do. 25 aug 2022

Frontline publiceerde betere resultaten over het tweede kwartaal voor de topline (inkomsten of brutoverkoop), maar het nettoresultaat bleef met 47 miljoen dollar onder de lat van 53 miljoen dollar. Niettemin zijn het goede resultaten, die vooral te danken zijn aan de LR2-vloot die 38.600 dollar per dag verdiende. De Suezmax-vloot verdienden 26.500 dollar per dag en de VLCC’s 16.400 dollar per dag. De tarieven zijn beduidend hoger dan wat Euronav drie weken geleden meldde, als gevolg van de stijging van de tarieven tijdens de laatste weken.
Cyclische opleving voor tankers
In de laatste twee kwartalen wees Frontline op een cyclische opleving voor tankers. Die visie kon worden bevestigd tijdens de eerste helft van het jaar. Vraag en aanbod voor het vervoer van olie en producten zijn geleidelijk krapper geworden naarmate de wereld zich herstelt van de COVID-19-pandemie. Omdat het aantal bestellingen voor nieuwe tankers zich op het laagste peil bevindt in decennia en er een normalisering aan zit te komen van het aanbod van en de vraag naar olie, zit Frontline gebeiteld voor de komende jaren. De groep trakteert de beleggers alvast op een dividend van 0,15 dollar per aandeel.
Frontlines vloot van LR2-tankers stond centraal in het tweede kwartaal van 2022. De vloot kan aan de hoogste tarieven ooit verhuurd worden, dankzij de sancties op Russische olie en andere producten. Die verstoorden immers de handelsroutes voor geraffineerde producten wereldwijd, waardoor zowel de raffinagemarges als de vrachttarieven stegen.
Ook het vervoer van ruwe olie werd getroffen, zodat de Suezmax-tankers hun benuttingsgraad en de vrachttarieven in het tweede kwartaal zagen stijgen.
Frontlines vooruitzichten
Voor het derde kwartaal van 2022 wordt de spotprijs TCE (waarbij de netto-inkomsten worden gedeeld door de duur het vervoer) geschat op 28.100 dollar per dag voor 73% van de scheepsdagen voor VLCC’s, 45.000 dollar voor 73% van de scheepsdagen voor Suezmax-tankers en 46.200 dollar voor 62% van de scheepsdagen voor LR2-tankers.
Combinatieovereenkomst Frontline en Euronav
Op 11 juli werd de intentie aangekondigd voor een fusie in aandelen met Euronav. Indien succesvol zal dat leiden tot een ongeëvenaard dienstenaanbod voor klanten en de grootste beursgenoteerde tankereigenaar ter wereld. Vandaag werd in dat kader een definitieve combinatieovereenkomst aangekondigd om zo de grootste onafhankelijke olietankeroperator ter wereld te worden met 68 VLCC's en 56 Suezmax-tankers, naast 20 LR2-tankers.
