ma. 24 feb 2020

Net voor de beurs in de VS opengaat, blikken we graag even terug op de gebeurtenissen tijdens de vorige handelsdag.
Landbouwvoertuigenproducent Deere & Co (+7%) rapporteerde vrijdag een onverwachte stijging van de winstcijfers over het voorbije (eerste) kwartaal. De resultaten kregen een duwtje in de rug van de eerste tekenen van beterschap in de Amerikaanse landbouwsector, met dank aan de ontdooiing van de handelsspanningen tussen de VS en China. Netto verdiende de groep 517 miljoen dollar, tegen 498 miljoen een jaar eerder. Per aandeel wordt dat 1,63 dollar en dat is een stuk beter dan de 1,26 dollar waarop was gerekend.
De Amerikaanse multinational PepsiCo (+0,5%) breidt uit in China, een belangrijke groeimarkt, en koopt snackbedrijf Be & Cheery van Haoxiangni Health Food voor 705 miljoen dollar. Be & Cheery’s gamma omvat o.a. noten en gedroogd fruit en wordt voornamelijk online verkocht via China’s belangrijkste e-commerceplatformen. De deal is onderworpen aan een aandeelhoudersstemming.
BerkshireHathaway (+0,4%) publiceerde het voorbije weekend een recordwinst van 81,42 miljard dollar, nagenoeg twee keer zoveel als het vorige record van 2017 en te danken aan niet-gerealiseerde winsten op de beursgenoteerde investeringen. Het operationeel resultaat daalde echter met 3% tot 23,97 miljard dollar. Na de aankoop van 2,2 miljard aandelen in het vierde kwartaal en 5 miljard over het volledige jaar bedraagt de kaspositie van de groep 128 miljard dollar. Het is ondertussen al vier jaar geleden dat Warren Buffett nog eens een grote overname deed.
De Amerikaanse warenhuisketen Walmart (+0,8%) is in gesprek om zijn gratis, op advertenties gebaseerde, streamingservice Vudu te verkopen aan Comcast. Op die manier kan Comcast de streamingactiviteiten versterken van zijn dochteronderneming NBCUniversal, die binnen enkele maanden het nieuwe streamingplatform Peacock lanceert.
Het Amerikaanse e-commercebedrijf eBay is in gesprek met verschillende kandidaten (waaronder TPG, Blackstone, Naspers en Axel Springer) met betrekking tot de verkoop van zijn advertentiebusiness, die ongeveer 10 miljard dollar waard is. Het bedrijf verwacht tegen het midden van het jaar meer details te kunnen vrijgeven rond een mogelijke verkoop. Eind vorig jaar nog verkocht eBay zijn ticketbusiness StubHub aan Viagogo voor ongeveer 4 miljard dollar.