do. 31 okt 2019

Net voor de beurs in de VS de deuren opent, blikken we even terug op hoe de Amerikaanse beursindexen de vorige handelsdag presteerden.
Facebook (+4,5% nabeurs) rapporteerde gisteren nabeurs over het derde kwartaal een omzet van 17,65 miljard dollar, wat een stijging van 29% is ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder en boven de consensusverwachting van 17,37 miljard dollar. Over het voorbije kwartaal groeiden de advertentie-inkomsten met 31%, exclusief wisselkoerseffecten, wat beter is dan de verwachte 30% en een lichte vertraging ten opzichte van een kwartaal eerder (+32%). Het aantal maandelijkse en dagelijkse gebruikers van Facebook, Messenger, Instagram en WhatsApp kwam uit op resp. 2,8 en 2,2 miljard, iets minder dan een kwartaal eerder.
Apple (+2%- na beurs) rapporteerde mooie resultaten voor het derde kwartaal van 2019. De omzet van de Wearables, zoals Apple Watch, AirPods en Beats, groeide met 54% op jaarbasis. De omzet uit Services, zoals AppleTV+, groeide met 18% op jaarbasis, wat een stuk hoger is dan de 13% omzetgroei in het vorige kwartaal. Ook de verkoop van de nieuwe iPhone 11 ging sterk van start. De kwartaalomzet kwam uit op 64 miljard dollar, in lijn met de verwachtingen.
De cijfers van Yum Brands (-5,7%) bleven onder de verwachtingen nadat de groep een flinke waardevermindering moest slikken op zijn belang in maaltijdbezorgder GrubHub. De aandelen van die laatste verloren dinsdag na de publicatie van de kwartaalcijfers trouwens nog eens ruim 40% van hun waarde. Alsof dat nog niet voldoende was, waarschuwde Yum Brands ook nog eens voor tegenvallende verkoopcijfers bij Pizza Hut in de VS.
Ford (-1,2%) heeft een voorlopig akkoord bereikt met de vakbond United Auto Workers over een nieuwe arbeidsovereenkomst. Daarmee zal de groep een staking kunnen vermijden die collega GM ondertussen al zo’n 3 miljard dollar heeft gekost.
Barbieproducent Mattel (+18%) liet in het voorbije kwartaal een onverwachte omzetstijging zien. De lancering van nieuwe modellen en een reeks gebaseerd op de Koreaanse popsensatie BTS stuurden de omzet 10% hoger, terwijl op een daling met 1,2% was gerekend. De totale groepsomzet steeg met 3% in plaats van de verwachte daling met 0,5%. Ook de winst per aandeel ging boven de lat.