wo. 19 mei 2021
15:00

Net voor de beurs in de VS de deuren opent, blikken we even terug op het belangrijkste bedrijfsnieuws van de vorige handelsdag.
Home Depot waagt zich niet aan vooruitzichten
- Tijdens de lockdowns profiteerde Home Depot (koers aandeel: -1%) van een boomende verkoop, maar de doe-het-zelfketen waarschuwt dat impact van de heropening van de Amerikaanse economie (met een potentiële verandering van de winkelgewoonten) op zijn activiteiten moeilijk te voorspellen valt. Hogere grondstofprijzen drukken nu al hun stempel op de prestatie. De omzet steeg in het eerste kwartaal met 31%, terwijl de hogere houtprijzen de brutomarges met zo'n 35 basispunten drukten. De verkoop in mei is sterk begonnen, maar Home Depot geeft geen vooruitzichten voor de rest van het jaar.
Canadese belasting op digitale diensten kan Google en Facebook treffen
- Canada herhaalt zijn plan om indien nodig een belasting op digitale diensten in te voeren, een maatregel die giganten als Alphabet-dochterbedrijf (koers aandeel: -1,1%) Google en Facebook (koers aandeel: -1,7%) zou treffen. Het land zei vorig jaar november dat het van plan is om vanaf 2022 een belasting te heffen op bedrijven die digitale diensten leveren. De heffing zou van kracht blijven tot de grote landen met een gecoördineerde aanpak komen voor het belasten van digitale reuzen.
Twee vrouwen in polepositie voor opvolging Jamie Dimon bij JPMorgan
- JPMorgan Chase (koers aandeel: -1,4%) heeft Marianne Lake en Jennifer Piepszak benoemd aan de top van de Consumer and Community Banking Business. Die functie werd eerder bekleed door medepresident Gordon Smith, die eind dit jaar met pensioen gaat. Daarmee komen twee vrouwen in polepositie voor de opvolgingsrace bij JPMorgan, om de beroemdste bankier Jamie Dimon te vervangen.
Google gaat strijd om professionele klanten aan met Microsoft
- Na een jaar afwezigheid stond gisteren de jaarlijkse I/O-conferentie van Google opnieuw op het programma. Het bedrijf toverde opnieuw een resem nieuwe en verbeterde toepassingen uit zijn hoed. Opvallend was de nadruk op de 'professionele' software Workspace voor bedrijven, waarmee Google zich expliciet wil meten met Microsoft Office/Teams. Ook in de cloud zijn beide bedrijven (GCP vs. Azure) verwikkeld in een hevige strijd om bedrijfsklanten.