ma. 7 nov 2022

Ryanair, één van de laatste grote luchtvaartmaatschappijen die hun kwartaalresultaten bekendmaakten, toonde opnieuw aan hoe winstgevend de zomerperiode was voor luchtvaartmaatschappijen. Hun nettowinst kwam in het laatste kwartaal uit op 1,20 miljard euro, wat in lijn was met de vrij hoge verwachtingen van analisten. Zowel de omzet als de kosten laten zeer sterke, solide cijfers zien, volgens KBC Asset Management-analist Tom Noyens.
Priority Boarding
De groepsomzet werd zowel op volume- als op opbrengstniveau aangedreven. Afgelopen zomer halfjaar (maart tot september) vlogen 95,1 miljoen passagiers met Ryanair. Dat is 11% meer dan voor de zomer. Het rendement van die passagiers was het gevolg van zowel hogere tarieven, want ze betaalden hogere prijzen (ongeveer 7% meer dan vóór de covidcrisis) en gaven ook veel meer uit aan extra diensten. Hun neveninkomsten per eenheid (extra diensten buiten de standaard ticketprijs) stegen afgelopen kwartaal met 19,8% tot 23,51 euro extra per passagier. Dat was vooral te danken aan het feit dat veel passagiers overstapten van standaard tickets naar priority boarding.
Dure brandstof
Wat de kosten betreft, blijft Ryanair de minst dure luchtvaartmaatschappij van Europa. De kosten per passagier exclusief brandstof daalden tot minder dan 30 euro per passagier. Brandstofkosten blijven een belangrijk onderwerp voor alle beleggers in de sector, maar Ryanair kon de brandstofdekking voor 2023 tot 87% uitbreiden voor “slechts” 70 dollar per vat. Daarmee is Ryanair de best gedekte luchtvaartmaatschappij in Europa.
Ryanairs vooruitzichten
Wat de vooruitzichten betreft, is Ryanair in het algemeen zeer voorzichtig en de laatste prognose was niet anders. Ryanair schetst de voorspelde moeilijkheden met mogelijke nieuwe covidgolven of politieke onzekerheden rond Oekraïne en Rusland. De vrees voor een recessie werd voorgesteld als potentiële voordelen voor Ryanair, omdat de mensen op zoek zullen gaan naar de goedkoopste luchtvaartmaatschappijen om mee te reizen. Die kunnen zo marktaandeel winnen.
Ryanair verhoogde niettemin de vooruitzichten voor het volledige jaar 2023 van 166,5 naar 168 miljoen passagiers met gestaag stijgende aantallen in de jaren daarna. Al wees de luchtvaartmaatschappij wel naar de moeilijkheden aan de kant van vliegtuigbouwer Boeing bij de levering van de 737-vliegtuigen.
KBC Asset Management over Ryanair
Tom Noyens behoudt het “Kopen”-advies voor Ryanair, dat volgens hem zeer goed gepositioneerd is, zowel op financiële basis (het heeft bijna geen nettoschuld op de balans) als op basis van bedrijfsperspectief. Ryanair steekt operationeel de concurrenten ook de loef af omdat het marktaandeel blijft winnen in cruciale regio's.
Wel verlaagde Tom Noyens de waarderingsmultiple in de waardering iets om beter rekening te houden met een moeilijker seizoen dat komen gaat. Maar Ryanair is goed gepositioneerd om deze periode te doorstaan, omdat reizen een luxeartikel is waarop mensen in moeilijkere periodes bezuinigen, denkt Tom Noyens. Niettemin is en blijft Ryanair de best gepositioneerde luchtvaartmaatschappij en dus zal het eens te meer beter uit deze periode komen.
Het Ryanair-aandeel noteert momenteel aan 13 euro (+5,8%).
