wo. 11 sep 2019
15:00

Net voor de beurs in de VS de deuren opent, blikken we even terug op hoe de Amerikaanse beursindexen de vorige handelsdag presteerden.
- General Electric (+1,9%) wil zo’n 3 miljard dollar ophalen uit de verkoop van een meerderheidsbelang in Baker Hughes (-3,2%). De groep is verplicht om enkele activiteiten van de hand te doen of af te bouwen om aan zijn financiële verplichtingen te kunnen voldoen. Daarvoor werd ook al het mes in het dividend gezet.
- Wendy’s (-10%) verwacht dat de winst dit jaar lager zal uitkomen dan eerder verwacht. Dat is onder meer te wijten aan de inspanningen die de groep doet om ook een ontbijt op het menu te zetten. De beslissing gaat gepaard met een investering van 20 miljoen dollar en de aanwerving van 20.000 medewerkers. Eerder zetten ook McDonald’s (-3,5%) en Burger King (-4,1%) volop in op het ontbijtmoment en die lijken er nu dus nog een extra concurrent bij te krijgen.
- McDonald’s maakte gisteren trouwens de overname van de start-up Apprente bekend. Door die transactie haalt de fastfoodgroep de kennis en de technologie in huis om via spraakherkenning bestellingen door te geven in de McDrive.
- Lauwe reactie op de productlancering van Apple (+1,1%) gisteravond. De groep zet drie nieuwe iPhone-toestellen in de markt waarvan vooral de extra camerakenmerken zich van de vorige modellen onderscheiden. Naast de prijs. Met 699 dollar is de goedkoopste iPhone 11 lager geprijsd dan de gelijkaardige nieuwkomer van vorig jaar die voor 749 dollar in de markt werd gezet. De prijzen van de vorige modellen werden verlaagd.
- Uber Technologies (+3,9%) ontslaat nog maar eens 435 werknemers nadat de verliezen van de onderneming blijven oplopen. Het gaat over een bijkomende 8% van de product- en ingenieursdivisie nadat eerder al een derde van de afdelingen eruit moest.
- Autobouwer Ford (-1,4%) wil zijn Europese activiteiten nieuw leven inblazen en zet volop in op een aanbod van elektrische wagens. Tot dusver nam de groep nog geen belangrijke plaats in op dit segment, maar wil daar met de lancering van nog 8 modellen dit jaar duidelijk iets aan doen. Het gaat om elektrische varianten van de bestaande modellen. Dat moet er mee voor zorgen dat tegen 2022 de meerderheid van de omzet uit elektrische wagens wordt gehaald. Voor de elektrificatie van zijn wagenpark sloot Ford onder meer de handen in elkaar met Volkswagen.