do. 25 apr 2019

Facebook rapporteerde gisteren nabeurs over het eerste kwartaal een omzet van 15,1 miljard USD, een stijging met 26% t.o.v. een kwartaal eerder en licht beter dan de consensusverwachting van 14,97 miljard USD.
De groei van de advertentie-inkomsten bedroeg 31% (excl. wisselkoerseffecten), wat beter is dan de verwachte 30%, maar een vertraging t.o.v. het vierde kwartaal van 2018 (+33%). De (recurrente) operationele kosten groeiden met 34% op jaarbasis, wat fors lager is dan de vooropgestelde vork van "tussen 40% en 50%".
De (recurrente) winst per aandeel bedroeg 1,89 USD t.o.v. de verwachte 1,62 USD. Het aantal dagelijks en maandelijks actieve gebruikers op het Facebookplatform steeg in het eerste kwartaal met ongeveer 8% tot resp. 1,56 miljard en 2,38 miljard t.o.v. het eerste kwartaal van 2018, in lijn met de verwachting. De groei komt zoals verwacht voornamelijk uit Azië.
Boete
Facebook nam in het eerste kwartaal ook een provisie van 3 miljard USD in de boeken voor een boete die het verwacht te krijgen van de FTC, de Amerikaanse mededingingsautoriteit. Die had in 2011 namelijk een dading gesloten met Facebook in verband met overtredingen van de privacywetgeving. De FTC onderzoekt of Facebook de voorwaarden daarvan overtreden heeft. Het is de uitkomst van dat onderzoek die aanleiding kan geven tot de boete in kwestie. Facebook raamt de boete op 3 à 5 miljard USD. Verder geeft het bedrijf aan dat een nieuwe overeenkomst met de FTC (naast de boete) een impact op het businessmodel van het bedrijf kan hebben. Een boete van 5 miljard USD is evenwel peanuts voor Facebook, dat het voorbije kwartaal meer dan 9 miljard USD cash genereerde en zo’n 45 miljard aan liquiditeiten op de balans heeft staan. Bovendien zou een overeenkomst met de FTC een belangrijke onzekerheid wegnemen die over het bedrijf (aandeel) hangt.
Vooruitzichten
Voor de rest van 2019 gaat Facebook ervan uit dat de omzetgroei stelselmatig zal vertragen. Vooral in de tweede jaarhelft verwacht het bedrijf dat nieuwe privacywetgeving in verband met gerichte advertenties zal wegen op de groei. Facebook verwacht verder dat zijn (recurrente) operationele kosten in 2019 met 37 à 45% zullen toenemen t.o.v. 2018. Dit is een verlaging tov de eerder vooropgestelde vork van ‘tussen 40% en 50%’.
De visie van KBC Asset Management
Volgens analist Kurt Ruts blijft Facebook vooralsnog "incontournable" voor (online) adverteerders en het heeft met Instagram, WhatsApp en Messenger nog een aantal troeven achter de hand. Anderzijds moet het bedrijf fors investeren om relevant te blijven tegenover de concurrentie, maar ook om nieuwe privacyschandalen te vermijden. Dat zal op de marges wegen.
Bovendien klinkt de vraag naar regulering steeds luider, zowel in Europa als de VS. In de VS zouden beleidsmakers wetten voorbereiden om paal en perk te stellen aan Facebooks dominante positie, d.m.v. maatregelen op het vlak van privacy en mededinging. In Europa wordt ook met argusogen gekeken naar de quasi-monopoliepositie van Facebook op het vlak van sociale media en de daarmee gepaard gaande advertentie-inkomsten. Daarnaast bekijkt Europa hoe het de grote internetbedrijven (meer) (omzet-) belastingen kan doen betalen.
Kortom, gezien de vertragende groei en de substantiële risico’s op het vlak van regelgeving, houdt KBC AM zich afzijdig. Het advies blijft "Houden", maar gezien de beter dan verwachte kwartaalcijfers wordt het koersdoel wel verhoogd van 165 naar 195 USD per aandeel.