ma. 17 mei 2021

Ryanair rapporteerde vandaag resultaten voor zijn gebroken boekjaar 2021, eindigend op 31 maart. De Ierse lagekostenmaatschappij boekte een nettoverlies van 815 miljoen euro, wat binnen de analistenverwachting van 800 tot 850 miljoen ligt.
Ryanair handhaafde de prognose om in het huidige boekjaar 2022 'close to break-even' te draaien. De groep verwacht in het huidige kwartaal weliswaar een passagiersaantal van slechts 5 à 6 miljoen, maar merkt op dat de boekingen sinds begin april "aanzienlijk zijn gestegen" ten opzichte van een zeer lage basis. Volgens CEO Michael O'Leary is het herstel al begonnen, met een sterke toename van het aantal boekingen van 500.000 per week begin april tot zo'n 1,5 miljoen per week nu.
Ryanair gaf geen specifieke cijfers over de evolutie van de cash burn, maar KBC Asset Management-analist Alex Martens leidt uit de jaarcijfers af dat die in de laatste drie maanden van het boekjaar verbeterde tot 0,3 miljard euro, tegenover 1 miljard een kwartaal eerder.
Vooruitkijkend zal het kostenvoordeel ten opzichte van concurrenten naar verwachting trouwens verder toenemen dankzij nieuwe deals met een aantal luchthavens waaronder Londen Stansted tot 2028, Bergamo tot 2028 en Brussel Charleroi tot 2030. De luchthavendeals moeten, samen met de loonsverlagingen en de Boeing 737-vloot, de dynamiek van de eenheidskosten verder verbeteren.
KBC Asset Management over Ryanair
De resultaten waren volgens analist Alex Martens iets beter dan verwacht, vooral wat de cash burn betreft.
De vooruitzichten lijken grotendeels in lijn met de verwachtingen te liggen. De lage zichtbaarheid maakt het moeilijk om een betekenisvolle indicatie te geven, maar een doelstelling voor passagiers aan de onderkant van de vork 80 à 120 miljoen voor het boekjaar 2022 en een volledig jaar dicht bij break-even lijken grotendeels in lijn met de consensus. Ervan uitgaande dat het grootste deel van de Europese bevolking tegen september is gevaccineerd, verwacht Ryanair een sterk herstel van het luchtverkeer, de werkgelegenheid en het toerisme in de tweede helft van 2021.
Na het sterke herstel van de aandelenkoers moeten beleggers volgens analist Alex Martens vooruitkijken naar de volgende jaren. KBC Asset Management blijft van mening dat Ryanair op lange termijn de winnaar in de Europese luchtvaartsector zal zijn. De groep zal volgens analist Alex Martens sterker uit deze coronacrisis komen en marktaandeel blijven winnen wanneer het luchtruim weer opengaat.
Net als bij andere luchtvaartmaatschappijen in de sector hangt veel af van de versoepeling van de reisbeperkingen tegen de zomerpiek om de winst weer op te krikken. In het algemeen ziet KBC Asset Management de nieuwe luchthavendeals en de verbetering van de kosten als een positief sentiment. De “Kopen”-aanbeveling en het koersdoel van 18,5 euro blijven behouden.