• NL
  • FR
BoleroPowered by KBC
menu

Orderdesk: 02 303 33 00

Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
  • Analyse en InzichtAnalyse en Inzicht
  • PlatformenPlatformen
    • Bolero
    • Mobile
  • Markten en ProductenAanbod
    • Markten
    • Producten
  • Events en OpleidingenEvents
    • Opleidingen
  • AcademyAcademy
    • Producten
    • Platformen
    • Strategie & Analyse
  • TarievenTarieven
  • SupportSupport
    • Documentcenter
    • Veelgestelde vragen
    • Lexicon
Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
  • Bolero blog

  • Topic

  • Topic

  • Meest verhandelde ETF's van 2024

  • De wereld van ETF's

  • Bolero Live

  • Onze analisten

  • Beursboeken in de kijker

Als belegger wilt u niets missen van het financiële nieuws en de beursactualiteit. In deze blog volgt u elke dag van dichtbij op wat er reilt en zeilt op de financiële markten en krijgt u meteen de nodige duiding. 

Bijdragen

Deze blog komt tot stand dankzij bijdragen van de analisten van KBC Asset Management, KBC Securities, KBC Market Research en de economen, contentmanagers van Bolero en aandelenstrategen van KBC Groep:

Allison Mandra, Andrea Gabellone, Benjamin Wolff, Bérangère Bivort, Bernard Keppenne, Cora Vandamme, Dieter Guffens, Dirk Thiels, Ellen Van Tongelen, Guy Sips, Hans Dewachter, Jacob Mekhael, Jens Meersman, Jo Elsocht, Johan Van Gompel, Joren De Mesmaeker, Joris Franck, Kurt Ruts, Kristof Samoy, Laurent Convent, Lieven Noppe, Lynn Hautekeete, Mathias Janssens, Mathias Van der Jeugt, Marion Geubel,Michiel Declercq, Peter Wuyts, Philippe Delfosse, Sharad Kumar Surendran Palani, Siegfried Top, Thibault Leneeuw, Thomas Couvreur, Thomas Vranken, Tom Noyens, Tom Simonts, Wim Hoste en Wim Lewi.

Disclaimer

Deze publicatie van KBC Bank N.V. (Bolero) wordt uitsluitend ter informatie verstrekt en is niet bedoeld als een specifiek en persoonlijk beleggingsadvies, een aanbieding of een uitnodiging tot een aanbieding, om de hierin vermelde financiële producten te kopen of te verkopen, noch onafhankelijk onderzoek op beleggingsgebied.

De dienstverlening die Bolero verschaft, is niet op beleggingsadvies gebaseerd. Bolero is het orderuitvoeringsplatform van KBC Bank N.V. waarmee transacties in ‘niet-complexe’ financiële producten (in de zin van MiFID II) doorgaan op basis van ‘loutere uitvoering’ (“execution only”). Bolero voert geen ‘passendheidstoetsing’ uit bij transacties in niet-complexe financiële producten. De belegger die van deze dienstverlening gebruik maakt, beschikt dus niet over de bescherming van de toepasselijke gedragsregels. Transacties in ‘complexe’ financiële producten (in de zin van MiFID II) kunnen pas uitgevoerd worden na een succesvolle passendheidstoetsing.  Transacties via Bolero gebeuren altijd op initiatief van de belegger. 

Bij het uitvoeren en/of doorgeven van transacties van beleggers houdt Bolero geen rekening met de daarmee verband houdende fiscale, juridische of boekhoudkundige aspecten van deze transacties, verstrekt zij geen advies met betrekking tot dergelijke aspecten en kan zij daarvoor derhalve niet aansprakelijk worden gesteld.

Beleggen in financiële producten houdt  risico’s in. Beleggers moeten in staat zijn om het economische risico van een belegging te dragen en het belegde kapitaal geheel of gedeeltelijk te verliezen.

Copyright © KBC Bank NV/Bolero. Alle rechten voorbehouden. Deze informatie mag op geen enkele manier gepubliceerd, herschreven of heruitgegeven worden in eender welke vorm.

Deze blog bevat publicaties van KBC Securities NV (https://research.kbcsecurities.com/portal/portal.html#!/disclosures), KBC Asset Management NV (https://www.kbc.be/particulieren/nl/juridische-info/documentatie-beleggen.html#aandelen) en KBC Economics (https://www.kbc.com/nl/economics.html). Voor de externe bronnen raadpleegt Bolero verschillende nieuwssites. De bijdragen worden geselecteerd op basis van recente, concrete gebeurtenissen en publicaties. De redactie wordt verzorgd door Tom Simonts (KBC Securities) en door Jo Elsocht, Joren De Mesmaeker, Jens Meersman, Ellen Van Tongelen en Philippe Delfosse (marketing team Bolero, KBC Bank NV). KBC Bank staat onder toezicht van de FSMA.

ma. 14 mrt 2022

13:08

Streamingmuziek genereert recordomzet in 2021

Deel deze pagina:

  • Tweet
  • Share
  • Share

Af en toe is een gedegen terugblik nuttig om te weten wat de toekomst in petto kan hebben. Zo bleek uit het jaaroverzicht van de Recording Industry Association of Americade (RIAA) dat de omzet uit “opgenomen muziek” in de VS met 23% gestegen is tot 15,0 miljard dollar. Op nominale basis overtreft de omzet de recordhoogte van 14,6 miljard dollar uit 1999, maar gecorrigeerd voor inflatie blijft 2021 wel nog 37% onder dat waardepeil. Alle belangrijke muziekformaten groeiden ten opzichte van 2020, met uitzondering van digitale downloads. Dankzij volgehouden groei in “betaalde abonnementen” dikten de muziekinkomsten al voor het zesde opeenvolgende jaar aan. In groothandelswaarde steeg het cijfer in 2021 met 22% trouwens tot 9,8 miljard dollar.

Digitale downloads zakken 12% terug

Digitale downloads is de enige categorie waar de omzet in 2021 daalde. Het cijfer viel met 12% terug tot 587 miljoen dollar, vooral omdat de verkoop van digitale albums met 12% daalde tot 282 miljoen dollar en de verkoop van individuele tracks met 16% daalde tot 256 miljoen dollar. Dat wil zeggen dat digitale downloads in 2021 nog slechts voor 4% van de  omzet van de hele muzieksector in de VS uitmaakt in 2021, tegenover een piek van 43% in 2012.

Fysieke verkoop hersteld voor het eerst sinds 1996

Voor het eerst sinds 1996 steeg de omzet uit de verkoop van fysieke cd’s en vinylplaten. Vooral dat laatste is interessant, omdat de heropleving van vinylplaten zich ondertussen al voor het 15de opeenvolgende jaar doorzette. De omzet steeg zelfs met 61% tot 1,0 miljard dollar, waarmee de kaap van het miljard voor het eerst sinds 1986 werd overschreven. Vinyl was goed voor 63% van de omzet in deze categorie en 7% van de totale muziekinkomsten. Naast platen deed ook de verkoop van cd’s het erg goed. De omzet steeg met 21% tot 584 miljoen dollar in 2021, de eerste stijging sinds 2004, al volgt zo’n cijfer wel op een héél erg bar 2021.

Streaming wordt nog meer koning

De omzet uit streamingmuziek steeg doorheen de hele industrie met 24% aan tot 12,4 miljard dollar in 2021, goed voor 83% van de totale sectoromzet. Dat niveau is vergelijkbaar met 2020. Streaming omvat een brede waaier van formaten, waaronder betaalde abonnementen, advertentie-ondersteunde muziekstreamingdiensten, digitale en op maat gemaakte radio en licenties voor muziek op Facebook en digitale fitness-apps. Dit jaar werd in de cijfers voor de VS voor de allereerste keer ook Amerikaanse TikTok-muziek omzet opgenomen, voortbouwend op het innovatieve werk van labels om licenties voor nieuwe apps, diensten en formaten. Onderstaande grafiek geeft weer hoe spectaculair onze luisterverkoop geëvolueerd is doorheen de tijd.

  • Betaalde abonnementen: +23% tot 9,5 miljard dollar

In deze categorie zijn diensten zoals Amazon Prime, Pandora Plus, muzieklicenties voor digitale fitness-apps, en andere abonnementen opgenomen. Betaalde abonnementen blijven veruit het grootste deel van de omzet in de sector uitmaken en tekenen daarenboven voor 76% van de streaminginkomsten. Het aantal betaalde abonnementen voor on-demandmuziekdiensten groeide in 2021 met 11% tot 84,0 miljoen, wat alweer boven de lat van 10% uitkomt. Tussen 2019 tot 2021 komt de groei daardoor uit op 39%, terwijl de omzet uit betaalde abonnementen in dezelfde periode groeiden met 40%.

  • Reclameondersteunde on-demandstreaming

In deze categorie vallen diensten zoals YouTube en de advertentie-ondersteunde versie van Spotify, Facebook, en Tik Tok. Hier herstelde de omzet van een tragere groei in 2020, toen de uitbraak van COVID-19 de reclame-inkomsten in veel media aanzienlijk beïnvloedde. De groei in 2021 schoot met 47% door het dak tot 1,8 miljard dollar, na een groei met 18% in 2020.

  • Digitale en aangepaste radiodiensten

Deze categorie omvat SoundExchange-distributies voor diensten zoals SiriusXM en internetradiostations, naast betalingen die rechtstreeks door soortgelijke diensten worden aangenomen. De SoundExchange-uitkeringen stegen met 5% tot 993 miljoen dollar in 2021, terwijl de omzet uit andere advertentie-ondersteunde streaming met 1% terugviel tot 209 miljoen dollar.

Wereldwijde marktaandelen in streaming

Op basis van onderzoek van Midia Research, een onderzoeks- en analysebureau dat zich richt op media en entertainment, was Spotify de grootste muziekstreamingdienst ter wereld in het tweede kwartaal van 2021 met een marktaandeel van 31%. Apple Music neemt de tweede plaats voor zijn rekening met 15%, gevolgd door Amazon Music en Tencent Music (elk met 13%). YouTube Music volgt op de vijfde plaats met een marktaandeel van 8%, wat overeenkomt met 41,9 miljoen abonnees. Hoewel de exacte cijfers en marktaandelen sindsdien wat veranderd kunnen zijn, blijkt duidelijk hoe de machtsverhoudingen zijn in de wereldwijde streamingsector. Midia berekende dat er op het einde van het tweede kwartaal 2021 zo’n 523,9 miljoen muziekstreamingabonnees waren.

Naar overzicht
Beleg online met inzicht
Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
Analyse en Inzicht
  • Analisten
  • Bolero Blog
Platformen
  • Bolero
  • Mobile
Markten en Producten
  • Markten
  • Producten
Events en Opleidingen
  • Events
  • Opleidingen
Academy
  • Producten
  • Platformen
  • Strategy & Analyse
Tarieven
  • Tarieven
Support
  • Algemene voorwaarden
  • Documentcenter
  • Lexicon
  • Veelgestelde vragen
  • Klachten
  • FAQ: MiFID II
Over Bolero
  • Bolero vandaag
  • Relatie KBC & Bolero
  • Nieuws
  • Werken bij Bolero
Award

Ontdek ook:

Bolero Crowdfunding

  •   Home
  • Analyse en Inzicht
  • Platformen
  • Markten en Producten
  • Events en Opleidingen
  • Academy
  • Tarieven
  • Support
Powered by KBC }}

Powered by KBC

  • © Bolero 2025
  • Privacy statement
  • Juridische voorwaarden
  • Sitemap