• NL
  • FR
BoleroPowered by KBC
menu

Orderdesk: 02 303 33 00

Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
  • Analyse en InzichtAnalyse en Inzicht
  • PlatformenPlatformen
    • Bolero
    • Mobile
  • Markten en ProductenAanbod
    • Markten
    • Producten
  • Events en OpleidingenEvents
    • Opleidingen
  • AcademyAcademy
    • Producten
    • Platformen
    • Strategie & Analyse
  • TarievenTarieven
  • SupportSupport
    • Documentcenter
    • Veelgestelde vragen
    • Lexicon
Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
  • Bolero blog

  • Topic

  • Topic

  • Meest verhandelde ETF's van 2024

  • De wereld van ETF's

  • Bolero Live

  • Onze analisten

  • Beursboeken in de kijker

Als belegger wilt u niets missen van het financiële nieuws en de beursactualiteit. In deze blog volgt u elke dag van dichtbij op wat er reilt en zeilt op de financiële markten en krijgt u meteen de nodige duiding. 

Bijdragen

Deze blog komt tot stand dankzij bijdragen van de analisten van KBC Asset Management, KBC Securities, KBC Market Research en de economen, contentmanagers van Bolero en aandelenstrategen van KBC Groep:

Allison Mandra, Andrea Gabellone, Benjamin Wolff, Bérangère Bivort, Bernard Keppenne, Cora Vandamme, Dieter Guffens, Dirk Thiels, Ellen Van Tongelen, Guy Sips, Hans Dewachter, Jacob Mekhael, Jo Elsocht, Johan Van Gompel, Joren De Mesmaeker, Joris Franck, Kurt Ruts, Kristof Samoy, Laurent Convent, Lieven Noppe,
Livio Luyten, Lynn Hautekeete, Mathias Janssens, Mathias Van der Jeugt, Marion Geubel, Michiel Declercq, Peter Wuyts, Philippe Delfosse, Siegfried Top, Thibault Leneeuw, Thomas Couvreur, Thomas Vranken, Tom Noyens, Tom Simonts, Wim Hoste en Wim Lewi.

Disclaimer

Deze publicatie van KBC Bank N.V. (Bolero) wordt uitsluitend ter informatie verstrekt en is niet bedoeld als een specifiek en persoonlijk beleggingsadvies, een aanbieding of een uitnodiging tot een aanbieding, om de hierin vermelde financiële producten te kopen of te verkopen, noch onafhankelijk onderzoek op beleggingsgebied.

De dienstverlening die Bolero verschaft, is niet op beleggingsadvies gebaseerd. Bolero is het orderuitvoeringsplatform van KBC Bank N.V. waarmee transacties in ‘niet-complexe’ financiële producten (in de zin van MiFID II) doorgaan op basis van ‘loutere uitvoering’ (“execution only”). Bolero voert geen ‘passendheidstoetsing’ uit bij transacties in niet-complexe financiële producten. De belegger die van deze dienstverlening gebruik maakt, beschikt dus niet over de bescherming van de toepasselijke gedragsregels. Transacties in ‘complexe’ financiële producten (in de zin van MiFID II) kunnen pas uitgevoerd worden na een succesvolle passendheidstoetsing.  Transacties via Bolero gebeuren altijd op initiatief van de belegger. 

Bij het uitvoeren en/of doorgeven van transacties van beleggers houdt Bolero geen rekening met de daarmee verband houdende fiscale, juridische of boekhoudkundige aspecten van deze transacties, verstrekt zij geen advies met betrekking tot dergelijke aspecten en kan zij daarvoor derhalve niet aansprakelijk worden gesteld.

Beleggen in financiële producten houdt  risico’s in. Beleggers moeten in staat zijn om het economische risico van een belegging te dragen en het belegde kapitaal geheel of gedeeltelijk te verliezen.

Copyright © KBC Bank NV/Bolero. Alle rechten voorbehouden. Deze informatie mag op geen enkele manier gepubliceerd, herschreven of heruitgegeven worden in eender welke vorm.

Deze blog bevat publicaties van KBC Securities NV (https://research.kbcsecurities.com/portal/portal.html#!/disclosures), KBC Asset Management NV (https://www.kbc.be/particulieren/nl/juridische-info/documentatie-beleggen.html#aandelen) en KBC Economics (https://www.kbc.com/nl/economics.html). Voor de externe bronnen raadpleegt Bolero verschillende nieuwssites. De bijdragen worden geselecteerd op basis van recente, concrete gebeurtenissen en publicaties. De redactie wordt verzorgd door Tom Simonts (KBC Securities) en door Jo Elsocht, Joren De Mesmaeker, Jens Meersman, Ellen Van Tongelen en Philippe Delfosse (marketing team Bolero, KBC Bank NV). KBC Bank staat onder toezicht van de FSMA.

ma. 4 apr 2022

12:57

Ryanair herlanceert zichzelf in maart 2022

Deel deze pagina:

  • Tweet
  • Share
  • Share

Ryanair vervoerde in maart 11,2 miljoen passagiers, tegenover 8,7 miljoen in februari en 7 miljoen in januari. Daarmee wordt opnieuw aangeknoopt met de maanden augustus tot en met november van 2021, toen het aantal passagiers steeds boven de tien miljoen uitkwam. Ook kwam de Ierse prijsvechter met vooruitzichten naar buiten: de bandbreedte voor het verwachte jaarverlies voor het boekjaar tot 31 maart 2022 werd verfijnd van 250 à 450 miljoen euro naar 350 à 400 miljoen euro. Dat reflecteerde de moeilijke jaarstart, maar meer nog de hoge brandstofprijzen die de marges onder druk blijven zetten, zegt KBC Asset Management-analist Alex Martens.

Bezettingsgraad tekent voor take-off

Het werden dus 11,2 miljoen passagiers in maart, terwijl de luchtvaartreus in maart 2021 slechts 0,5 miljoen passagiers de lucht in mocht sturen. Dat cijfer is een opsteker, ook al werd de lat van 11,3 miljoen passagiers van in oktober 2021 niet gehaald. De piek is verder ook relatief ten opzichte van de niveaus die voor het uitbreken van COVID-19 werden opgetekend. Sowieso is het hogere aantal passagiers een opsteker voor de bezettingsgraad, want die klom in maart 2022 met 87% procent zowel een stijging op maand- als op jaarbasis.

Prognoses

De bandbreedte voor het verwachte jaarverlies voor het boekjaar tot 31 maart 2022 werd verfijnd van 250 à 450 miljoen euro naar 350 à 400 miljoen euro. Dat volgt op een lastig derde kwartaal. Ryanair slikte in de laatste drie maanden van 2021 immers een verlies van 96 miljoen euro en waarschuwde dat er in het voorjaar kortingen op de tarieven zouden moeten blijven gegeven worden om klanten te lokken. Aan de kostenkant verlaagde Ryanair eerder al zijn eenheidskosten per passagier tot 32 euro, wat wil zeggen dat de extra passagiers snel zichtbaar kunen worden in de winstcijfers later dit jaar, en volgend jaar.

De nettoschuld steeg door het verlies tot 2,1 miljard euro, wat hoger is dan de verwachte 1,8 miljard euro. als gevolg van negatief werkkapitaal. Het plan is om de nettoschuld in de komende twee jaar terug te brengen tot nul. Dat moet mogelijk zijn, zonder aan de erg hoge liquiditeit van de groep te tornen. Die bleef en blijft immers zeer sterk omdat er 2,98 miljard euro in kas zit.

Over het geheel genomen handhaafde Ryanair na vorig kwartaal zijn prognose voor het aantal passagiers in heel boekjaar 2022 op 'iets minder dan' 100 miljoen passagiers. Dit resultaat is enorm gevoelig voor verdere positieve of negatieve COVID-19-nieuwsstromen en het bedrijf blijft de aandeelhouders waarschuwen om rekening te houden met verdere COVID-19-verstoringen, zelfs nog los van het conflict in Oekraïne.

Rusland doet boekingshonger haperen

Ryanair zag het aantal boekingen met zo’n 20% dalen na de Russische invasie van Oekraïne. Inmiddels herstelt de verkoop van tickets weer, zodat de ergste inzinking alweer achter de rug lijkt. Voor topman O’Leary is het belangrijk dat de oorlog al zeker niet verder escaleert, want in dat scenario zal de invasie geen grote impact hebben op de verkoop van tickets in Oost-Europa. Ryanair vloog vóór de oorlog op vier luchthavens in Oekraïne, maar die trafiek zal tot zowat onder het absolute minimum herleid zijn.

In het nieuwe boekjaar verwacht Ryanair vanwege de aantrekkende vraag naar tickets weer 1 miljard euro winst te zullen maken. Maar concrete details werden nu nog niet meegegeven, omdat O’Leary en zijn kornuiten pas op 16 mei met een volledige set van jaarcijfers naar buiten komt. Wel werd nu al gemeld dat de brandstofdekking voor 2023 werd opgetrokken tot 80%.

Wil het personeel wel mee?

Ondertussen is er sociale onrust bij Ryanair in België, waar een stakingsaanzegging werd ingediend voor de komende week. Moeizame onderhandelingen over een nieuwe cao over de lonen en premies van het cabinepersoneel liggen aan de basis van de onrust. De concrete aanleiding tot de stakingsaanzegging is dat onderhandelingen over een nieuwe cao over de lonen en premies van het cabinepersoneel nog niet tot een akkoord hebben geleid, nadat de oude cao eind maart afliep.

En ondanks Ryanair drie jaar geleden instemde met het toepassen van de Belgische arbeidswetgeving, zijn er volgens de vakbonden nog altijd een aantal “basisvoorwaarden” die niet gerespecteerd worden. De laatste staking bij Ryanair in België dateert van september 2018. Een nieuwe editie zal op het niveau van heel Ryanair meer dan waarschijnlijk niet gevoeld worden, maar het toont wel aan dat ook Ryanair eerst zijn personeel in het gelid moet kunnen houden, om nadien de klanten te kunnen paaien.

KBC Asset Management over Ryanair

Ryanair maakt net zoals alle andere luchtvaartbedrijven een "verloren winter" mee, waardoor die quasi irrelevant is voor de investeringscase. Analist Alex Martens blijft van mening dat Ryanair de winnaar op lange termijn in de Europese luchtvaartsector zal zijn en dat de huidige markt ideaal is om marktaandeel te veroveren in Europa: de 737Max komt in de vloot, de 210 Max komt in de vloot tegen 2026 én de capaciteitssituatie is gunstig. Deze groei zou de opwaartse trend van het rendement ten opzichte van sectorgenoten moeten beperken.

Ook moet Ryanair de kosteninflatiebeter kunnen beheersen dankzij zijn sterkere blootstelling aan secundaire luchthavens en zijn onderhandelingspositie. Bovendien heeft het bedrijf zijn brandstof- en koolstofkosten afgedekt tegen aantrekkelijke prijzen, wat zijn kostenpositie verder zal verbeteren ten opzichte van sectorgenoten. Ryanair zal sterker uit deze crisis komen en marktaandeel blijven winnen wanneer het luchtruim weer opengaat. Analist Alex Martens handhaaft daarom de “Kopen”-aanbeveling en het koersdoel van 18,5 euro.

Naar overzicht
Beleg online met inzicht
Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
Analyse en Inzicht
  • Analisten
  • Bolero Blog
Platformen
  • Bolero
  • Mobile
Markten en Producten
  • Markten
  • Producten
Events en Opleidingen
  • Events
  • Opleidingen
Academy
  • Producten
  • Platformen
  • Strategy & Analyse
Tarieven
  • Tarieven
Support
  • Algemene voorwaarden
  • Documentcenter
  • Lexicon
  • Veelgestelde vragen
  • Klachten
  • FAQ: MiFID II
Over Bolero
  • Bolero vandaag
  • Relatie KBC & Bolero
  • Nieuws
  • Werken bij Bolero
Award

Ontdek ook:

Bolero Crowdfunding

  •   Home
  • Analyse en Inzicht
  • Platformen
  • Markten en Producten
  • Events en Opleidingen
  • Academy
  • Tarieven
  • Support
Powered by KBC }}

Powered by KBC

  • © Bolero 2025
  • Privacy statement
  • Juridische voorwaarden
  • Sitemap