do. 21 okt 2021

Tesla rapporteerde gisteren na beurs een omzet over het derde kwartaal van 13,76 miljard dollar. Dit is iets lager dan de consensus van 13,93 miljard. De winst per aandeel kwam uit op 1,86 dollar, ruim boven de consensus van 1,69 dollar. Het zuiver bedrijfsresultaat (EBIT) kwam uit op 2,1 miljard dollar , zo'n 17% boven de verwachtingen, dankzij hogere volumes en kostenbesparingen.
Behalve omzet worden alle hordes vlot genomen
De gemiddelde verkoopprijzen daalden met 6% op jaarbasis als gevolg van een aanhoudende mixverschuiving naar lager geprijsde voertuigen, concreet: van Model 3/Y naar Model S/X. De EBIT-marge bedroeg een zeer sterke 14,9%. De brutowinstmarge in de autodivisie bedroeg 28,8%, boven de verwachte 26,0%. De onderneming genereerde 1,33 miljard dollar aan vrije cashflow voor het kwartaal, ruim boven de consensus van 979 miljoen dollar, dankzij een sterke operationele vrije cashflow.
Wat de vooruitzichten betreft, verklaarde de onderneming het volgende:
- Tesla streeft nog steeds naar een gemiddelde groei van de eenheidsverkopen van 50% over verschillende jaren, met een snellere groei in sommige jaren, waaronder 2021.
- De autofabrikant verwacht dat de vestigingen in Austin en Berlijn vóór het einde van dit jaar met de productie zullen beginnen.
- Het wil vooruitgang boeken met de Cybertruck, die momenteel gepland is voor productie in Austin na Model Y.
- De uitrol van Full Self Driving (FSD) gaat door, maar Tesla gaf geen commentaar op de door de National Highway Traffic Safety Administrationgevraagde gegevens over FSD.
- Tesla verwacht dat de operationele marge in de loop van de tijd zal blijven groeien.
KBC Asset Management over Tesla
Alles bij elkaar een zeer sterk rapport van Tesla, meent KBC Asset Management-analist Kurt Ruts. Tesla lijkt beter dan de meeste andere autofabrikanten door het tekort aan halfgeleiders, dat de sector teistert, te navigeren . Anderzijds leek Tesla het tijdschema voor verschillende belangrijke initiatieven (bv. Cybertruck, FSD) te verschuiven, wat twijfels doet rijzen over het vermogen om in het vooropgestelde tempo te blijven groeien.
De aandelenkoers van Tesla lijkt ervan uit te gaan dat het bedrijf zijn leiderschap in batterijtechnologie tot in de eeuwigheid zal kunnen behouden, merkt analist Ruts op. Bovendien zijn veel beleggers er dankzij de media-aandacht voor 'Autopilot' van overtuigd dat Tesla ook leider is in zelfrijtechnologie. Daarom zijn beleggers bereid een fikse 'droompremie' te betalen voor het aandeel. Maar Tesla is niet alleen 'priced to perfection' maar ook 'priced for world dominance', meent analist Ruts.
Ondertussen wordt de concurrentie in het EV-segment heviger. Volkswagen heeft waarschijnlijk de beste geloofsbrieven om Tesla op korte termijn het vuur aan de schenen te leggen. In het massasegment lanceerde het bedrijf dit jaar de ID.4 (Model Y-concurrent). Aan de kant van de luxueuze EV’s, boekte het succes met de Porsche Taycan en de Audi e-tron. Andere autofabrikanten creëren ook "buzz" met hun nieuwe EV-aanbod. Mercedes, bijvoorbeeld, lanceerde dit jaar zijn EQS en EQE EV's.
Om de hierboven vermelde redenen blijft de analist voorzichtig met het aandeel. Hij handhaaft de “Verkopen”-aanbeveling, maar in het licht van de beter dan verwachte resultaten verhoogt hij wel het koersdoel van 200 naar 250 dollar.
