do. 25 jul 2019

Facebook rapporteerde gisteren nabeurs over het tweede kwartaal een omzet van 16,89 miljard USD, goed voor een stijging met 28% t.o.v. het tweede kwartaal van 2018 en boven de consensusverwachting van 16,49 miljard USD. De advertentie-inkomsten groeiden 32% (excl. wisselkoerseffecten), wat beter is dan de verwachte 30% en een versnelling t.o.v. het eerste kwartaal (+31%). De (recurrente) operationele kosten groeiden op jaarbasis met 39%, wat een stuk hoger is dan de 34% van een kwartaal eerder. De (recurrente) winst per aandeel bedroeg 1,99 USD, wat 6% boven de verwachting ligt.
Het aantal dagelijks en maandelijks actieve gebruikers op het Facebookplatform steeg met 8% op jaarbasis, tot resp. 1,59 miljard en 2,41 miljard. Dat ligt grotendeels in lijn met de verwachting. Facebook schat het aantal dagelijks en maandelijks actieve gebruikers over alle platformen heen (Facebook, Instagram, WhatsApp en Messenger) op resp. 'meer dan 2,1 miljard' en 'meer dan 2,7 miljard'.
Vooruitzichten
Voor de rest van 2019 gaat Facebook ervan uit dat de omzetgroei stelselmatig zal vertragen. Vooral in het vierde kwartaal verwacht Facebook dat nieuwe privacyregelgeving rond gerichte advertenties zal wegen op de groei. De groep bevestigt de verwachting dat de (recurrente) operationele kosten in 2019 met 37 à 45% zullen toenemen t.o.v. 2018.
Gisteren werd ook bevestigd dat Facebook van de Amerikaanse Federal Trade Commission een boete van 5 miljard USD opgelegd kreeg wegens schendingen van de privacy. Daarnaast werd overeengekomen dat topman Zuckerberg niet meer alleen het privacybeleid van Facebook zal kunnen bepalen en dat hij elk kwartaal moet onderschrijven dat hij de privacyregels respecteert. Eerder deze week werd ook bekend dat het Amerikaanse Ministerie van Justitie een onderzoek voert naar de monopoliemacht van de grote internetplatforms. Algemeen wordt aangenomen dat het hier gaat over Amazon, Facebook en Google.
De visie van KBC Asset Management
Volgens analist Kurt Ruts blijft Facebook vooralsnog "incontournable" voor (online) adverteerders en het heeft met Instagram, WhatsApp en Messenger nog een aantal troeven achter de hand.
Anderzijds moet Facebook fors investeren om relevant te blijven t.o.v. de concurrentie, maar ook om nieuwe privacyschandalen te vermijden. Dit zal op de marges wegen.
Bovendien wordt de vraag naar regulering steeds sterker, zowel in Europa als de VS. In de VS zouden beleidsmakers wetgeving voorbereiden om paal en perk te stellen aan Facebooks dominante positie, door middel van maatregelen op het vlak van privacy en mededinging. Daarnaast voert het Amerikaanse Ministerie van Justitie een onderzoek naar de monopoliemacht van de grote internetplatforms zoals Facebook. Ook in Europa wordt met argusogen gekeken naar de quasi-monopoliepositie van Facebook op het vlak van sociale media en de daarmee gepaard gaande advertentie-inkomsten. Daarnaast bekijkt Europa hoe het de grote internetbedrijven (meer) (omzet-)belastingen kan doen betalen.
Kortom, gezien de vertragende groei en de substantiële risico's op het vlak van regelgeving, houdt onze analist zich afzijdig. Het advies bij KBC AM blijft "Houden", met een koersdoel van 195 USD.