Wed. 23 Sep 2020
Net voor de beurs in de VS de deuren opent, blikken we even terug op de belangrijkste gebeurtenissen van de vorige handelsdag.
Sportkledingfabrikant Nike (+13% nabeurs) rapporteerde over het kwartaal eindigend op 31 augustus een omzet van 10,6 miljard dollar, fors boven de consensusverwachting van 9,11 miljard dollar. Nike tekende een sterk herstel op, voornamelijk via e-commerce en ook in China. De groep zette dan ook sterk in op meer directe verkoop aan de consument. Nike rapporteerde een winst per aandeel van 0,95 dollar, tegenover 0,86 dollar een jaar eerder en een verwachte winst van 0,46 dollar. Ook de brutomarge van 44,8% overtrof de verwachtingen (42,9%). Het aandeel spurtte gisteren nabeurs ruim 13% hoger.
Gisteren brak dan eindelijk het moment aan voor de lang verwachte ‘Battery Day’ van de Amerikaanse autobouwer Tesla. Die onthulde plannen om de kost van de batterijen (per kWh) met meer dan 50% terug te dringen binnen een periode van drie jaar. Dat zou het bedrijf moeten toelaten om een voertuig aan te bieden met een prijs van 25.000 dollar. Tesla wil zich ook meer verticaal integreren: het is van plan om zelf batterijen te produceren en zelfs lithium te ontginnen in Nevada. Tegen 2030 hoopt het bedrijf jaarlijks 3 terawatt aan batterijen te produceren, goed voor 20 miljoen wagens. In tegenstelling tot wat veel waarnemers verwacht hadden, kwam er geen aankondiging over een ‘million mile battery’. Het aandeel verloor nabeurs zo'n 7%.
GoodRx, een platform voor geneesmiddelen op voorschrift, trekt naar de beurs aan 33 dollar per aandeel, boven de prijsvork van 24-28 dollar. Eerder werden ook al Snowfall en Unity Software boven hun prijsvork in de markt gezet. GoodRx haalt bij de beursgang 1,14 miljard dollar op en wordt aan 12,7 miljard dollar gewaardeerd. Dat is een pak meer dan de 2,8 miljard dollar bij de laatste financieringsronde in 2018.
Volgens mediaberichten overweegt 3M (+0,6%) de verkoop van zijn voedselveiligheidsactiviteiten. Er wordt een prijskaartje van 3,5 miljard dollar op de divisie gekleefd.
Amazon.com (+5,7%) kondigde de lancering van een klimaatvriendelijk programma aan om klanten te helpen winkelen voor duurzame producten, als onderdeel van de verplichting om tegen 2040 netto koolstofneutraal te zijn. Maar het was toch vooral de adviesverhoging door Bernstein die de aandelen een stevige duw in de rug gaf.