di. 16 jul 2019

Ryanair verwacht zeker nog tot de zomer van 2020 groeivertragingen, omdat de problemen met de levering van de Boeing 737 MAX-toestellen aanhouden. Gisteren maakte ook American Airlines bekend dat het zijn MAX-vliegtuigen nog tot november aan de grond houdt. Volgens the Wall Street Journal zou de Boeing 737 MAX pas begin 2020 groen licht krijgen om opnieuw in gebruik te worden genomen.
Grootste Europese bestelling
Aangezien Ryanair Boeing 737 MAX 200-toestellen heeft besteld - een variant van de 737 MAX - moeten die elk afzonderlijk worden gecertificeerd door de FAA (Federal Aviation Administration) en EASA (Europees Agentschap voor Veiligheid van de luchtvaart).
Ryanair bestelde 135 MAX 200-toestellen met een optie op nog eens 75 stuks, goed voor de grootste bestelling onder de Europese luchtvaartmaatschappijen voor dit type vliegtuig. Het hoopt tussen januari en februari 2020 zijn eerste MAX 200-vliegtuigen te ontvangen.
Aangezien Ryanair slechts 6 tot 8 nieuwe vliegtuigen per maand in ontvangst kan nemen, plant de Ierse lage kostenmaatschappij nu het zomerschema voor 2020 op basis van de levering van 30 B737 MAX-vliegtuigen tot eind mei 2020. Dat is minder dan de 58 MAX-vliegtuigen die Boeing oorspronkelijk vóór de zomer van 2020 zou leveren. Dit zal ervoor zorgen dat de groei van Ryanair in de zomer van 2020 daalt van 7% naar 3% en betekent dat de groei voor het hele jaar (tot maart 2021) zal worden teruggebracht van 162 miljoen passagiers tot ongeveer 157 miljoen.
De visie van KBC Asset Management
De Europese markt voor korteafstandsvluchten kreunt momenteel onder de overcapaciteit,waardoor de ticketprijzen stevig onder druk staan. In dat opzicht is de lagere groei bij Ryanair positief voor de Europese luchtvaartsector. Maar de passagiersgroei in Europa valt dit jaar tegen omwille van het dalende consumentenvertrouwen en het valt sterk te betwijfelen of de afname van de capaciteitsgroei voldoende zal zijn om de ticketprijzen te laten stijgen.
Voor Ryanair is het echter niet positief, want analisten zullen hun winstverwachtingen moeten verlagen omwille van de lagere groei. De Ierse prijsvechter is bovendien nog steeds gewaardeerd aan een premie t.o.v. sectorgenoten omwille van zijn sterkere groei. Nu de groei lager zal uitkomen, kan die premie volgens analist Alex Martens dan ook slinken.
Daarenboven zal Ryanair kampen met hogere kosten. De Boeing 737-MAX biedt Ryanair het voordeel om 4% meer passagiers te vervoeren met 16% minder brandstof. Daarnaast zou Ryanair ook besparen in landingskosten.
Winstbijstellingen blijven dus duidelijk negatief. KBC AM verwacht dat Ryanair geen winstgroei zal boeken. De risico's blijven neerwaarts.
KBC AM bevestigt het "Verkopen"-advies voor de aandelen met een koersdoel van 8,5 euro.