wo. 17 apr 2019

Netflix rapporteerde gisteravond nabeurs resultaten voor het eerste kwartaal van 2019. Analist Kurt Ruts (KBC Asset Management) nam het rapport onder de loep.
Cijfers
- De omzet groeide met 22% op jaarbasis tot 4,52 miljard USD, wat grosso modo in lijn ligt met de verwachte 4,49 miljard USD.
- De winst per aandeel kwam met 0,76 USD boven de verwachte 0,56 USD uit.
- Het voorbije kwartaal slaagde Netflix erin om netto 9,6 miljoen nieuwe abonnees aan te trekken. Op de Amerikaanse thuismarkt waren dat er ca. 1,7 miljoen, in lijn met de verwachtingen. De internationale markten waren goed voor zo’n 7,9 miljoen nieuwe betalende klanten, wat een stuk beter was dan de consensusverwachting van 7,3 miljoen.
Vooruitzichten
Voor het tweede kwartaal van 2019 verwacht het management 5 miljoen nieuwe abonnees aantrekken, wat minder is dan de verwachte 5,5 miljoen. Verder mikt Netflix op een omzet van 4,93 miljard USD (vs. consensusverwachting van 4,96 miljard USD) en een winst per aandeel van 0,55 USD, fors onder de verwachte 0,99 USD.
Voor het volledige boekjaar gaat Netflix nu uit van een cash burn (negatieve kasstroom) van 3,5 miljard USD, tegenover 3 miljard USD voorheen. Dit is te wijten aan hoger dan geraamde belastingen en investeringen in infrastructuur.
De visie van KBC Asset Management
De kwartaalcijfers waren volgens analist Kurt Ruts goed, maar beleggers waren ontgoocheld over de verwachtingen voor het lopende kwartaal, in het bijzonder over het verwachte aantal nieuwe abonnees. Het aandeel verloor dan ook een klein procent. Daarnaast neemt ook het aantal concurrerende streamingdiensten toe. Zo kijken beleggers met argusogen naar de lancering van Disney+ in het najaar, dat bovendien goedkoper zal zijn dan Netflix (6,99 USD per maand).
Hoewel KBC AM nog steeds in het groeiverhaal van Netflix gelooft, blijft onze analist voorzichtig voor het aandeel. De hoge waardering en negatieve kasstroom blijven een heikel punt. De sterke groei die Netflix doormaakt, komt tegen een kostprijs. Het bedrijf moet sterk investeren in nieuwe tv-programma's en films. Verdere prijsverhogingen zullen de winstgevendheid op termijn moeten versterken, wat dan weer een impact kan hebben op de abonneegroei. De groep zal ook rekening moeten houden met duurdere kostprijzen voor programmering naarmate de concurrentie van onder meer Amazon, Apple, Disney… toeneemt.
Het advies voor de aandelen blijft "Verkopen", bij een koersdoel van 235 USD.