wo. 13 jan 2021

Net voor de beurs in de VS de deuren opent, blikken we even terug op het belangrijkste nieuws van de vorige handelsdag.
GM (+6%) zal tegen eind dit jaar elektrische bestelwagens bouwen en leveren aan pakjesleverancier FedEx. De Amerikaanse autobouwer verwacht, deels als gevolg van de coronapandemie, dat de Amerikaanse markt voor de levering van pakjes en voeding tegen 2025 zal groeien tot 850 miljard dollar. Tesla is tot dusver nog niet actief op de markt voor elektrische bestelwagens, Ford en start-ups als Rivian, Arrival en Cannoo wel.
Tesla (+4,7%) wil de Indiase markt aanboren. De groep diende een registratie in voor de oprichting van een lokale entiteit. Daarmee kan de verkoop in het land worden opgestart. Waarnemers verwachten overigens dat het daar niet bij zal blijven en dat op termijn ook productie in India volgt.
Visa (-1,9%) en fintechbedrijf Plaid hebben hun fusieplannen van 5,3 miljard opgeborgen. Het Amerikaanse Ministerie van Justitie had in november een rechtszaak aangespannen om de overeenkomst tegen te houden en zei dat Visa een "monopolist in online debettransacties" was en dat de voorgestelde acquisitie "een ontluikende concurrentiedreiging" voor dat monopolie zou elimineren.
Zoom Video Communications (+5,6%) kondigde gisteren aan tot 5,1 miljoen nieuwe aandelen te willen uitgeven aan 340 dollar per stuk, goed voor een korting van 5% ten opzichte van de slotkoers een dag eerder. De operatie kan de groep zo’n 1,75 miljard vers kapitaal opleveren.
Albertsons (+2%) rapporteerde beter dan verwachte kwartaalomzetcijfers. De groep boekte in de voorbije drie maanden tot begin december 15,41 miljard dollar omzet, goed voor een toename met 9,3% en iets beter dan de 15,34 miljard die werd verwacht.
IBM (+0,5%) neemt Salesforce-consultancybedrijf 7Summits over. De overname moet de consultancytak van IBM helpen groeien en klanten inzicht bieden via data, Artificial Intelligence en Machine Learning. De komende drie jaar zal IBM nog sterk investeren, en nieuw talent aantrekken en opleiden om in te spelen op de snelst groeiende trends.