vr. 21 aug 2020

Het Tesla-aandeel rijgt de records aaneen en slaagde er gisteren voor het eerst in de kaap van 2.000 USD te ronden. Sinds het dieptepunt halfweg maart ging het aandeel zo al meer dan maal vijf. Gratis geld en een goede storytelling dreven het aandeel naar de stratosfeer. Het momentum voor het aandeel lijkt niet te stoppen, concludeert KBC Asset Management-analist Kurt Ruts, die omwille van de lagere kapitaalkost zijn koersdoel verhoogt, maar het "Verkopen"-advies behoudt.
Aandelensplit
Zoals verwacht is Tesla erin geslaagd om het voorbije kwartaal winst te boeken. Die klokte af op 104 miljoen USD, weliswaar geholpen door 428 miljoen USD aan regulatoire credits (voor zero emission vehicles). Omdat het voor Tesla de vierde kwartaalwinst op rij was, komt het bedrijf in aanmerking voor inclusie in de prestigieuze S&P500-index. Een opname in de index zou een forse vraag creëren naar het aandeel van indextrackers. Beleggers anticipeerden daarop en stuurden het aandeel nóg hoger.
In die mate dat topman Elon Musk op 11 augustus aankondigde dat het tijd was voor een 'vijf-voor-één' aandelensplit. Die zal plaatsvinden op 31 augustus. Concreet zullen beleggers die het aandeel op 30 augustus in bezit hebben (eigenlijk op 28 augustus, want 30 augustus is een zondag), de dag erna vier extra aandelen ontvangen. Een split bevordert de verhandelbaarheid van het aandeel voor (kleine) beleggers, die - uiteraard - enthousiast reageerden en het aandeel de afgelopen 10 dagen bijna 50% hoger stuurden.
Op 22 september organiseert Tesla overigens een 'Battery Day'. Doorgaans spaart het bedrijf op dergelijke events de superlatieven niet. De kans dat het aandeel in de aanloop naar 22 september nog hogere sferen opzoekt, is dan ook reëel.
Marktkapitalisatie
Tesla heeft aan de slotkoers van gisteren een marktkapitalisatie van 373 miljard USD. Daarmee is het bedrijf nu meer waard dan Walmart, nadat het eerder deze week al Procter & Gamble qua beurswaarde was voorbijgestoken. Walmart heeft de op acht na grootste marktkapitalisatie in de S&P500. Tesla, dat dit jaar ongeveer 500.000 auto's wil verkopen, is bovendien meer waard dan Toyota en Volkswagen samen (marktkapitalisatie van resp. 219 miljard en 86 miljard USD).
De visie van KBC Asset Management
Dit lijkt analist Kurt Ruts meer dan van het goede te veel.
Sommige (sell-side) analisten (zij die niet negatief zijn op het aandeel) hebben de laatste tijd dan ook verwoede pogingen gedaan om de koers van het aandeel te rechtvaardigen. Zo rekenen sommigen onder andere op inkomsten uit software- en batterijverkopen. De koers lijkt overigens te veronderstellen dat Tesla zijn leiderschap op het vlak van batterijtechnologie tot in de eeuwigheid zal kunnen vasthouden. Dankzij de media-aandacht voor de Autopilot denken vele beleggers bovendien dat Tesla ook leider is op het vlak van zelfrijdende technologie. Per definitie zijn die veronderstellingen op dit moment onmogelijk te weerleggen. En dat is nu net het mooie. Beleggers zijn als het ware bereid om een forse 'droompremie' te betalen voor het aandeel. Als iemand op de wereldbol het Marvel-personage 'Iron Man' benadert, dan moet dat ongetwijfeld Elon Musk zijn en dat zet uiteraard aan tot dromen. Een aandeel wordt wel eens 'priced to perfection' genoemd als het alle (potentieel toekomstig) positief nieuws inprijst. In die zin is Tesla niet enkel 'priced to perfection' maar ook 'priced for world dominance'.
Toch moeten analisten volgens Kurt Ruts met beide voeten op de grond blijven. De vooruitzichten voor Tesla zijn niet substantieel veranderd ten opzichte van begin van dit jaar. Alleen is het zo dat het bedrijf zich dankzij de astronomische koersklim zo goed als gratis kan financieren met vers aandelenkapitaal. Een uitermate goedkope kapitaalkost is uiteraard een stevig competitief voordeel.
Anderzijds komt de concurrentie in het segment van de elektrische wagens nu wel echt op gang. Volkswagen, dat na Dieselgate besloten had om volop in te zetten op elektrische wagens, heeft waarschijnlijk de beste adelbrieven om Tesla het vuur aan de schenen te leggen. Zo lanceert VW in september in België (maar ook elders in Europa) de volledig elektrische sedan ID.3. Die ID.3 staat op een volledig nieuw 'dedicated' platform, MEB genaamd. Gisteren ging overigens ook de productie van de ID.4, een compacte SUV die ook gebouwd wordt op MEB, van start. Analisten verwachten dat er in 2022 van de ID.4 al meer dan 500.000 stuks van de band zullen rollen.
Omwille van de hierboven aangehaalde redenen blijft KBC AM voor het Tesla-aandeel uiterst voorzichtig. Onze analist incorporeert wel een (stevig) lagere kapitaalkost in zijn model en daarom gaat het koersdoel van 250 USD naar 450 USD. De aanbeveling blijft niettemin "Verkopen".