vr. 14 feb 2020

Net voor de beurs in de VS opengaat, blikken we graag even terug op de gebeurtenissen tijdens de vorige handelsdag.
Tesla (+4,8%) meldde gisteren voorbeurs dat het van plan is om voor 2 miljard dollar aan nieuwe aandelen uit te geven. Dat bedrag kan oplopen tot zo’n 2,3 miljard door middel van een overtoewijzingsoptie. Het bedrijf doet dat om de balans te verstevigen. CEO Elon Musk liet weten dat hij zelf voor 10 miljoen dollar zou intekenen. In het jaarverslag dat gisteren gepubliceerd werd, stond dat het bedrijf van plan is om over de periode 2020-2023 jaarlijks tussen 2,5 miljard en 3,5 miljard dollar aan kapitaalsinvesteringen te doen. Ter herinnering: vorig jaar spendeerde Tesla slechts 1,3 miljard dollar terwijl het begin 2019 uitging van kapitaalsinvesteringen van 2,5 miljard dollar.
Opsteker van formaat voor de halfgeleidersector nadat Nvidia met kwartaalcijfers kwam die de verwachtingen overtroffen. Dat de groep waarschuwde voor de impact van het coronavirus, goed voor een tik van 100 miljoen dollar, lijkt minder zwaar te wegen dan de indrukwekkende omzetgroei van 41% tot 3,11 miljard dollar. Analisten hadden de lat op 2,97 miljard dollar gelegd. Ook met de winst per aandeel deed de groep beter dan verwacht, terwijl de omzetvooruitzichten voor het huidige kwartaal min of meer in lijn zijn met de marktverwachting. En dat is een meevaller. In de nabeurshandel stijgen de aandelen met 7%.
Amazon.com (-0,5%) haalt een slag thuis in de juridische strijd tegen het contract dat het Pentagon toekende aan Microsoft. Een rechter heeft beslist dat het contract tijdelijk niet mag worden uitgevoerd. Het zogeheten JEDI-contract is 10 miljard dollar waard. Amazon.com vecht de toekenning van het contract aan Microsoft aan en verwijst daarvoor onder meer naar de “ongepaste druk van president Donald Trump”.
Over het laatste kwartaal van 2019 realiseerde Pepsico (+0,3%) een winst per aandeel van 1,45 dollar, wat nipt boven de verwachte 1,44 dollar uitkwam. Ook de organische omzetgroei van 4,3% kon de verwachte 3,7% overtreffen. Het drankensegment in de VS kon de verwachtingen overtreffen terwijl de groei binnen het Frito-Lay segment wat tegenviel. Voor 2020 verwacht het management een organische omzetgroei van 4%, in lijn met de verwachtingen. De vooropgestelde winst per aandeel voor 2020 van 5,88 dollar blijft daarentegen onder de verwachtingen.
Net als Canada Goose en Burberry waarschuwt RalphLauren (-0,5%) voor de impact van het coronavirus. Zo’n twee derde van de 110 winkels van de groep in China hield enkele weken de deuren dicht en ook de verstoring van de bevoorradingsketen zal aan de resultaten knagen. Ralph Lauren becijferde de kwartaalimpact op 55 tot 70 miljoen dollar.
KraftHeinz (-7,5%) slikte in het voorbije kwartaal alweer een waardevermindering van 666 miljoen dollar op enkele van zijn merken, waardoor de resultaten onder de verwachting bleven. Exclusief de impact van de waardevermindering, ging de groep met een winst per aandeel van 72 dollarcent wel boven de lat die analisten op 68 dollarcent hadden gelegd. De omzet daalde van 6,89 naar 6,54 miljard dollar en haalde de lat niet.
Online veilinghuis eBay (+2,4%) maakte bekend dat het de verkoop van online ticketuitwisselingsbedrijf StubHub aan Viagogo heeft afgerond. De verkoop, die 4,05 miljard dollar in het laatje brengt, zou tegen het einde van het eerste kwartaal van 2020 administratief afgehandeld moeten zijn. Als gevolg hiervan trekt eBay zijn aandeleninkoopprogramma voor 2020 op met 1,5 miljard dollar naar 4,5 miljard dollar. De verwachte omzet van eBay wordt logischerwijs neerwaarts bijgesteld.
Royal Carribean Cruises (-1,4% nabeurs) heeft 18 cruises in Zuidoost-Azië geschrapt en waarschuwde net als collega Carnival dat het coronavirus zijn sporen zal nalaten in de jaarcijfers van de groep. Het verminderde aanbod zal 65 dollarcent afsnoepen van de winstverwachting per aandeel en daar kan nog eens 55 dollarcent bijkomen als tussen vandaag en eind april ook alle andere schepen met bestemming Azië niet zouden uitvaren.
Dankzij de uitrol van een kostenbesparingsprogramma kwam de winst per aandeel van speelgoedproducent Mattel (+2,7% nabeurs) met 11 dollarcent boven de verwachting uit. De groep ging naar eigen zeggen zo’n 35% boven het geplande kostenbesparingsprogramma van 650 miljoen dollar. Dat was een meevaller want op het niveau van de omzet stelde de groep met een daling van 3,3% teleur. Onder meer Barbie had het lastig met de concurrentie van de Frozen-poppen van Hasbro.