ma. 1 feb 2021

Smartphoto pakt uit met een mooie set kwartaalcijfers. De omzet ging boven de verwachting, omdat de tweede jaarhelft een stevige versnelling liet optekenen. Dat de sector er goed voor staat, bleek vorige week al uit een update van concurrent Cewe. KBC Securities-analist Guy Sips verhoogt vandaag voor een tweede keer in evenveel weken de schattingen in het waarderingsmodel, omdat hij naar eigen zeggen de eerste keer niet optimistisch genoeg was. Het koersdoel gaat van 35 naar 40 euro en het advies van “Opbouwen” naar “Kopen”.
'Stay-at-home'-effect
De aandelen van concurrent Cewe kregen vorige week vleugels toen de groep met een stand van zaken over 2020 kwam. De EBIT-marge steeg van 8% naar 10% en overtrof op die manier de oorspronkelijke jaarverwachting die als gevolg van de pandemie werd ingetrokken. Die pandemie bleek uiteindelijk echter een zegen want volgens de groep steeg de onlinevraag naar fotoboeken en kalenders sterker dan verwacht als gevolg van het 'stay-at-home'-effect.
Smartphoto had eerder al laten weten niet te verwachten dat Covid-19 een negatieve impact zou hebben op de vooruitzichten voor 2020. In een beknopte update verwijst Smartphoto nu weliswaar niet expliciet naar de positieve impact van de lockdownmaatregelen, maar het is duidelijk dat die ook een impact hebben op de jaarprestatie.
De omzet steeg met 19,2% tot 61,4 miljoen euro, terwijl KBC Securities op 58,2 miljoen euro had gerekend. In de eerste jaarhelft was sprake van een omzetgroei met 11,5% tot 21,2 miljoen euro, terwijl in de tweede helft een verbazingwekkende stijging van 23,9% werd opgetekend tot 40,2 miljoen euro. De bedrijfskasstroom (EBITDA) steeg nog sneller, met 34,9%, van 8,8 miljoen in 2019 naar 11,9 euro in 2020. Een opsplitsing tussen de eerste en de tweede jaarhelft laat ook hier een mooie versnelling zien: de EBITDA-marge groeide van 12,8% eind juni tot 22,9% eind december.
Waar komt de groei vandaan?
- De aanhoudende focus op uitbreiding van het productaanbod van gepersonaliseerde producten en geschenken, ondersteund door een efficiëntere marketing ligt volgens Smartphoto aan de basis van de groei in omzet en winstgevendheid.
- Ook de lancering van een supersnelle levering voor een aantal producten in de eerste jaarhelft ("Vandaag besteld, morgen in huis") heeft hier zeker toe bijgedragen. Smartphoto gaf aan dat dit in 2021 nog verder zal worden uitgebreid.
- Ook de nieuwe fabriek, die in het derde kwartaal in gebruik werd genomen, zorgde voor een duwtje in de rug en leidde tot een aantal efficiëntieverbeteringen in de productie tijdens het hoogseizoen (laatste weken van het jaar). Het eindejaar is traditioneel één van de drukste periodes voor de fotoverwerker.
Cashpositie
De nettocashmiddelen evolueerden van een kasoverschot van 8,2 miljoen euro op het einde van boekjaar 2019 naar een kasoverschot van 13,2 miljoen euro op het einde van het boekjaar 2020. Die toename is het resultaat van de aanzienlijke vrije kasstroom die op jaarbasis wordt gerealiseerd uit de reguliere activiteiten van Smartphoto enerzijds en de investeringen, de dividenduitkering (2,1 miljoen) en de inkoop van eigen aandelen (€ 2,8m) anderzijds.
De visie van KBC Securities
De aanhoudende focus van Smartphoto op producten met meer toegevoegde waarde zoals boeken, kaarten en geschenken (op een volledig mobielvriendelijke site), gekoppeld met meer gerichte marketinginspanningen, zal volgens analist Guy Sips de winstgevende groei verder ondersteunen.
Hij verwelkomt het toegenomen belang van producten met een hogere marge, zoals fotoboeken, fotokalenders, fotokaarten en fotocadeaus. Hoewel hij al rekening hield met een sterke tweede jaarhelft, mee geïnspireerd door de update van Cewe en goed voor een koersdoelverhoging vorige week, overtreft de realiteit nog de verwachtingen.
De positieve visie van KBC Securities, met een nieuw “Kopen”-advies en koersdoel van 40 euro, is gebaseerd op Smartphoto's focus op mobiel, zowel wat betreft de websites als de productontwikkeling, en de verdere verbetering van de volledige flow op de sites. Dat resulteerde opnieuw in een tweecijferige omzetgroei in 2020. Voor 2021 wordt opnieuw op een mooie bijdrage gerekend van de in 2020 gelanceerde producten voor supersnelle levering.