di. 27 jul 2021

Tesla klopte de analistenverwachtingen voor het tweede kwartaal op niveau van de omzet, de winst, maar ook de kasstroom. Elon en de zijnen genereerden het afgelopen kwartaal een vrije kasstroom van 619 miljoen dollar dankzij hoger dan verwachte gemiddelde verkoopprijzen en lagere bedrijfskosten.
Resultaten
De omzet steeg van 6,04 tot 11,96 miljard dollar dankzij een record hoeveelheid leveringen (200.000 stuks) en ondanks de impact van een langdurig wereldwijd tekort aan chips en grondstoffen. Analisten mikten op 11,3 miljard omzet.
De operationele marge bedroeg 11% waardoor het zuiver bedrijfsresultaat (EBIT) uitkwam op 1,34 miljard dollar, ongeveer 50% boven de verwachtingen, dankzij hoger dan verwachte gemiddelde verkoopprijzen (ASP) en lagere bedrijfskosten.
De brutowinstmarge in de autodivisie (zonder de reglementaire kredieten voor emissievrije voertuigen) bedroeg 25,8%, wat hoger is dan de verwachte 23,1%.
De onderneming genereerde in het afgelopen kwartaal een vrije kasstroom van 619 miljoen dollar, ruim boven de consensus voor een cash burn van 150 miljoen dollar, dankzij een sterke operationele vrije kasstroom die vooral het gevolg was van de winstverbetering.
De nettowinst kwam uit op 1,02 dollar per aandeel, tegenover 0,55 dollar verwacht.
Vooruitzichten
- De onderneming mikt nog steeds op een gemiddelde groei van het aantal verkochte wagens met 50% in de komende jaren, met een snellere groei in sommige jaren (zoals 2021).
- De vestigingen in Austin en Berlijn moeten later dit jaar beginnen produceren. Er kon echter geen precieze timing gegeven worden en de leveringen uit deze productievestigingen zullen waarschijnlijk tot volgend jaar moeten wachten.
- De lancering van de Semi-truck wordt uitgesteld tot volgend jaar, omwille van problemen met de toeleveringsketen.
KBC Asset Management over Tesla
Deze sterke resultaten hebben een heel aantal analisten verrast. Net als andere autofabrikanten heeft Tesla 'geprofiteerd' van het tekort aan halfgeleiders in de autosector. Deze tekorten hebben de prijsdiscipline bij autofabrikanten gestimuleerd. Bovendien betekent schaarste dat autofabrikanten voorrang geven aan de verkoop van hun auto's met de hoogste marges. Niettemin is Tesla niet immuun, want het tijdschema voor verschillende belangrijke initiatieven (bv. de Semi-truck) werd verschoven naar een later moment, wat twijfels doet rijzen over het vermogen om in het vooropgestelde tempo te blijven groeien.
Sommige analisten (zij die niet negatief zijn over het aandeel) hebben verwoede pogingen gedaan om de koers van het aandeel te rechtvaardigen (als voorbeeld hierbij rekenen sommigen bijvoorbeeld op inkomsten uit de verkoop van software en batterijen). Bovendien lijkt de aandelenkoers van Tesla ervan uit te gaan dat het bedrijf zijn leiderschap in batterijtechnologie tot in de eeuwigheid zal kunnen behouden en zijn veel beleggers er dankzij de media-aandacht voor 'Autopilot' van overtuigd dat Tesla ook leider is in zelfrijtechnologie.
Deze aannames zijn momenteel per definitie niet te weerleggen en dat blijft het mooie ervan. Beleggers zijn als het ware bereid om een fikse 'droompremie' te betalen voor het aandeel. Als er in werkelijkheid iemand het Marvel-personage 'Iron Man' kan belichamen, dan moet het ongetwijfeld Elon Musk zijn en dat doet natuurlijk dromen. Een aandeel wordt ook wel "perfect geprijsd" genoemd als het al het (potentieel toekomstige) positieve nieuws incalculeert. In die zin is Tesla niet alleen 'priced to perfection' maar ook 'priced for world dominance'.
De concurrentie in het EV-segment nu echt heviger. Volkswagen (“Houden”, koersdoel: 300 euro) heeft waarschijnlijk de beste troeven in handen om Tesla op korte termijn de loef af te steken. In het massasegment lanceerde het bedrijf onlangs de ID.4 (Model Y-concurrent), nadat het in september 2020 de ID.3 had uitgebracht. Op het gebied van luxe EV's heeft het succes geboekt met de Porsche Taycan en de Audi e-tron. Andere klassieke autofabrikanten creëren ook buzz met hun nieuwe EV-aanbod. Mercedes, bijvoorbeeld, lanceerde dit jaar zijn EQS EV, die veel lof kreeg van analisten.
Om de hierboven vermelde redenen blijft KBC Asset Management voorzichtig met het aandeel. De “Verkopen”-aanbeveling blijft behouden, maar in het licht van de beter dan verwachte resultaten stijgt het koersdoel van 150 naar 200 dollar.
