do. 31 jan 2019

Tesla rapporteerde gisteren nabeurs een nettowinst per aandeel van 1,93 USD over het vierde kwartaal van 2018, (licht) onder de consensusverwachting van 2,14 USD. De brutowinstmarge in de autodivisie kwam uit op 24,7% (vs. prognose 24,0%) en de vrije kasstroom bedroeg 910 miljoen USD, zo’n 300 miljoen USD boven de verwachting. Dat is grotendeels te danken aan lager dan verwachte kapitaalsinvesteringen. Op het einde van het kwartaal kwam de bruto cashpositie uit op 3,7 miljard USD.
Vooruitzichten
Dit jaar verwacht Tesla tussen 360.000 en 400.000 wagens af te leveren, terwijl de gemiddelde analisten uitgaat van 395.000. Dat lijkt weinig ambitieus te zijn, aangezien het bedrijf al een tijdje in staat is om 350.000 stuks per jaar te produceren (5.000 Model 3 en 2.000 Model S/X per week). Het management verwees ook naar zwakke verkopen in januari. Verder verwacht Tesla een positieve cashflow in elk kwartaal van 2019, met uitzondering van het eerste, en winst in alle kwartalen. Tegen eind dit jaar wil Tesla graag van start gaan met de productie van de Model 3 in Shanghai, waar het 3.000 stuks per week wil produceren. In de fabriek in Fremont ligt de doelstelling tegen eind dit jaar op 7.000 stuks per week.
De visie van KBC Asset Management
Tesla had eerder al aangegeven dat het in het vierde kwartaal winst en positieve cashflow zou genereren. Dat is mogelijk omdat Tesla nu prioriteit geeft aan de productie (en verkoop) van duurdere uitvoeringen van de Model 3. Volgens analist Kurt Ruts is de sterke winstgevendheid hoogstwaarschijnlijk tijdelijk van aard. Wanneer Tesla in de komende kwartalen ook de goedkopere Model 3 zal beginnen te leveren, zullen de marges onvermijdelijk dalen.
Dankzij de positieve cashflowgeneratie zijn de liquiditeitsproblemen op korte termijn minder prangend. Tesla heeft daartoe de broeksriem aangehaald op het vlak van operationele kosten en kapitaalsinvesteringen. Die aanpak lijkt volgens KBC AM echter niet duurzaam, zeker niet voor een groeibedrijf als Tesla. Als het bedrijf verder wil blijven groeien, zal het vermoedelijk binnen afzienbare tijd vers kapitaal moeten ophalen.
Gezien het niet-duurzame karakter van de marges die Tesla nu op de Model 3 realiseert en de zwakke balans, blijven onze analisten voorzichtig voor het aandeel. Het advies blijft "Verkopen", bij een koersdoel van 230 USD.