• NL
  • FR
BoleroPowered by KBC
menu

Orderdesk: 02 303 33 00

Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
  • Analyse en InzichtAnalyse en Inzicht
  • PlatformenPlatformen
    • Bolero
    • Mobile
  • Markten en ProductenAanbod
    • Markten
    • Producten
  • Events en OpleidingenEvents
    • Opleidingen
  • AcademyAcademy
    • Producten
    • Platformen
    • Strategie & Analyse
  • TarievenTarieven
  • SupportSupport
    • Documentcenter
    • Veelgestelde vragen
    • Lexicon
Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
  • Bolero blog

  • Topic

  • Topic

  • Meest verhandelde ETF's van 2024

  • De wereld van ETF's

  • Bolero Live

  • Onze analisten

  • Beursboeken in de kijker

Als belegger wilt u niets missen van het financiële nieuws en de beursactualiteit. In deze blog volgt u elke dag van dichtbij op wat er reilt en zeilt op de financiële markten en krijgt u meteen de nodige duiding. 

Bijdragen

Deze blog komt tot stand dankzij bijdragen van de analisten van KBC Asset Management, KBC Securities, KBC Market Research en de economen, contentmanagers van Bolero en aandelenstrategen van KBC Groep:

Allison Mandra, Andrea Gabellone, Benjamin Wolff, Bérangère Bivort, Bernard Keppenne, Cora Vandamme, Dieter Guffens, Dirk Thiels, Ellen Van Tongelen, Guy Sips, Hans Dewachter, Jacob Mekhael, Jo Elsocht, Johan Van Gompel, Joren De Mesmaeker, Joris Franck, Kurt Ruts, Kristof Samoy, Laurent Convent, Lieven Noppe,
Livio Luyten, Lynn Hautekeete, Mathias Janssens, Mathias Van der Jeugt, Marion Geubel, Michiel Declercq, Peter Wuyts, Philippe Delfosse, Siegfried Top, Thibault Leneeuw, Thomas Couvreur, Thomas Vranken, Tom Noyens, Tom Simonts, Wim Hoste en Wim Lewi.

Disclaimer

Deze publicatie van KBC Bank N.V. (Bolero) wordt uitsluitend ter informatie verstrekt en is niet bedoeld als een specifiek en persoonlijk beleggingsadvies, een aanbieding of een uitnodiging tot een aanbieding, om de hierin vermelde financiële producten te kopen of te verkopen, noch onafhankelijk onderzoek op beleggingsgebied.

De dienstverlening die Bolero verschaft, is niet op beleggingsadvies gebaseerd. Bolero is het orderuitvoeringsplatform van KBC Bank N.V. waarmee transacties in ‘niet-complexe’ financiële producten (in de zin van MiFID II) doorgaan op basis van ‘loutere uitvoering’ (“execution only”). Bolero voert geen ‘passendheidstoetsing’ uit bij transacties in niet-complexe financiële producten. De belegger die van deze dienstverlening gebruik maakt, beschikt dus niet over de bescherming van de toepasselijke gedragsregels. Transacties in ‘complexe’ financiële producten (in de zin van MiFID II) kunnen pas uitgevoerd worden na een succesvolle passendheidstoetsing.  Transacties via Bolero gebeuren altijd op initiatief van de belegger. 

Bij het uitvoeren en/of doorgeven van transacties van beleggers houdt Bolero geen rekening met de daarmee verband houdende fiscale, juridische of boekhoudkundige aspecten van deze transacties, verstrekt zij geen advies met betrekking tot dergelijke aspecten en kan zij daarvoor derhalve niet aansprakelijk worden gesteld.

Beleggen in financiële producten houdt  risico’s in. Beleggers moeten in staat zijn om het economische risico van een belegging te dragen en het belegde kapitaal geheel of gedeeltelijk te verliezen.

Copyright © KBC Bank NV/Bolero. Alle rechten voorbehouden. Deze informatie mag op geen enkele manier gepubliceerd, herschreven of heruitgegeven worden in eender welke vorm.

Deze blog bevat publicaties van KBC Securities NV (https://research.kbcsecurities.com/portal/portal.html#!/disclosures), KBC Asset Management NV (https://www.kbc.be/particulieren/nl/juridische-info/documentatie-beleggen.html#aandelen) en KBC Economics (https://www.kbc.com/nl/economics.html). Voor de externe bronnen raadpleegt Bolero verschillende nieuwssites. De bijdragen worden geselecteerd op basis van recente, concrete gebeurtenissen en publicaties. De redactie wordt verzorgd door Tom Simonts (KBC Securities) en door Jo Elsocht, Joren De Mesmaeker, Jens Meersman, Ellen Van Tongelen en Philippe Delfosse (marketing team Bolero, KBC Bank NV). KBC Bank staat onder toezicht van de FSMA.

do. 10 mrt 2022

14:26

Duik in horlogewereld: Rolex blijft grootste Zwitserse fabrikant

Deel deze pagina:

  • Tweet
  • Share
  • Share

Ook vorig jaar kon Rolex zijn plaats aan de top van Zwitserse horlogefabrikanten behouden. Het bleef, volgens een rapport van Morgan Stanley en LuxeConsult, de grootste Zwitserse horlogefabrikant ter wereld, na Richemont, Swatch Group en Audemars Piguet. Dat doet het met bijna 29% marktaandeel. Rolex verkocht in 2021 1,05 miljoen horloges, wat een omzet van 8,05 miljard Zwitserse frank met zich meebracht. De gemiddelde prijs per uurwerk  klopte in 2021 af op 11.500 Zwitserse frank, wat omgerekend neerkomt op ongeveer 11.220 euro. We geven een kort overzicht van de prestaties in de sector.

Recordjaar voor Zwitserse horlogehandel

De Federatie van de Zwitserse horloge-industrie meldde dat 2021 een recordjaar was voor de Zwitserse horlogehandel. Zwitserse horlogemakers registreerden in 2021 een exportwaarde van 22,3 miljard Zwitserse frank, wat een nieuw record is. Het vorige record werd in 2014 gevestigd op basis van een exportwaarde van 22,25 miljard Zwitserse frank. Achter dat positieve cijfer gaan echter belangrijke bewegingen schuil. Zo is er bijvoorbeeld de aanhoudende neerwaartse trend in termen van volume, met slechts 15,7 miljoen uitgevoerde uurwerken. Dit is een daling van 4,9 miljoen vergeleken met 2019, en is grotendeels te wijten aan een enorme daling in de export van horloges onder 500 Zwitserse frank.

Hoe deden andere Zwitserse horlogemerken het?

Richemont, waartoe Cartier behoort, boekte in 2021 (april-december) een omzetstijging van 20% ten opzichte van de cijfers van 2019 voor alle horlogemerken. Daarmee stond het op de tweede plaats in het rijtje van grootste horlogefabrikanten in Zwitserland.

Swatch Group, waaronder onder meer Omega en Longines vallen, is goed voor een derde plaats in dat rijtje. Het bedrijf meldde echter dat de netto-omzet voor het kalenderjaar 2021 met 7,4% was gedaald ten opzichte van 2019. De groep maakte geen prestaties per merk of prijscategorie bekend, dus het is onmogelijk om te weten of het ongunstige resultaat te wijten is aan de eerder genoemde daling in de lagere prijssegmenten. Swatch Group verwacht een dubbelcijferige groei voor dit jaar.

Audemars Piguet zorgde voor wat ophef door consistent te blijven tijdens de pandemie, wat leidde tot een omzet van 1,6 miljard Zwitserse frank in 2021, in vergelijking met de 1,2 miljard van 2019. De firma uit het Zwitserse Le Brassus staat erom bekend hogere verkoopcijfers te behalen door zich te richten op waardeverbetering in plaats van op productieverhoging en heeft haar groei eerder aan deze strategie toegeschreven. Waardevermeerdering betekent hier dat een horloge in goud wordt verkocht in plaats van in staal, of dat stalen horloges op het niveau van goud worden geprijsd en dat vervolgens ook de prijs van gouden modellen wordt verhoogd. Eens te meer tonen horlogemerken aan dat de weg naar succes ligt in het verhogen van de waardeketen, eerder dan in het verhogen van het volume.

En hoe deden Franse horlogemerken het?

Voor LVMH, 's werelds grootste luxeconglomeraat, was 2021 een topjaar, doordat de resultaten van Tiffany & Co. voor het eerst werden meegerekend. LVMH verloor wel marktaandeel op de horlogemarkt, ondanks een sterke prestatie van Hublot, waarvan de verkoop met 45% steeg. Zenith heeft zijn omzet bijna verdubbeld, maar maakt nauwelijks winst en is door zijn geringe omvang relatief marginaal in de rekeningen van de groep.

Kering, eigenaar van Gucci, gooide begin 2022 de handdoek in de ring en verkocht zijn beide horlogemerken, Ulysse Nardin en Girard Perregaux. Beide hebben hun verkoopcijfers alleen maar zien kelderen sinds ze door de Franse groep werden overgenomen. Hun omzet is verwaarloosbaar geworden ten opzichte van de groep en beide verliezen geld op operationele basis.

De horlogedivisie van Hermès, zette wel een schitterende prestatie neer met een omzetstijging van 73%, ook al staat zij met een omzet van 364 miljoen Zwitserse frank op de 19e plaats. De fenomenale vooruitgang is de bekroning van verscheidene jaren van investeringen en ontwikkeling om het merk naar boven toe te herpositioneren en het los te koppelen van de aantrekkelijkheid van de lederwaren van het merk.

Naar overzicht
Beleg online met inzicht
Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
Analyse en Inzicht
  • Analisten
  • Bolero Blog
Platformen
  • Bolero
  • Mobile
Markten en Producten
  • Markten
  • Producten
Events en Opleidingen
  • Events
  • Opleidingen
Academy
  • Producten
  • Platformen
  • Strategy & Analyse
Tarieven
  • Tarieven
Support
  • Algemene voorwaarden
  • Documentcenter
  • Lexicon
  • Veelgestelde vragen
  • Klachten
  • FAQ: MiFID II
Over Bolero
  • Bolero vandaag
  • Relatie KBC & Bolero
  • Nieuws
  • Werken bij Bolero
Award

Ontdek ook:

Bolero Crowdfunding

  •   Home
  • Analyse en Inzicht
  • Platformen
  • Markten en Producten
  • Events en Opleidingen
  • Academy
  • Tarieven
  • Support
Powered by KBC }}

Powered by KBC

  • © Bolero 2025
  • Privacy statement
  • Juridische voorwaarden
  • Sitemap