vr. 13 nov 2020

Tencent rapporteerde over het derde kwartaal van 2020 een omzetstijging van 29% tot 125,45 miljard CNY, licht boven de (Bloomberg) consensus van 123,83 miljard CNY. De nettowinst ging 30% hoger tot 32,3 miljard CNY en was ook beter dan de gemiddelde analistenverwachting van 31,8 miljard CNY. Dat is voornamelijk te danken aan een zeer sterke prestatie in de gamingdivisie. Eind september had superapp WeChat 1,21 miljard maandelijks actieve gebruikers, goed voor een stijging met 5,1% tegenover een jaar eerder.
Gaming
De totale omzet uit online gaming steeg met 42% tot 50,8 miljard CNY. De omzet uit smartphone gaming ging maar liefst 61% hoger tot 39,2 miljard CNY, terwijl de omzet uit PC-gaming (desktop) 1,5% steeg naar 11,6 miljard CNY. De vertrouwde tendens van sterk stijgende inkomsten uit mobiel zet zich door, geholpen door het succes van blockbuster games zoals 'Honor of Kings' en 'Peacekeeper Elite'. Positief is ook dat de divisie PC-gaming opnieuw met (lichte) groei kon aanknopen. Dit was al geleden van het eerste kwartaal van 2018.
Reclame
De totale omzet uit online reclame groeide met 16% tot 21,4 miljard CNY, een versnelling ten opzichte van de groei van 13% in het tweede kwartaal. Binnen online reclame daalden de inkomsten in het videosegment met 1%. Dit is een forse verbetering ten opzichte van de daling met 25% van het tweede kwartaal en is te danken aan het herstel van de reclamebudgetten binnen de vastgoed- en autosector. De reclame-inkomsten in het socialemediasegment (WeChat & QQ) presteerden sterk met een groei van 21%, dankzij een toename van de zogenaamde 'ad load' (aantal reclameboodschappen).
Fintech & Business Services
Het segment Fintech & Business Services (betalingsverkeer en cloud) liet een groei van 24% optekenen tot 33,3 miljard CNY. In betalingsverkeer bleef de groei op het peil van het tweede kwartaal. De cloudactiviteiten hadden evenwel nog steeds te lijden onder het uitstel van een aantal projecten ten gevolge van Covid-19. Op de langere termijn moet Covid-19 evenwel zorgen voor een snellere uitrol van clouddiensten bij bedrijven.
De visie van KBC Asset Management
Sectoranalist Kurt Ruts zag uitstekende kwartaalcijfers bij Tencent. De verwachtingen waren hooggespannen, maar Tencent was opnieuw op de afspraak. De kwartaalcijfers onderstrepen nogmaals de weerbaarheid van het bedrijf tegen de gevolgen van Covid-19, met dank aan de (smartphone) gamingdivisie. Tencent waarschuwt wel dat het verwacht dat de groei in de gamingdivisie in het lopende kwartaal wat gas zal terugnemen: de abnormale Covid-19 geïnduceerde groeispurt is dus aan het uitdoven.
Onrust bij beleggers
Beleggers reageerden begin deze week alsof ze door een wesp waren gestoken, toen de Chinese regelgever een consultatiedocument publiceerde met het oog op het aan banden leggen van monopoliegedrag van internetplatformen. Dat gebeurde dan ook nog eens kort nadat de beursgang van de Ant Group in extremis werd afgeblazen.
Op de conference call naar aanleiding van Tencents derdekwartaalresultaten werd het management dan ook over de nieuwe regulering aan de tand gevoeld. CEO Martin Lau liet verstaan (onder voorbehoud, want het document is een voorlopige versie) dat het erop lijkt dat de voorgestelde regulering eerder betrekking heeft op transactieplatformen (lees: ecommerce) en minder van toepassing op videogames en digitaal entertainment. Verder gaf hij aan dat Tencents Fintech-activiteiten aan de regelgeving voldoen en dat het bedrijf constructief meewerkt met de regelgevers. Dat moet beleggers enigszins geruststellen.
KBC AM blijft positief voor het Tencent-aandeel en bevestigt de "Kopen"-aanbeveling en het koersdoel van 88 dollar.