do. 8 aug 2019

Net voor de beurs in de VS de deuren opent, blikken we even terug op hoe de Amerikaanse beursindexen de vorige handelsdag presteerden.
Volgens persagentschap Bloomberg staat Broadcom dicht bij een akkoord met Symantec om hun afdeling die grote bedrijven bedient, over te kopen voor ongeveer 10 miljard dollar in cash. Eerder konden gesprekken over een volledige overname niet succesvol worden afgerond.
Lyft rapporteerde in het tweede kwartaal een 72% hogere omzet van 867,3 miljoen dollar en deed daarmee beter dan de verhoopte 809,3 miljoen. Niet onverwacht diepte het verlies verder uit van 178,9 naar 644,2 miljoen dollar, omwille van een verdubbeling van de kosten tot 1,54 miljard dollar door investeringen in fietsen en scooters. Voor het derde kwartaal wordt gemikt op 900 tot 915 miljoen euro omzet (verwacht: 840,9 miljoen). De vork voor heel 2019 werd aangepast van 3,28 à 3,3 miljard dollar naar 3,47 à 3,5 miljard. De groep liet verder ook weten dat de prijsoorlog met Uber minder hevig is, waardoor ook de aandelen van die laatste een duw in de rug krijgen. In de nabeurshandel ging Lyft 5% hoger en Uber 3,8%.
CVS Health verhoogt de verwachtingen voor 2019 dankzij beter dan verwachte kwartaalcijfers. De vergelijkbare omzet steeg met 2,9%, terwijl er slechts op 1,2% was gerekend. Hogere prijzen voor medicijnen gaven de resultaten een duw in de rug, al waarschuwt de groep wel voor prijsdruk van generische medicijnen.
Stevige concurrentie op een drukke Amerikaanse restaurantmarkt wegen op de resultaten van hamburgerrestaurantgroep Wendy’s, die in het voorbije kwartaal slechter dan verwachte resultaten bekendmaakte. De omzetgroei bleef steken op 5,9% tot 435,3 miljoen dollar, terwijl er op 439,9 miljoen was gerekend. Netto verdiende de groep 8,4% meer. Wendy’s herhaalde de verwachtingen voor 2019.
Uitgeversbedrijf The New York Times (-12%) publiceerde beter dan verwachte kwartaalcijfers, met dank aan een toename van het aantal digitale abonnees en ondanks een daling van de advertentie-inkomsten bij de gedrukte kranten. De groep waarschuwt echter meteen ook voor een uitdagende advertentiemarkt, ook digitaal, in het tweede halfjaar.
Nog in de mediasector ging ook Fox boven de lat, zowel op het niveau van de omzet als de winst. De groep profiteerde van de hogere vergoedingen die het binnen kreeg van kabel- en satellietbedrijven. Dat stuwde de omzet 5% hoger tot 2,51 miljard en daarop werd 62 dollarcent per aandeel winst verdiend, 3 dollarcent meer dan verwacht.