do. 25 mrt 2021

De resultaten van Tencent over het vierde kwartaal van 2020 liggen grotendeels in lijn met de verwachtingen. De totale inkomsten stegen met 26% tot 133,6 miljard yuan, iets boven de door analisten verwachte 131,1 miljard yuan. De onderliggende nettowinst steeg met 30% tot 33,2 miljard yuan, maar bleef ongeveer 2% onder de consensusverwachting door hoger dan verwachte kosten voor R&D (onderzoek en ontwikkeling) en marketing. Op 31 december had superapp WeChat 1,23 miljard maandelijkse actieve gebruikers, goed voor een stijging met 5,2% tegenover vorig jaar.
Resultaten Tencent in Q4
De inkomsten van Tencent kunnen achterliggend opgesplitst worden in drie delen
- Online gaming: De totale inkomsten uit online gaming stegen met 29% tot 39,1 miljard yuan, net onder de consensusverwachting van 39,7 miljard yuan. De inkomsten uit mobiele games stegen met 41% tot 36,7 miljard yuan, terwijl de inkomsten uit pc-games met 2% daalden. Het bekende patroon van stijgende inkomsten uit mobiele games en licht dalende inkomsten uit pc-games houdt dus aan, geholpen door het succes van blockbustergames zoals 'Honor of Kings' en 'Peacekeeper Elite'. De inkomsten uit internationale games stegen met 43% tot 9,8 miljard yuan en waren goed voor 25% van de inkomsten uit online games, tegenover 23% in het vierde kwartaal van 2019.
- Advertenties: De inkomsten uit online reclame kwamen uit op 24,7 miljard yuan (consensus: 23,9 miljard), goed voor een stijging met 22% en een versnelling ten opzichte van de groei van 16% in het derde kwartaal. De groei profiteerde van de stijgende vraag vanuit categorieën als onderwijs, e-commerce en FMCG (fast moving consumer goods). Binnen online advertising kwam Media Advertising (video, nieuws app, etc.) uit op 4,3 miljard, een stijging van 8% en de eerste positieve groei sinds het eerste kwartaal van 2019. Dit was te danken aan de groei van de muziekstreaming-apps en Tencent Video, dat profiteerde van het uitzenden van populaire dramaseries. De inkomsten uit Social Advertising stegen met 25% tot 20,4 miljard yuan, gedreven door de toegenomen vraag van adverteerders naar WeChat-advertentie-inventaris.
- Fintech & Cloud: De inkomsten uit Fintech & Cloud stegen met 29% tot 38,5 miljard CNY, 2% boven de verwachtingen, dankzij de solide groei in betalingen en vermogensbeheer, en de robuuste prestaties van de cloudactiviteiten.
Meer regulering
Overal ter wereld houden overheden en toezichthouders de bedrijfspraktijken van zogenaamde 'gatekeeper'-platformbedrijven steeds kritischer in het oog. Wat China betreft, lijken beleggers hier pas recent wakker van te zijn geworden. De saga rond Ant Group lijkt als trigger te hebben gediend. Volgens KBC Asset Management-analist Kurt Ruts is China het meest begaan met de financiële stabiliteit.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat regulering het belangrijkste aandachtspunt was van de management call gisteren. De opmerkingen van het management van Tencent waren geruststellend en benadrukten hun engagement om samen te werken met de regelgevers, terwijl ze benadrukten dat elke impact op de bedrijfsvooruitzichten van de groep beperkt zou zijn door hun historisch conservatief gedrag en hun businessmix.
Het management stelde dat gaming en entertainment (die het grootste deel van de winst uitmaken) waarschijnlijk geen onderwerp van regulering zullen zijn. Tencent benadrukte ook dat de investeringsactiviteit voornamelijk bestaat uit investeringen in minderheidsbelangen, die over het algemeen geen invloed zouden ondervinden van de nieuwe antitrustregels.
Specifiek met betrekking tot de Fintech-activiteiten (die goed zijn voor ongeveer 20% van de omzet), verklaarde Tencent dat:
- Het handelt in strikte overeenstemming met de regels.
- Risicobeheer historisch gezien een belangrijke prioriteit is, boven schaalgrootte.
- Het zich richt op samenwerking met partners in de financiële dienstverlening.
- Het zich al houdt aan de basisbeginselen van de nieuwe kredietregels.
Een afzonderlijke financiële holding was een potentieel belangrijk concept voor risicobeheer binnen het bredere financiële systeem, maar voor Tencent vanuit operationeel oogpunt neutraal.
KBC Asset Management over de resultaten van Tencent
Analist Kurt Ruts zag solide maar geen uitmuntende resultaten voor Tencent in het vierde kwartaal. De online gamingactiviteiten verrasten negatief, terwijl online reclame en het Fintech & Cloud-segment beter presteerden dan verwacht.
Voor de eerste helft van dit jaar verwacht het bedrijf dat de groei van de inkomsten uit videogames zal verzwakken door de moeilijke vergelijkingscijfers (geen grote verrassing na de door Covid-19 aangewakkerde stijging), maar dat betalingen, cloud en reclame er beter voor staan. Daarnaast gaf het management aan dat lockdowns de betrokkenheid van consumenten bij videogames structureel hebben verhoogd.
Volgens KBC Asset Management is Tencent goed gepositioneerd om de toegenomen controle door de regelgevende instanties te doorstaan. Vanuit een risico-/opbrengstperspectief lijkt het aandeel zeer aantrekkelijk bij de huidige waardering, nu de groep een duurzame omzet- en winstgroei van 20% biedt en een sterke positie inneemt in veel van de aantrekkelijkste segmenten van het Chinese consumenteninternet. KBC Asset Management herbevestigt zijn “Kopen”-aanbeveling en koersdoel van 115 dollar.
Sterk Tencent is goed voor Prosus
De cijfers van Tencent hebben ook gevolgen voor Prosus. De holding heeft een belang van 31% in Tencent dat goed is voor zo’n 80% van de omzet. Daarnaast heeft Prosus in zijn portefeuille een brede waaier van jonge en minder jonge bedrijven, die inspelen op en de ijzersterke trends zoals online gaming, reclame en betalingsactiviteiten, voedselleveringsbedrijven (Delivery Hero) en zoekertjessites wereldwijd. Prosus heeft daarom een hoog groeiprofiel, hoofdzakelijk gericht op opkomende markten, maar noteert onterecht zo’n 35% onder zijn intrinsieke waarde.
De aanbeveling voor Prosus is “Kopen” met een koersdoel van 120 euro.