di. 29 jun 2021
15:00

Net voor de beurs in de VS de deuren opent, blikken we even terug op het belangrijkste bedrijfsnieuws van de vorige handelsdag.
Facebook wint belangrijke rechtszaak rond monopoliepositie
- Facebook (koers aandeel: +4%) won gisteren een belangrijke rechtszaak waarbij twee monopoliezaken werden verworpen die vorig jaar waren aangespannen door de Amerikaanse Federal Trade Commission en een coalitie van procureurs-generaal, in een poging om het bedrijf op te breken. De FTC slaagde er niet in aan te geven hoe Facebook monopoliemacht heeft op een markt die het agentschap omschreef als "persoonlijke sociale netwerken". De bewering dat Facebook meer dan 60% van een vaag gedefinieerde markt in handen heeft, is volgens rechter James Boasberg "te speculatief en niet bewezen om door te gaan". De FTC kan de klacht binnen 30 dagen opnieuw indienen.
Gilead dient dossier voor HIV-remmer in bij Amerikaanse FDA
- Farmabedrijf Gilead (koers aandeel: -0,3%) heeft bij het Amerikaanse geneesmiddelenagentschap FDA (Food and Drug Administration) een New Drug Application ingediend, waarmee het goedkeuring wil krijgen voor zijn middel lenacapivir, een langwerkende capsideremmer voor de behandeling van HIV-1-infectie bij zwaar behandelde patiënten met een multi-drug resistente HIV-1-infectie. Als lenacapavir wordt goedgekeurd, zou het de eerste capsideremmer zijn en de enige optie voor de behandeling van HIV-1 die elke 6 maanden wordt toegediend.
Amerikaanse banken mogen aandeelhouders weer belonen
- De Amerikaanse banken slaagden in hun jongste stresstesten, waardoor de deur werd opengezet om aandeelhouders opnieuw te belonen. En dat doen ze met volle overtuiging: Morgan Stanley (koers aandeel: -0,8%) en Wells Fargo (koers aandeel: -1,2%) verdubbelen het dividend en kopen voor resp. 12 en 18 miljard dollar eigen aandelen in. JPMorgan (koers aandeel: +0,2%) zet een lopend inkoopprogramma verder en keert een dividend van 1 dollar uit, Goldman Sachs verhoogt het dividend van 1,25 naar 2 euro en Citigroup (koers aandeel: -0,06%) wil minstens 0,5 euro betalen.
JPMorgan verwerft belang van 40% in Braziliaanse digitale bank
- JPMorgan en de Braziliaanse C6 Bank hebben een strategische overeenkomst gesloten, waarbij JP Morgan een 40%-belang neemt in een van de snelst groeiende digitale banken van Brazilië. C6 Bank werd in 2019 gelanceerd en heeft meer dan 7 miljoen klanten op zijn digitale platform. Er werden geen financiële details bekendgemaakt.
Bioscoopuitbater AMC kent topweekend dankzij nieuwe Fast and Furious-film
- Het was een tijd geleden, maar bioscoopuibater AMC (koers aandeel: +7,5%) kende nog eens een echt blockbusterweekend. Zo'n 2 miljoen filmfans gingen tussen donderdag en zondag kijken naar de nieuwste Fast and Furious-film 'F9: The Fast Saga’ en meer dan 500.000 mensen bezochten AMC's internationale bioscoopzalen in Europa en het Midden-Oosten. F9 behaalde in de VS een geschat omzetcijfer van 70 miljoen dollar tijdens het openingsweekend, het hoogste cijfer voor een film sinds ‘Star Wars: the Rise of Skywalker’ eind 2019.
Onderzoek naar goedkeuring en prijszetting Alzheimermedicijn Biogen
- Het Amerikaanse House Committee on Oversight and Reform heeft vrijdag een onderzoek aangekondigd naar de goedkeuring en prijszetting van Biogens (koers aandeel: -2,2%) Alzheimermedicijn, Aduhelm. Het geneesmiddel heeft een catalogusprijs van 56.000 dollar per jaar, waarvan zorgverzekeraars en het Medicare-programma van de overheid voor oudere Amerikanen waarschijnlijk het grootste deel zullen vergoeden. De Amerikaanse regelgever FDA keurde Aduhelm op 7 juni goed, ondanks bijna unanieme tegenstemmen van het adviespanel.
Etsy neemt Elo7 over
- E-commercebedrijf Etsy (koers aandeel: +7,4%) heeft Elo7 overgenomen, een Braziliaanse online marktplaats gespecialiseerd in op maat gemaakte producten. Aan de transactie hangt een prijskaartje van 217 miljoen dollar in contanten. Etsy zet met deze overname zijn eerste stappen richting Latijns-Amerika. De deal komt slechts enkele weken na de overname van Depop, een website voor het kopen en verkopen van tweedehandskleding die populair is bij consumenten van Generation Z.