vr. 23 jul 2021

Skechers (nabeurs: +8%) presenteerde sterke tweede kwartaalcijfers en ook de vooruitzichten voor het derde kwartaal waren puik. De winst kwam vorig kwartaal uit op 137 miljoen dollar en de omzet steeg bijna 130% tot 1,66 miljard dollar, dankzij groei in de binnenlandse en internationale verkoop, en dat zowel in de groothandel als in het direct-to-consumer segment.
Cijfers
De winst van 88 cent per aandeel lag hoger dan verwacht en was zelfs 1,32 dollar hoger dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar toen het bedrijf een verlies per aandeel rapporteerde van 44 cent. De tweede kwartaal omzet van 1,66 miljard dollar, klopte de consensusverwachting van 1,5 miljard dollar, dankzij de sterke dynamiek van het merk in alle regio’s waar het actief is. De brutomarge lag daardoor ook hoger dan verwacht (51,5% vs. 49,2% verwacht) en zelfs boven de 50,5% van vorig jaar.
Het management schrijft de sterke verbetering van de brutomarge toe aan hogere gemiddelde verkoopprijzen in alle segmenten en lagere promotionele activiteiten, gedeeltelijk tenietgedaan door een ongunstige kanaalmix in vergelijking met 2020 (d.w.z. hogere e-commerce verkopen).
Vooruitzichten
De winst per aandeel van 70 à 75 cent voor het derde kwartaal is zeer bemoedigend, want analisten hoopten slechts op 62 cent. De omzet kan richting 1,60 à 1,65 miljard dollar, vlot 0,13 miljard hoger dan verwacht. Ook voor heel 2021 steeg de omzet- en winstverwachting met respectievelijk 6% en 37% (omzet van 6,15 à 6,25 miljard dollar, winst per aandeel van 2,55 à 2,65 dollar).
Wereldwijde groei
Op het internationale front steeg de groothandelsomzet met 95% op jaarbasis en 37% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2019, doordat de robuuste groei in China de druk van covid-gerelateerde winkelsluitingen in andere regio's kon compenseren.
- China: De groei in China versnelde, met een omzetstijging van 51% jaar op jaar, na een respectabele +11,5% in het tweede kwartaal van vorig jaar. Zelfs in vergelijking met 2019 steeg de omzet in China met 68% en toont de regio een indrukwekkend samengesteld jaarlijks groeipercentage (CAGR) van +30% over twee jaar.
- Ex-China: de groothandelsomzet steeg met 19% ten opzichte van het tweede kwartaal van 2019 en KBC Asset Management gelooft dat een herstel zal blijven duren in deze belangrijke markten naarmate de pandemische impact afneemt.
- VS: De groothandelsomzet groeide met 206% jaar op jaar (gemiddeld +14% op 2 jaar), terwijl de direct-to-consumer omzet met 138% aandikte (gemiddeld +12% op 2 jaar). Die cijfers werden licht gecompenseerd door een lagere e-commerce omzet omdat covid een vergelijking op jaarbasis bemoeilijkt.
KBC Asset Management over de resultaten van Skechers
Het huis meent dat deze kwartaalresultaten zonder meer robuust zijn en dat de verhoogde vooruitzichten aantonen dat het momentum van het merk sterk blijft. De sterke resultaten zijn er ondanks de aanhoudende pandemische tegenwind, wat maakt dat KBC Asset Management enthousiast is over wat de toekomst zal brengen eens de maatschappelijke situatie overal weer normaal zal zijn.
Concreet wordt verwacht dat het merk goed gepositioneerd is om marktaandeel te winnen op internationale markten en om een sterke groei te laten zien in e-commerce. KBC AM is ook tevreden over de margeresultaten, met name over de hoger dan verwachte brutomarge dankzij een gunstige mix en lagere promotionele activiteiten. Deze opwaartse trend kan voortduren naarmate de internationale markten zich herstellen. De waardering van het aandeel blijft overtuigend en dus verhoogt KBC AM het koersdoel van 58 naar 63 dollar. De “Kopen”-aanbeveling blijft behouden.
