wo. 23 okt 2019

Net voor de beurs in de VS de deuren opent, blikken we even terug op hoe de Amerikaanse beursindexen de vorige handelsdag presteerden.
Snap (-3,8%) waarschuwt dat de omzet in het vierde kwartaal onder de verwachting van analisten zal uitkomen. Dat heeft alles te maken met de piekadvertentieperiode, tussen Black Friday en het eindejaar, die dit jaar een week minder telt dan vorig jaar. Een tegenvaller, want de groep pakte nochtans met mooie cijfers voor het derde kwartaal uit. Het aantal dagelijks actieve gebruikers, een belangrijke maatstaf voor het succes van Snap, steeg van 203 naar 210 miljoen, terwijl analisten op 206 miljoen hadden gerekend. Ook de omzet steeg met een beter dan verwachte 50% tot 446,2 miljoen euro en de omzet per gebruiker dikte met 33% aan tot 2,12 dollar.
In de herfst van 2019 vallen niet enkel de bladeren, maar ook de CEO’s. Jongste in de rij is die van Nike (-0,6%) die sinds 2014 aan het hoofd van de sportkledingproducent stond. Hij wordt vervangen door de voormalige CEO van eBay John Donahoe, die vooral de taak krijgt om de online strategie van de groep te versterken.
Chipotle (-2,4%) zette het voorbije kwartaal in op de uitbreiding van het aanbod, drive-in, besteldiensten en digitalisering en zag die inspanningen vertaald in een sterker dan verwachte stijging van de vergelijkbare omzetcijfers met 11%. De omzet klokte af op 1,4 miljard dollar en ook de winst per aandeel kwam boven de verwachting uit.
Whirlpool (-5% in nabeurshandel) rapporteerde slechter dan verwachte omzetgroeicijfers over het voorbije kwartaal, te wijten aan de tegenvallende verkoopcijfers in Latijns-Amerika. De omzet daalde er met 28% tot 632 miljoen dollar, te wijten aan de compressor-activiteiten van Embraco en in mindere mate aan wisselkoersbewegingen. De groepsomzet daalde met 4,4%. Whirlpool bevestigde de winstverwachtingen voor het volledige boekjaar.
Texas Instruments (-10% nabeurs) rapporteerde over het derde kwartaal een nettowinst per aandeel van 1,49 dollar. Dit is beter dan de consensusverwachting van 1,42 dollar. Voor het lopende kwartaal verwacht het techbedrijf evenwel slechts een nettowinst tussen 0,91 en 1,09 dollar te boeken, wat fors onder de gemiddelde analistenverwachting van 1,28 dollar ligt.
Skechers (+1,3%) rapporteerde over het derde kwartaal een nettowinst per aandeel van 0,67 dollar, licht onder de consensusverwachting van 0,69 dollar. De omzet van 1,35 miljard dollar lag in lijn met de verwachtingen. Voor het lopende kwartaal mikt de producent van sportartikelen op een nettowinst per aandeel tussen 0,35 en 0,40 dollar, onder de gemiddelde analistenverwachting van 0,39 dollar. De omzet zou moeten uitkomen tussen 1,23 miljard en 1,25 miljard dollar, licht boven de consensusverwachting.
Netflix (-4%) mag de borst nat maken. Walt Disney (+1,6%) lanceert midden november zijn streamingdienst Disney+ en krijgt er dankzij een promotiedeal met Verizon Communications in één klap 50 miljoen klanten bij. Daarmee komt Disney+ onmiddellijk al aardig in de buurt van de 61 miljoen betalende klanten van Netflix in de VS. Walt Disney ontvangt een “wholesale”-vergoeding van Verizon, die ongetwijfeld een heel eind verwijderd zal zijn van de 7 dollar die andere klanten moeten betalen.
Biogen (+32%) besloot opnieuw een aanvraag tot goedkeuring te krijgen van de regulator om aducanumab, een middel tegen Alzheimer op de markt te mogen brengen. Dat is opvallend, want het onderzoek naar het middel werd door Biogen en diens partner Eisai zeven maanden geleden stopgezet, wat toen een verlies van 18 miljard dollar aan marktwaarde opleverde. Maar op basis van een nieuwe analyse van een grotere dataset van testresultaten doen beide partners een nieuwe gooi naar glorie. Niet onterecht, want Alzheimer is een “graveyard”: veel onderzoek, maar nooit succesvol.
McDonald’s (-5%) publiceerde een set van teleurstellende kwartaalresultaten. De omzet van 5,43 miljard dollar lag 60 miljoen dollar onder de schattingen en de winst per aandeel kwam met 2,11 dollar 10 dollarcent tekort. Vooral in de VS was de concurrentie hoog en ging de omzet “amper” 4,8% hoger (verwacht: 5,7%). Op de internationale markten deed ‘McDo’ het beter, waardoor de totale vergelijkbare omzetgroei 5,9% bedroeg, tegenover 5,5% verwacht. KBC AM behoudt het “Houden”-advies.
De kwartaalcijfers van Hasbro (-14%) bleven fors onder de analistenverwachtingen. Dat is te wijten aan hogere verschepings- en opslagkosten, omdat handelaars hun bestellingen voor speelgoed vertragen of afzeggen, wat op zich dan weer verband houdt met de hogere importtarieven. De omzet kwam uit op 1,58 miljard dollar, terwijl analisten op 1,72 miljard dollar hadden gemikt. De de winst per aandeel klokte af op 1,84 dollar, ver onder de verhoopte 2,21 dollar.
Harley-Davidson (+9%) klopte de verwachtingen dankzij een heropleving van de internationale activiteiten (eerste stijging in een jaar). De jaardoelstellingen bleven behouden (verkoop van 212.000 à 217.000 motoren), zodat beleggers wat minder moeten vrezen voor Europese invoertarieven en een omzetdaling op de belangrijke Amerikaanse markt (-3,6%, de kleinste daling in 3 jaar). De winst daalde wel nog met 24% tot 70 dollarcent, maar er werd slechts op 52 dollarcent gemikt.
Verzekeraar Travelers (-4%) rapporteerde een lager dan verwachte kwartaalwinst, omdat de reserves voor asbestschadeclaims met 220 miljoen dollar verhoogd werden en omdat er hogere schadereserves in de autopoot genomen werden. De verdiende premies stegen in het kwartaal met 4,3% tot 7,18 miljard dollar, terwijl de combined ratio verbeterde tot 101,5% van 96,6%. De aangepaste nettowinst van 1,43 dollar per aandeel lag door de extra reserves fors onder de verhoopte 2,35 dollar per aandeel.
Procter & Gamble publiceerde gisteren resultaten voor het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar 2020. De organische omzetgroei bedroeg 7%, boven de consensusverwachting van 4,15%. Voor het volledige boekjaar 2020 verwacht het management een omzetgroei van 3-5% te realiseren, een verhoging tegenover de eerdere doelstelling van 3-4%.