• NL
  • FR
BoleroPowered by KBC
menu

Orderdesk: 02 303 33 00

Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
  • Analyse en InzichtAnalyse en Inzicht
  • PlatformenPlatformen
    • Bolero
    • Mobile
  • Markten en ProductenAanbod
    • Markten
    • Producten
  • Events en OpleidingenEvents
    • Opleidingen
  • AcademyAcademy
    • Producten
    • Platformen
    • Strategie & Analyse
  • TarievenTarieven
  • SupportSupport
    • Documentcenter
    • Veelgestelde vragen
    • Lexicon
Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
  • Bolero blog

  • Topic

  • Topic

  • Meest verhandelde ETF's van 2024

  • De wereld van ETF's

  • Bolero Live

  • Onze analisten

  • Beursboeken in de kijker

Als belegger wilt u niets missen van het financiële nieuws en de beursactualiteit. In deze blog volgt u elke dag van dichtbij op wat er reilt en zeilt op de financiële markten en krijgt u meteen de nodige duiding. 

Bijdragen

Deze blog komt tot stand dankzij bijdragen van de analisten van KBC Asset Management, KBC Securities, KBC Market Research en de economen, contentmanagers van Bolero en aandelenstrategen van KBC Groep:

Allison Mandra, Andrea Gabellone, Benjamin Wolff, Bérangère Bivort, Bernard Keppenne, Cora Vandamme, Dieter Guffens, Dirk Thiels, Ellen Van Tongelen, Guy Sips, Hans Dewachter, Jacob Mekhael, Jo Elsocht, Johan Van Gompel, Joren De Mesmaeker, Joris Franck, Kurt Ruts, Kristof Samoy, Laurent Convent, Lieven Noppe,
Livio Luyten, Lynn Hautekeete, Mathias Janssens, Mathias Van der Jeugt, Marion Geubel, Michiel Declercq, Peter Wuyts, Philippe Delfosse, Siegfried Top, Thibault Leneeuw, Thomas Couvreur, Thomas Vranken, Tom Noyens, Tom Simonts, Wim Hoste en Wim Lewi.

Disclaimer

Deze publicatie van KBC Bank N.V. (Bolero) wordt uitsluitend ter informatie verstrekt en is niet bedoeld als een specifiek en persoonlijk beleggingsadvies, een aanbieding of een uitnodiging tot een aanbieding, om de hierin vermelde financiële producten te kopen of te verkopen, noch onafhankelijk onderzoek op beleggingsgebied.

De dienstverlening die Bolero verschaft, is niet op beleggingsadvies gebaseerd. Bolero is het orderuitvoeringsplatform van KBC Bank N.V. waarmee transacties in ‘niet-complexe’ financiële producten (in de zin van MiFID II) doorgaan op basis van ‘loutere uitvoering’ (“execution only”). Bolero voert geen ‘passendheidstoetsing’ uit bij transacties in niet-complexe financiële producten. De belegger die van deze dienstverlening gebruik maakt, beschikt dus niet over de bescherming van de toepasselijke gedragsregels. Transacties in ‘complexe’ financiële producten (in de zin van MiFID II) kunnen pas uitgevoerd worden na een succesvolle passendheidstoetsing.  Transacties via Bolero gebeuren altijd op initiatief van de belegger. 

Bij het uitvoeren en/of doorgeven van transacties van beleggers houdt Bolero geen rekening met de daarmee verband houdende fiscale, juridische of boekhoudkundige aspecten van deze transacties, verstrekt zij geen advies met betrekking tot dergelijke aspecten en kan zij daarvoor derhalve niet aansprakelijk worden gesteld.

Beleggen in financiële producten houdt  risico’s in. Beleggers moeten in staat zijn om het economische risico van een belegging te dragen en het belegde kapitaal geheel of gedeeltelijk te verliezen.

Copyright © KBC Bank NV/Bolero. Alle rechten voorbehouden. Deze informatie mag op geen enkele manier gepubliceerd, herschreven of heruitgegeven worden in eender welke vorm.

Deze blog bevat publicaties van KBC Securities NV (https://research.kbcsecurities.com/portal/portal.html#!/disclosures), KBC Asset Management NV (https://www.kbc.be/particulieren/nl/juridische-info/documentatie-beleggen.html#aandelen) en KBC Economics (https://www.kbc.com/nl/economics.html). Voor de externe bronnen raadpleegt Bolero verschillende nieuwssites. De bijdragen worden geselecteerd op basis van recente, concrete gebeurtenissen en publicaties. De redactie wordt verzorgd door Tom Simonts (KBC Securities) en door Jo Elsocht, Joren De Mesmaeker, Jens Meersman, Ellen Van Tongelen en Philippe Delfosse (marketing team Bolero, KBC Bank NV). KBC Bank staat onder toezicht van de FSMA.

vr. 20 mrt 2020

16:25

Ryanair: "What doesn't kill you makes you stronger"

Deel deze pagina:

  • Tweet
  • Share
  • Share

De luchtvaartsector is één van de zwaarst getroffen sectoren van de Corona-crisis. Het coronavirus verspreidt zich nog steeds, met een dalend aantal passagiers tot gevolg. De luchtvaart staat onder enorme financiële en operationele druk. De totale ineenstorting van de vraag naar vliegreizen is ongezien, wat dit de zwaarste crisis in de geschiedenis van de luchtvaartindustrie maakt. Het luchtverkeer zal tot stilstand komen en de komende weken bijna plat liggen. 70 à 80% van de Europese vluchten zal geschrapt worden. Ter vergelijking: ten tijde van de terroristische aanslagen in de VS in 2001 lag het vliegverkeer 3 dagen plat. De vulkaanuitbarsting onder de Eyjafjallajökull in Ijsland legde 50% van het Europees luchtverkeer plat voor een periode van 8 dagen.

Grote blootstelling getroffen landen 
Ryanair zal waarschijnlijk voor het eerste in zijn geschiedenis een klein verlies boeken en cash verbranden. De relatief grote blootstelling op Italië en Spanje zal zwaar op de resultaten wegen.
Luchtvaartmaatschappijen met hoge marges en sterke balansen zullen deze crisis echter overleven. Ryanair heeft een uitzonderlijk sterke cashpositie en samen met Wizz Air de laagste kostenstructuur binnen de Europese luchtvaart. Ryanair heeft bovendien de sterkste liquiditeitspositie met meer dan 4 miljard eruo aan liquiditeiten. Daarenboven heeft het geen schuldpapier dat vervalt in 2020. Ryanair is eigenaar van 95% van zijn vliegtuigen, met een netto boekwaarde van 9 miljard EUR. Dat geeft Ryanair extra mogelijkheden om indien nodig zijn vliegtuigen te gebruiken als onderpand voor extra leningen.

Kostenleider
Ryanair blijft de kostenleider in de Europese luchtvaartindustrie en heeft daarom nog steeds de hoogste marges. Dat is niet zozeer het gevolg van lagere arbeidskosten. Wizz Air heeft zelfs nog lagere arbeidskosten. De arbeidskosten zijn nog steeds maar goed voor 12% van de totale kosten. Ryanair’s kosten liggen nog steeds zo’n 45% onder die van zijn dichtste concurrent Easyjet, waarvan personeelskosten zo’n 7 à 8% van het kostenvoordeel vertegenwoordigen. Een groot deel van het kostenvoordeel van de Ierse tijger zijn het gevolg van lagere luchthaventaksen en bagagekosten, de grote vloot van vliegtuigen van hetzelfde type (Boeing 737) dat hen een sterke onderhandelingspositie geeft naar aankoopprijs en lagere onderhoudskosten omwille van standaardisatie, de laagste financieringskosten in de industrie, enz.
De Coronacrisis zal stevig inhakken op de marges omwille van de hoge operationele hefboom van de luchtvaartbedrijven. Analisten schatten dat operationele marges met 6 à 9% zullen dalen. De lage kostenmaatschappijen hebben de hoogste marges en dus het grootste stootkussen om dit op te vangen. Voor de uitbraak van het Coronavirus profiteerde Ryanair van de omgeving van beperkte capaciteitsuitbreidingen in de Europese luchtvaartsector waardoor de ticketprijzen in de lift zaten. De operationele marge van Ryanair vorig jaar bedroeg nog 15%.

Positie versterken
Strategisch zal Ryanair haar onderhandelingspositie ten opzichte van vliegtuigbouwers, zijn personeel en luchthavens versterken, aangezien zwakke luchtvaartmaatschappijen failliet zullen gaan en de Europese markt verder zal consolideren. Meer consolidatie is minder concurrentie en dus hogere ticketprijzen. Ryanair gaat hier sterker uitkomen en zal zijn Europees marktaandeel verder vergroten.
KBC Asset Management verwacht dat, van zodra de quarantainemaatregelen zijn versoepeld, de vraag naar vliegtuigreizen zal herstellen. Zelfs als de vraag niet terugkeert naar het groeiniveau van vóór Covid-19, is de verwachting dat de sterkste spelers uit deze crisis zullen komen als levensvatbare, cashflow genererende en winstgevende bedrijven.

De visie van KBC Asset Management 
KBC Asset Management blijft er rotsvast van overtuigd dat Ryanair de long term winner is in de Europese luchtvaartindustrie. Het fundamentele investeringsverhaal blijft sterk. Ryanair blijft de luis in de pels van de traditionele luchtvaartmaatschappijen en het aandeel is na de sterke daling van de jongste weken terug koopwaardig. KBC Asset Management verhoogt de aanbeveling van "Verkopen" naar "Kopen", bij een koersdoel van 11 euro. .

Naar overzicht
Beleg online met inzicht
Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
Analyse en Inzicht
  • Analisten
  • Bolero Blog
Platformen
  • Bolero
  • Mobile
Markten en Producten
  • Markten
  • Producten
Events en Opleidingen
  • Events
  • Opleidingen
Academy
  • Producten
  • Platformen
  • Strategy & Analyse
Tarieven
  • Tarieven
Support
  • Algemene voorwaarden
  • Documentcenter
  • Lexicon
  • Veelgestelde vragen
  • Klachten
  • FAQ: MiFID II
Over Bolero
  • Bolero vandaag
  • Relatie KBC & Bolero
  • Nieuws
  • Werken bij Bolero
Award

Ontdek ook:

Bolero Crowdfunding

  •   Home
  • Analyse en Inzicht
  • Platformen
  • Markten en Producten
  • Events en Opleidingen
  • Academy
  • Tarieven
  • Support
Powered by KBC }}

Powered by KBC

  • © Bolero 2025
  • Privacy statement
  • Juridische voorwaarden
  • Sitemap