do. 30 jan 2020

Tesla rapporteerde gisteren nabeurs over het vierde kwartaal een omzet van 7,38 miljard dollar. Dat is beter dan de verwachting van 7,19 miljard dollar en te danken aan hoger dan verwachte inkomsten in de autodivisie (hogere gemiddelde verkoopprijzen). De aangepaste nettowinst per aandeel kwam uit op 2,14 dollar wat ook boven de verwachte 1,99 dollar is. De brutowinstmarge in de autodivisie bedroeg 22,5%. Dat is grotendeels in lijn met de gemiddelde analistenverwachting.
Blikvanger was de vrije kasstroom van 1,01 miljard dollar die een stuk boven de verwachte 529 miljoen dollar uitkwam. De ‘beat’ werd wel geholpen door lager dan verwachte kapitaalsinvesteringen (412 miljoen dollar tegenover de verwachting van 516 miljoen dollar) en zo’n 130 miljoen aan werkkapitaal. De bruto cashpositie op het einde van het derde kwartaal bedroeg 6,3 miljard dollar.
Vooruitzichten
Voor 2020 verwacht Tesla dat het ‘makkelijk meer dan 500 000 voertuigen ‘ aan zijn klanten zal kunnen leveren. De verwachtingen gingen uit van circa 470 000 voertuigen. De productie van het Model Y (SUV) is van start gegaan in Fremont en de eerste leveringen zouden moeten plaatsvinden aan het einde van dit kwartaal. Eerder ging het bedrijf uit van een start van de leveringen in de zomer. Tesla verwacht ook nog steeds ‘in elk kwartaal winst en positieve cashflow te genereren met enkele mogelijke uitzonderingen. In het bijzonder rond de lancering en opschaling van nieuwe producten’.
De mening van KBC Asset Management
De resultaten van Tesla kwamen iets boven de verwachtingen uit. Het aandeel steeg nabeurs nog eens 12%. Sinds het dieptepunt van juni vorig jaar steeg het aandeel al meer dan 200%. Het lijkt erop dat de aandelenkoers volledig ontkoppeld is van de realiteit. KBC Asset Management geeft toe dat het die 'ontkoppeling' misschien had kunnen zien aankomen toen Musk zijn Roadster in de ruimte lanceerde. De vraag blijft wel nog steeds of het bedrijf de positieve winst en cashflow de volgende kwartalen zal kunnen aanhouden. De beter dan verwachte winst en kasstroom zijn immers deels te danken aan kostenbesparingen en verminderde kapitaalsinvesteringen. Over 2019 bedroegen de kapitaalsinvesteringen slechts 1,3 miljard USD, terwijl Tesla zelf een jaar terug een prognose had gegeven van 2,5 miljard USD. Gezien de ambitieuze plannen van Musk (Cybertruck, Gigafactory in Europa), lijkt het aanhoudende beknibbel op investeringen allerminst duurzaam.
Tesla is nu meer waard dan Volkswagen (KBC AM: "Kopen", 200 euro), dat vorig jaar meer dan 10,5 miljoen voertuigen verkocht en waarschijnlijk zo’n 10 miljard EUR aan cashflow genereerde. Dat lijkt KBC Asset Management van het goede te veel. Op korte termijn ziet de analist evenwel weinig voer voor de beren. "Aan deze niveaus kunnen we beleggers enkel maar aanraden voorzichtig te zijn", geeft KBC Asset Management aan. Het aandeel lijkt volgens de analist nu op ‘Autopilot’ hoger te gaan, maar dit zou wel eens de voorbode kunnen zijn van een crash verderop. Gezien de beter dan verwachte resultaten verhoogt KBC Asset Management het koersdoel van 210 dollar naar 250 dollar. De aanbeveling blijft ‘verkopen’.