wo. 7 apr 2021

Ryanair laat in een trading update weten dat het in zijn gebroken boekjaar 2021 minder verlies zal boeken dan verwacht, maar door de huidige reisbeperkingen en de relatief trage uitrol van de vaccinaties in Europa blijft de Ierse lagekostenmaatschappij voorzichtig wat betreft de vooruitzichten. KBC Asset Management-analist Alex Martens erkent dat de nabije toekomst voor de luchtvaartsector nog steeds uitdagend is, maar blijft positief over de vooruitzichten op lange termijn. Het koersdoel voor Ryanair gaat bij KBC AM van 17 naar 18,5 euro, met een ongewijzigde "Kopen"-aanbeveling.
Verwachtingen Ryanair
Ryanair heeft een beknopte maar positieve trading update gepubliceerd, waarbij de nettowinstverwachting voor zijn gebroken boekjaar 2021 werd opgetrokken (d.w.z. lagere verliezen) en voor het vierde kwartaal (eindigend op 31 maart 2020) een cash burn van slechts 350 miljoen euro wordt vooropgesteld. Niettemin gaat de lagekostenmaatschappij ervan uit dat het luchtverkeer in het boekjaar 2022 aan de onderkant van de verwachtingen zal uitkomen, en dat het in het boekjaar 2022 net break-even zal draaien.
Ryanair rekent nu op een nettoverlies tussen 800 en 850 miljoen euro, wat in het middenpunt van die bandbreedte wijst op een verbetering met 8% ten opzichte van de vorige prognose (verlies tussen 850 en 900 miljoen euro). Hoewel die verbetering er historisch gezien niet al te veel toe doet, gaf Ryanair ook blijk van een sterke cashcontrole, waarbij de liquide middelen aan het einde van de periode (31 maart 2021) afklokten op 3,15 miljard euro. Dit impliceert een cash burn van ongeveer 350 miljoen euro voor het fiscaal vierde kwartaal van 2021, tegenover zo'n 1 miljard euro een kwartaal eerder.
Sombere vooruitzichten voor luchtverkeer
Gezien de huidige reisbeperkingen en "de trage uitrol van Covid-19-vaccins in de EU", verwacht Ryanair momenteel dat het luchtverkeer in zijn gebroken boekjaar 2022 (vanaf 1 april 2021) aan de onderkant van de vork van 80-120 miljoen passagiers zal liggen. Die sombere vooruitzichten zullen het enthousiasme temperen. Analist Alex Martens (KBC Asset Management) denkt dat het te vroeg is om aan te nemen dat de consensusverwachtingen aanzienlijk zullen worden verlaagd. De opmerkingen zijn in tegenspraak met wat de groep eerder heeft verklaard, nl. dat het verwacht dat de reizen in heel Europa tegen de zomer zouden worden hervat, gesteund door een massaal ingehouden vraag.
KBC Asset Management over Ryanair
Het was altijd duidelijk dat de nabije toekomst een uitdaging vormt, maar KBC AM blijft positief over de vooruitzichten op lange termijn. De luchtvaartsector is op zijn best wanneer de tijden het slechtst zijn en luchtvaartmaatschappijen die overleven, komen er volgens analist Alex Martens doorgaans sterker uit. Hij denkt dat de markt verder dan 2021 zal kijken en zich zal richten op 2022.
Ryanair heeft zijn leiderschap op het vlak van kosten vergroot ten opzichte van easyJet en de nationale luchtvaartmaatschappijen, die meer financiële kosten moeten maken. KBC AM verwacht een zeer sterke kostenbeheersing in luchthavens en personeel, bovenop de rugwind van de Boeing 737 MAX-leveringen (gekenmerkt door een lager brandstofverbruik en meer stoelen). Volgens analist Alex Martens zullen de marges tegen boekjaar 2023 boven het niveau van boekjaar 2020 liggen.
Gezien de lager dan verwachte cash burn en hogere cashpositie verhoogt KBC AM het koersdoel van 17 naar 18,5 euro. De aanbeveling blijft "Kopen".