do. 19 mrt 2020

Het Chinese internetbedrijf Tencent (+2,7%) pakte uit met een kwartaalrapport dat duidelijk goed ontvangen werd. Anders dan bijvoorbeeld Alibaba, dat aangewezen is op e-commerce, zijn de activiteiten van Tencent volledig online terug te vinden. En in tijden van corona speelde dat duidelijk in de kaarten van de groep. Alle cilinders draaiden vlot mee, met een eervolle vermelding voor betalingsverkeer en clouddiensten. Het aantal downloads voor Tencent-apps groeide in februari op maandbasis met 32,3% en op jaarbasis met 42,9%. Het populaire WeChat-platform kreeg dankzij het virus 8 miljard bezoekers over de vloer.
Tencent rapporteerde over het vierde kwartaal een omzetstijging van 25% tot 105,8 miljard yuan. De omzet kwam daarmee 2% boven de consensus uit. De nettowinst steeg met 29% tot 25,5 miljard yuan, wat zo’n 1% onder de consensus is. Dat is te wijten aan hoger dan verwachte kosten voor Onderzoek en Ontwikkeling.
- De totale omzet uit online gaming steeg met 25% tot 30,3 miljard yuan. De omzet uit smartphone gaming dikte met 37% aan tot 26,0 miljard yuan terwijl de omzet uit PC (desktop) gaming met 6% daalde naar 10,4 miljard CNY. Dat is de vertrouwde tendens die zich verder zet: sterk stijgende inkomsten uit mobiel, terwijl de inkomsten uit PC gestaag afkalven.
- De totale omzet uit onlinereclame groeide met 19% tot 20,2 miljard yuan. Binnen online reclame daalden de reclame-inkomsten in het videosegment 24% ten gevolge van een uitstel van het uitzenden van enkele dramaseries en sportevenementen. De reclame-inkomsten in het sociale mediasegment (WeChat & QQ) presteerden wel zeer sterk met een groei van 37% dankzij een toename van de ad load (aantal reclameboodschappen). De marges stegen jaar op jaar met circa 18 procentpunten dankzij lagere contentkosten (uitstel dramaseries en sportevents). Eind december had superapp WeChat 1,17 miljard maandelijks actieve gebruikers, een stijging met 6% tegenover een jaar eerder.
- Het Fintech & Business Services segment (betalingsverkeer en cloud) liet een groei optekenen van 39% tot 29,9 miljard yuan. De omzet in cloud groeide het voorbije kwartaal met maar liefst 87% tot 17,0 miljard yuan. ‘Fintech & Business Services’ maakte zijn rol als één van de belangrijkste groeimotoren van het bedrijf dan ook opnieuw waar.
Corona-uitdagingen
Tencent is naar eigen zeggen wel niet helemaal immuun voor het coronavirus. De epidemie vertraagt de implementatie van cloudgerelateerde initiatieven door klanten en zal de inkomsten uit clouddiensten op korte termijn negatief beïnvloeden.
Op langere termijn zouden meer bedrijven cloud-gebaseerde oplossingen kunnen aannemen, aangezien het virus mensen dwingt om vanuit huis te werken. De reclame-industrie van China zal waarschijnlijk ook zwaar worden getroffen door het virus, met minder vraag van gebruikelijke grote uitgevers in de auto- en luxesector. Reclame maakt ongeveer 20% van de inkomsten uit.
De mening van KBC
Ondanks de lichte ‘miss’ van de nettowinst, zijn de resultaten van Tencent zeer solide dankzij een stevige groei in alle divisies. De inkomsten zouden bovendien, beter dan bij de meeste bedrijven, bestand moeten zijn tegen de gevolgen van Covid-19. Het bedrijf haalt meer dan de helft van zijn omzet uit online entertainment (games en video) en zag een forse toename in de daaraan gespendeerde tijd tijdens de lockdown. KBC Asset Management handhaaft de “Kopen”-aanbeveling en koersdoel van 59,9 dollar.
