di. 26 mrt 2019

In een twee uur durende voorstelling zonder nieuwe hardware, afgezien van de Apple Card, probeerde Apple consumenten (én investeerders) gisteravond te overtuigen van het potentieel van zijn nieuws-, gaming- en media-aanbod. Analist Stijn Plessers (KBC Asset Management) geeft meer uitleg.
Wat is er nieuw?
Via een abonnement op Apple News+ krijgen Apple-gebruikers toegang tot meer dan 300 tijdschriften en kranten voor 9,99 USD per maand. Apple Arcade geeft diezelfde gebruikers dan weer onbeperkte toegang tot exclusieve games op hun iPhone, iPad, Mac en Apple TV. Het aanbod op Apple TV wordt verder uitgebreid met extra beschikbare kanalen én exclusieve content via Apple TV+. Ter promotie van TV+ liet Apple een indrukwekkend sterrenensemble opdraven; zowel Steven Spielberg, Jennifer Aniston, Reese Witherspoon als Oprah Winfrey kwamen hun nieuwe producties in opdracht van Apple toelichten. Voor Apple Arcade en Apple TV+, die beide pas later dit jaar worden gelanceerd, werden nog geen prijzen bekend gemaakt. Tenslotte presenteerde Apple ook een volledig geïntegreerde (Apple Pay + Apple Card + Apple Wallet) oplossing voor digitaal bankieren voor Amerikaanse consumenten, in samenwerking met Mastercard en Goldman Sachs.
De visie van KBC Asset Management
De presentatie was voor analist Stijn Plessers niet van die aard om de mening over / waardering van het bedrijf fundamenteel te herzien. Het aandeel anticipeerde de voorbije weken dan ook al fors op de aankondigingen van afgelopen avond. Nadat het aandeel eind vorig jaar fors corrigeerde, omwille van de tegenvallende iPhone verkopen (in China), namen investeerders afgelopen weken een voorschot op de toekomstige opbrengsten van de nieuwe diensten.
Apple was afgelopen boekjaar nog steeds voor 85% van de omzet aangewezen op de verkoop van toestellen en zit in zijn nieuw dienstenmodel gewrongen tussen de rol van verdeler en aanbieder van media. Zowel voor muziek als video gaat Apple op het eigen iTunes-platform de concurrentie aan met onafhankelijke partijen zoals Spotify, Netflix en The New York Times. Deze bedrijven weigeren vooralsnog dan ook om mee te stappen in het eengemaakte aanbod van Apple. Daarnaast neemt de concurrentie op de markt voor premium smartphonetoestellen alleen maar toe; Apple moet ervoor zorgen dat ook zijn aanbod uiteindelijk inspeelt op de laatste evoluties (flexibel scherm, 5G, …).
Analist Stijn Plessers is bereid om het aandeel te belonen voor het recurrente karakter van de snelgroeiende dienstenpoot, maar ook in dat scenario komt KBC AM niet verder dan een koersdoel van 200 USD; het aandeel krijgt een “Kopen”-advies.