di. 31 mrt 2020

Net voor de beurs in de VS de deuren opent, blikken we even terug op de belangrijkste gebeurtenissen van de vorige handelsdag.
Johnson & Johnson (+8%) liet gisteren weten dat het begint aan de ontwikkeling en productie van een vaccin tegen het coronavirus. Daar gaat een investering van meer dan 1 miljard dollar mee gepaard. Die kost wordt voor de helft gedragen door het bedrijf en voor de helft door de Biomedical Advanced Research and Development Authority van de Amerikaanse overheid. In september beginnen testen op mensen en tegen januari zouden vaccins voor noodgevallen klaar moeten zijn. Het is te vroeg om een kostprijs voor de consument te geven, maar het bedrijf gaat voor een 'not-for-profit'-aanpak.
Abbott Laboratories (+6,4%) was maandag een opvallende stijger, nadat het van de Amerikaanse Food and Drug Administration groen licht kreeg om een test voor het coronavirus te verdelen. Binnen enkele minuten, 5 minuten voor een positief en 13 voor een negatief resultaat, kunnen patiënten weten of ze besmet zijn. Abbott verdeelde al 150.000 tests en zal er per maand 5 miljoen produceren.
Olie- en gasproducent Devon Energy (+0,9%) zal zijn investeringen in 2020 met 300 miljoen dollar verminderen tot 1 miljard dollar. Bovendien zal het bedrijf, naar eigen zeggen, de uitgaven nog verder reduceren als de olieprijzen zwak blijven. Eerder deze maand verlaagde Devon zijn investeringsenvelop ook al met 5 miljoen dollar, tot 1,3 miljard dollar.
Het aantal gebruikers van het Skype video-oproepsysteem van Microsoft (+7%) is in één maand tijd met 70% gestegen, tot 40 miljoen mensen, omdat meer mensen thuisblijven als gevolg van de uitbraak van het coronavirus. Het aantal minuten Skype-to-Skype bellen steeg met 220% ten opzichte van een maand eerder.
De Amerikaanse retailers Macy's (-2,9%), Kohl's (-8,6%) en Gap (-4,7%) zullen tienduizenden werknemers met verlof sturen, omdat ze voorbereidingen treffen om de winkels langer gesloten te houden om zo de verspreiding van het coronavirus in bedwang te houden. Kohl’s liet eveneens weten zijn programma voor de inkoop van eigen aandelen op te schorten, zijn dividendplan te evalueren en een kredietlijn van 1 miljard dollar op te nemen in een poging om zijn liquiditeit veilig te stellen.
Yum Brands (+3%), eigenaar van Pizza Hut, KFC en Taco Bell, verkocht voor 600 miljoen dollar aan obligaties en “heropende” daarmee de Amerikaanse markt voor 'junk emissies'. Yum mikte aanvankelijk slechts op 500 miljoen dollar, maar verhoogde als gevolg van de sterke vraag de tranche met 20%.