di. 2 nov 2021

Ryanair boekte in het tweede kwartaal van zijn gebroken boekjaar een nettowinst van 225 miljoen euro, goed voor de eerste winst sinds de uitbraak van de coronapandemie. Tot daar het goed nieuws, want het bedrijf verlaagde de verwachtingen voor het volledige boekjaar 2022 naar een verlies van 100 à 200 miljoen euro, terwijl eerder op een “klein nettoverlies tot break-even” werd gerekend. CEO O'Leary gaat er wel van uit dat er “meer dan 100 miljoen passagiers” vervoerd zullen worden in het boekjaar 2022, tegenover een eerdere prognose van “maximum 90 à 100 miljoen”. KBC Asset Management-analist Alex Martens herhaalt na de kwartaalupdate zijn koersdoel en aanbeveling voor het aandeel.
Kwartaalcijfers Ryanair
- De kwartaalomzet kwam uit op 1,78 miljard euro, zo’n 3,8% minder dan wat analisten hadden verwacht en het gevolg van lager dan verwachte prijzen.
- Op de balans bleek dat het saldo aan liquide middelen in september zeer robuust bleef: 4,24 miljard euro, tegenover 4,06 miljard euro op 30 juni. De groep zat sowieso al niet in geldnood, maar slaagde erin om in de eerste helft van 2021 een vrije kasstroom van 728 miljoen euro te realiseren.
Meer passagiers dan verwacht
Analist Alex Martens was vooral positief verrast door de sterke passagiersgroei. Ryanair verwacht nu in het boekjaar 2022 meer dan 100 miljoen passagiers te vervoeren, terwijl het eerder nog mikte op maximum 90 à 100 miljoen passagiers.
De verbeterde vooruitzichten zijn mede te danken aan de vervoersstatistieken van oktober, die 80% van het niveau van 2019 haalden, tegenover 71% in september. CEO Michael O'Leary gaf aan dat de prijzen voor de zomer van 2022 5% hoger liggen dan in de vergelijkbare periode voor de zomer van 2019.
KBC Asset Management over Ryanair
Het is volgens analist Alex Martens bemoedigend dat een beperkte capaciteitsomgeving volgende zomer een sterkere prijsstelling in de hand zou moeten werken. De CFO gaf ook aan dat Ryanair in staat zou moeten zijn om het huidige niveau van de neveninkomsten (vlot 21 euro per passagier) te handhaven, ook al liggen die inkomsten vandaag al zo’n 11% hoger dan in 2019.
KBC AM blijft van mening dat Ryanair op lange termijn de winnaar in de Europese luchtvaartsector zal zijn, ook al zal de winterperiode moeilijk zijn. Ryanair zal volgens analist Alex Martens sterker uit deze crisis komen en marktaandeel blijven winnen wanneer het luchtruim weer opengaat.
Daarom blijven de “Kopen”-aanbeveling en het 18,5 euro koersdoel bij KBC AM ongewijzigd op de tabellen staan.