di. 10 mei 2022

Sony Group kende over het voorbije vierde kwartaal een stevige winstgroei van 66,5 naar 138,6 miljard yen, maar wist daarmee toch niet te verrassen. Analisten hadden de lat immers op 147 miljard yen gelegd. De kwartaalomzet tikte 1% hoger. De ruime winstverdubbeling was onder meer het werk van de gamingdivisie die profiteerde van de verkoop van nieuwe spelconsoles. Voor het volledige boekjaar werd de winst ook opgedreven door de prestatie van de filmeenheid als gevolg van het succes van de film "Spider-Man: No Way Home". Vooruitkijkend waarschuwt de groep echter voor de impact van eventuele nieuwe lockdowns in China om de verspreiding van COVID-19 tegen te gaan.
Gamegroei
De winst van zijn gaming- en netwerkdiensten verdrievoudigde bijna in het kwartaal tot 55,6 miljard yen. Dit bedrijfsjaar verwacht Sony dat de winst van het onderdeel met 12% zal dalen omdat het investeert in de ontwikkeling van games en geld uitgeeft aan overnames. Sony is van plan dit boekjaar 18 miljoen PlayStation 5-consoles te verkopen.
Het Japanse bedrijf waarschuwde echter dat het gedwongen zou kunnen worden om die productiedoelstelling te herzien als nieuwe lockdowns in China om de verspreiding van COVID-19 tegen te gaan de aankoop van onderdelen bemoeilijken. "Wat ik nu kan zeggen is dat we genoeg onderdelen kunnen kopen voor 18 miljoen stuks," zei Hiroki Totoki, Sony's financieel directeur, tijdens een persconferentie. Vorig boekjaar verkocht het 11,5 miljoen exemplaren van zijn populaire PlayStation 5-gameconsole terwijl het net als andere consumentenelektronicabedrijven kampte met COVID 19-verstoringen in de toeleveringsketen.
Andere divisies draaien vlot mee
In een verschuiving weg van traditionele hardware zoals tv's, breidt het bedrijf ook zijn softwareactiviteiten uit, met de aankondiging in februari van de overname van Bungle, de maker van de "Halo"-videogame voor 3,6 miljard dollar. Terwijl gaming zijn status als grootste divisie bevestigde, gingen ook de andere afdelingen van het Japanse concern er vlotjes op vooruit. Nagenoeg alle divisies, Financial Services niet te na gesproken konden omzetgroeicijfers voorleggen, met een eervolle vermelding voor Pictures en Music.
Vooruitzichten
Voor dit boekjaar voorspelt het Japanse bedrijf dat de operationele winst zal dalen van 1.200 miljard yen tot 1.160 miljard yen. Daarmee gaat de groep onder de lat die door analisten op 1.210 miljard was gelegd.
