wo. 19 jun 2019

Net voor de beurs in de VS de deuren opent, blikken we even terug op hoe de Amerikaanse beursindexen de vorige handelsdag presteerden.
Facebook (-0,3%) won dan toch geen terrein door het nieuws dat het zijn eigen cryptomunt lanceert. Het verzamelde 28 partners rond zich in het Libra-project, waaronder Mastercard, PayPal en Uber en mikt op transacties tussen consumenten en bedrijven vanaf 2020. Via dochterbedrijf Calibra zullen ook digitale portefeuilles, aangesloten op WhatsApp en Messenger, worden aangeboden, waarmee gespaard en uitgegeven kan worden.
Kellogg (-1,9%) slikt een eenmalig verlies van van 35 miljoen dollar voor de herstructurering van de Noord-Amerikaanse activiteiten. Die komt er nadat de groep eerder haar merk Keebler voor 1,3 miljard dollar verkocht aan Ferrero. Vorige maand werd ook al in Europa voor 50 miljoen dollar geherstructureerd.
Nvidia (+5,4%) wordt door de Zweedse vrachtwagenbouwer AB Volvo in huis gehaald voor de ontwikkeling van AI-toepassingen bij zelfrijdende vrachtwagens. Dat is een duwtje in de rug voor de chipproducent, kind aan huis in de gamingindustrie, die vorig jaar nog aan de deur werd gezet bij Tesla. Samen met Intel domineert Nvidia de markt voor AI-chips.
De kwartaalwinst van Adobe lag boven de verwachting: de omzet steeg 25% tot 2,74 miljard dollar. Hoewel de nettowinst met 31 miljoen daalde (tot 632 miljoen dollar), deed de aangepaste winst per aandeel 3 cent beter dan verwacht, met dank aan de clouddiensten. De groep verwacht de prijzen voor de abonnementsdiensten te kunnen verhogen, terwijl het aantal gebruikers kan stijgen. Ondanks de positieve vooruitzichten is de omzetprognose voor het derde kwartaal pover. In de nabeurshandel stijgen de aandelen met 4,5%.