrijven zullen moeten worden hersteld of afgestoten. Hij denkt aan Horizon, Tema, Mizone en traditionele zuivelproducten. De eerste focus ligt op fixeren, maar het management heeft aangegeven dat er geen taboes zijn.
Danone's vooruitzichten
Dit jaar zal een "funderend" jaar worden. De omzetgroei zal worden aangevoerd door de prijszetting en zal uitkomen tussen 3 en 5%. De recurrente operationele marge zal naar verwachting 'boven' 12% liggen. Afhankelijk van de groei en hoeveel hoger dit zal zijn, zou dit een neerwaartse bijstelling van de consensusramingen kunnen inhouden, aangezien momenteel een groei van 4,4% en een marge van 12,9% wordt verwacht. Alle besparingen van Local First zullen opnieuw in de onderneming worden geïnvesteerd. Na dit jaar zullen de marges naar verwachting weer stijgen, uiteraard afhankelijk van de inflatie.
Wat de rapportering betreft, zal Local First centraal komen te staan en zullen de sleutelindicatoren (netto-omzet, groei van de jaarlijkse omzet, recurrent bedrijfsresultaat en recurrente operationele marge) voortaan gerapporteerd worden voor de geografische bedrijfssegmenten.