Wed. 19 Jun 2019
Slack Technologies Inc., een leverancier van cloud-gebaseerde tools en diensten die de samenwerking op de werkplek vergemakkelijken, trekt morgen naar de beurs. Het is een van de vele Amerikaanse techbedrijven die dit jaar hun beursdebuut maken, en dat op een moment dat de meeste Amerikaanse beursindexen op recordniveaus staan. Beurssite Investopedia bracht enkele belangrijkste gegevens over Slack in kaart.
Over de beursgang
Voor zijn beursgang opteert Slack voor een direct openbaar bod ('Direct Public Offering' of DPO). Het zal dus de markt zijn die de prijs van het bod zal bepalen, niet de investeringsbanken. De bestaande particuliere aandelen zullen aan het publiek worden verkocht. Slack wordt vanaf 20 juni 2019 verhandeld op de New York Stock Exchange (NYSE) onder de ticker "WORK". Het bedrijf verwacht door investeerders gewaardeerd te worden op 16 à 17 miljard dollar.
Financiële gegevens
In het boekjaar eindigend op 31 januari 2019 realiseerde Slack een omzet van 400,6 miljoen dollar, goed voor een groei met 82% t.o.v. een jaar eerder. Het verlies bleef met 140,7 miljoen dollar nagenoeg stabiel op jaarbasis (vs. 140,1 mln eind januari 2018). Over het voorbije boekjaar kwam de cash burn uit op 97 miljoen dollar. Het totale bedrag aan cash, cashequivalenten en verhandelbare effecten bedroeg 881,1 miljoen dollar.
Gebruikers
Slack heeft meer dan 10 miljoen dagelijks actieve gebruikers. Op weekbasis worden via de tool meer dan 1 miljard berichten verstuurd, goed voor ruim 50 miljoen uur. De typische betalende gebruiker is per werkdag gedurende 9 uur op minstens één apparaat aangesloten en gebruikt de tool meer dan 90 minuten per werkdag actief.
Abonnees
Intussen zijn er al meer dan 600.000 organisaties met drie of meer werknemers die de Slack-tool gebruiken. Meer dan 500.000 daarvan hebben momenteel een gratis abonnementsplan, terwijl eind april ruim 95.000 betalende klanten werden genoteerd. Het voorbije boekjaar is het aantal betalende klanten met 49% op jaarbasis gestegen. Slack heeft 575 grote klanten die jaarlijks 100.000 dollar of meer betalen, goed voor een stijging met 93%. Die grote klanten droegen het afgelopen boekjaar 40% bij aan de totale omzet.
Koerswijziging
Volgens Investopedia is Slack een goed voorbeeld van een bedrijf dat naarmate het groeide van koers veranderde. In 2009 zag Slack het licht als gamingbedrijf onder de noemer 'Tiny Speck', maar uiteindelijk zag het meer opportuniteiten in het commercialiseren van de messaging-software die het oorspronkelijk uitsluitend voor intern gebruik had ontwikkeld, als een alternatief voor de traditionele e-mail.
DPO vs. IPO
Door te kiezen voor een direct openbaar bod ('Direct Public Offering' of DPO) zou Slack tientallen miljoenen dollars aan vergoedingen kunnen uitsparen die anders door investeringsbanken, verzekeraars en leden van het verkopende syndicaat in een typische IPO worden opgestreken. Slack heeft Morgan Stanley in de arm genomen om marktmaker Citadel Securities LLC te adviseren bij het vaststellen van een openingsprijs voor de aandelen, die zal afhangen van koop- en verkooporders. Morgan Stanley speelde trouwens een soortgelijke rol voor muziekstreamingdienst Spotify, toen het bedrijf in 2018 bij zijn beursgang voor dezelfde DPO-piste koos.
Bron: Investopedia, "Slack IPO: What You Need to Know" (18 juni 2019)