di. 2 nov 2021
Resultaten Daimler overtreffen verwachtingen, ondanks vele uitdagingen

Daimler maakte op 29 oktober 2021 al resultaten over het derde kwartaal bekend, die de analistenverwachtingen overtroffen. De groepsomzet kwam uit op 40,08 miljard euro, vlot 6% boven de analistenverwachting, en de onderliggende bedrijfswinst (EBIT) landde op 3,61 miljard euro, vlot 11% boven de lat.
De Duitse autobouwer genereerde in het vorig kwartaal een sterke vrije cashflow van 2,25 miljard euro, wat dik 500 miljoen euro boven verwachting ligt. De chiptekorten zijn dus een zegen gebleken voor (premium) autoconstructeurs zoals Daimler, dat op 11 november een Capital Markets Day houdt voor zijn vrachtwagendivisie. Die wordt in december afgesplitst.
Kwartaalresultaten Daimler
Mercedes Cars & Vans profiteerde van een zeer sterke productmix door de productie/verkoop te concentreren op de S-Klasse, EQS, GLE en GLS en tegelijk strikt te blijven op de prijsstelling. Bijgevolg steeg de gemiddelde verkoopprijs van 38.300 euro in het derde kwartaal van 2020 tot 54.300 euro in het derde kwartaal van 2021.
Niettemin worstelde Daimler met lagere volumes omwille van stopdagen door het tekort aan halfgeleiders, terwijl de hogere grondstofprijzen ook voor tegenwind zorgden. Alles bij elkaar behaalde de divisie, ondanks een daling van de eenheidsverkoop met 30%, een kloeke EBIT-marge van 8,5%. Dat is te danken aan de sterke mix/prijszetting, maar ook aan de volgehouden kostendiscipline.
Vooruitzichten
Daimler heeft de vooruitzichten voor het volledige boekjaar 2021 geactualiseerd en verwacht nu een vrije kasstroom die “ongeveer op het niveau van 2020” zal liggen. Eerder werd nog gesproken over een lichte daling ten opzichte van dat niveau.
Bij Mercedes zal de omzet per eenheid nu naar verwachting “iets onder het niveau van 2020” liggen, tegenover de eerdere verwachting dat die “op hetzelfde niveau van 2020” zou uitkomen. Het management verwacht dat de prijs/mix iets zal verslechteren na een ongebruikelijk sterk derde kwartaal, waardoor de gemiddelde verkoopprijzen iets zouden kunnen dalen. De nadruk blijft echter liggen op waarde boven volume, zodat de prijsstelling sterk zou moeten blijven.
De vraag naar zijn topmodel in het elektrische segment, de EQS, is zeer solide en vergelijkbaar met de S-Klasse, wat een goed voorteken is voor de toekomstige marges. Met een versoepeling van de toeleveringsketen en een grote vraag vanuit alle divisies is de boodschap voor het vierde kwartaal eerder positief. Het tekort aan halfgeleiders blijft het belangrijkste knelpunt, maar andere elementen, zoals magnesium, lijken vooralsnog geen probleem te vormen.
KBC Asset Management over Daimler
De tekorten aan halfgeleiders zijn volgens analist Kurt Ruts in feite een zegen gebleken voor (vooral premium) autoconstructeurs. Ze hebben immers prijsdiscipline bij de autofabrikanten aangemoedigd en bovendien betekent die schaarste dat autofabrikanten voorrang geven aan de verkoop van modellen met de hoogste marges.
Los daarvan houdt Daimler op 11 november een Capital Markets Day voor zijn vrachtwagendivisie. Dat is belangrijk, want in december zal die worden afgesplitst. Beide gebeurtenissen kunnen een belangrijke katalysator voor het aandeel zijn.
KBC AM herhaalt de “Kopen”-aanbeveling voor Daimler, maar verhoogt het koersdoel van 98 naar 104 euro.