wo. 22 apr 2020

Net voor de beurs in de VS de deuren opent, blikken we even terug op de belangrijkste gebeurtenissen van de vorige handelsdag.
AT&T’s (-3,6%) WarnerMedia lanceert eind mei zijn streamingdienst HBO Max, een nieuwe concurrent voor onder meer Netflix en Disney+. Op HBO Max zullen onder meer Friends en Game of Thrones te zien zijn.
Eén van de grote winnaars van de coronacrisis, Netflix (+0,1% nabeurs), kon in het eerste kwartaal van 2020 maar liefst 15,8 miljoen nieuwe abonnees verleiden. Ook voor het tweede kwartaal verwacht Netflix een stevige aangroei van 7,5 miljoen nieuwe klanten. Voor het eerst sinds 2014 slaagde het bedrijf erin een positieve cashflow te genereren. De totale inkomsten stegen 8% op jaarbasis, wat in lijn lag met de verwachtingen.
Coca-Cola (-2,5%) rapporteerde over het eerste kwartaal van 2020 een beter dan verwachte winst per aandeel van 0,51 dollar, terwijl analisten rekenden op 0,44 dollar. De omzet daalde slechts met 1,4% tegenover het eerste kwartaal van vorig jaar, maar de frisdrankgigant gaf wel aan dat de wereldwijde verkoop sinds begin april met 25% gedaald is, omwille van de coronacrisis. Coca-Cola kon nog steeds geen verwachtingen bekendmaken voor het volledige jaar 2020. De groep verwacht dat de impact in het tweede kwartaal substantieel zal zijn, maar rekent wel op een verbetering in de tweede jaarhelft.
Ook de producent van analoge chips, Texas Instruments (-4,2%), kwam met kwartaalresultaten naar buiten. De winst per aandeel daalde minimaal vergeleken met vorig jaar, tot 1,24 dollar, wat een stuk beter was dan de consensusverwachting van 0,99 dollar. Ook de omzet verraste positief ondanks een daling van 7,4%. Texas Instruments verwacht wel een moeilijk tweede kwartaal met orders die vermoedelijk zwaar zullen afnemen.
Facebook (-4,2%) zal 5,7 miljard dollar investeren in Jio Platforms, een Indisch bedrijf dat het digitale platform van telecombedrijf Reliance Jio Infocomm herbergt. Facebook krijgt met de aankoop ongeveer 10% van de aandelen in handen. Met de investering zet Facebook in op het snel groeiende Aziatische land, waar online betalingen en e-commerce volop aantrekken.