vr. 21 mei 2021

De resultaten van Tencent over het eerste kwartaal van 2021 lagen grotendeels in lijn met de analistenverwachtingen. De groep gaf ook aan een deel van de extra winst in 2021 te willen investeren in drie strategische gebieden. Die investeringen zullen volgens KBC Asset Management-analist weliswaar goed renderen, maar op korte termijn wel op de marges wegen. Het koersdoel wordt daarom verlaagd van 115 naar 105 dollar, bij een ongewijzigde "Kopen"-aanbeveling.
Kwartaalresultaten in een notendop
- De totale inkomsten stegen met 25% tot 135,3 miljard CNY, wat ongeveer 2% boven de verwachtingen lag.
- De onderliggende nettowinst ging 22% hoger tot 33,12 miljard CNY, maar lag zo'n 4% onder de consensusverwachting.
- De operationele winst steeg echter met 20% tot 42,8 miljard CNY, in lijn met de schattingen.
- Op 31 maart 2021 had superapp WeChat 1,24 miljard maandelijkse actieve gebruikers, wat een stijging met 3,3% op jaarbasis betekent.
Resultaten per divisie
- De totale inkomsten uit online gaming stegen met 15% tot 53,4 miljard CNY, 3% boven de consensusverwachting van 51,9 miljard. De inkomsten uit mobiele games stegen met 19% tot 41,5 miljard CNY, terwijl de inkomsten uit pc-games met 1% stegen tot 11,9 miljard CNY. Het bekende patroon van stijgende inkomsten uit mobiele games die de inkomsten uit pc-games overtreffen, houdt aan, dankzij de sterke prestaties van Honour of Kings en Peacekeeper Elite, maar ook dankzij de bijdragen van nieuwere games zoals Moonlight Blade Mobile en Call Of Duty Mobile.
- De inkomsten uit onlinereclame kwamen uit op 21,8 miljard CNY (consensus: 21,3 miljard), goed voor een stijging met 23% en een lichte versnelling ten opzichte van de 22% groei in het vierde kwartaal van 2020. De groei profiteerde van de stijgende vraag in categorieën als onderwijs, e-commerce en FMCG (fast moving consumer goods). Binnen de onlinereclame kwamen de inkomsten uit mediareclame (video, nieuwsapps, enz.) op jaarbasis 7% hoger uit (3,3 miljard CNY), geholpen door hogere inkomsten uit Tencents muziekstreamingapps. De inkomsten uit social advertising (reclame op sociale media) stegen met 27% tot 18,5 miljard CNY, dankzij de toegenomen vraag van adverteerders naar WeChat-advertenties.
- De inkomsten uit Fintech & Cloud stegen met 47% tot 39,0 miljard CNY, wat 6% boven de consensusverwachting is en een versnelling ten opzichte van de 29% groei in het vorige kwartaal. Dat is te danken aan de hervatting van de projectontwikkeling en de stijgende vraag van zakelijke software- en online videoklanten. De groei werd ook ondersteund door een laag basiseffect vorig jaar, toen de offline betalingsactiviteiten werden verstoord door de coronapandemie.
Vooruitzichten voor 2021
Tencent waarschuwde in zijn winstbericht voor mogelijke tegenwind voor zijn reclameactiviteiten voor de rest van het jaar. Die omvatten online onderwijsplatforms die een deel van hun reclame terugtrekken in het licht van de strengere regelgeving voor de naschoolse bijlessen en de mogelijkheid van vertragingen bij de release van nieuwe populaire videodrama's.
Tijdens de conferentie voor analisten gaf Tencent aan dat het zijn investeringstempo zal opvoeren door een deel van de extra winst in 2021 te investeren in drie strategische gebieden:
- Cloud met een focus op Software-as-a-Service producten (SaaS)
- Online gaming
- Short-form video
Volgens het management heeft de disruptie van Covid de opportuniteiten versneld. Als gevolg van de coronapandemie versnellen bedrijven hun digitalisering en is de betrokkenheid bij gaming structureel toegenomen. Tencent wil die opportuniteiten grijpen. KBC Asset Management gelooft dat minstens een deel van die verhoogde investeringen een reactie is op de concurrenten, die hun investeringen ook opvoeren. Door die extra investeringen verwacht het management dat de winstgroei voor de rest van het jaar onder het niveau van het eerste kwartaal (22%) zal blijven.
De feedback van het management op de regelgeving was positief. Er is verder overleg geweest met de toezichthouder over de fintech-vereisten, die naar verwachting 'relatief beheersbaar' zullen zijn, waarbij Tencent zich sterk focust op compliance.
KBC Asset Management over Tencent
De resultaten over het eerste kwartaal waren al met al solide, maar volgens analist Kurt Ruts zeker niet spectaculair voor Tencent. De segmenten Gaming en Fintech & Cloud verrasten in positieve zin, terwijl Onlinereclame in lijn lag met de verwachtingen.
Volgens KBC AM is Tencent goed gepositioneerd om de toegenomen controle door de regelgever te doorstaan. Vanuit een risico-/rendementsperspectief lijkt het aandeel zeer aantrekkelijk bij de huidige waardering, met een duurzame omzetgroei van 20% en een sterke positie in veel van de aantrekkelijkste segmenten van het Chinese consumenteninternet.
In het licht van het sterke track record van het bedrijf gelooft analist Kurt Ruts dat Tencent in een goede positie zit om de investeringsplannen goed te laten renderen, maar op de korte termijn zullen ze op de marges wegen.
KBC AM bevestigt de "Kopen"-aanbeveling, maar gezien de lagere verwachte winstgroei op de korte termijn wordt het koersdoel verlaagd van 115 naar 105 dollar.