ma. 29 apr 2019

Het is nog maar een kwestie van weken vooraleer Uber zijn eerste pasjes zal zetten op de beursvloer. Het beursdebuut staat ingepland rond 9 mei. De taxigigant liet vrijdag weten dat het zo’n 9 miljard dollar wil ophalen door de uitgifte van 180 miljoen aandelen, aan een redelijk brede vork van 44 à 50 dollar. Aan 50 dollar betekent dat een waardering van zo’n 90 miljard dollar, inclusief uitstaande aandelenopties en andere belangen. Dat is iets minder dan de initieel verhoopte 100 miljard dollar, maar wel nog goed om het sinds de oprichting in 2009 tot een van de grootste autobedrijven ter wereld te schoppen. Daarmee zou Uber groter zijn dan General Motors, Ford, Fiat Chrysler, Tesla, Honda, Volkswagen, Continental, de gehele Amerikaanse autoverhuurindustrie en de meeste auto- onderdelenhandelaars. Enkel Toyota is met een marktkapitalisatie van 200 miljard dollar, groter. Senior Financial Economist Tom Simonts ging op zoek naar enkele facts en figures.
Statistieken
Uber realiseerde in 2018 ongeveer 50 miljard dollar aan bruto boekingen en puurde daaruit 11 miljard dollar omzet. De Uber-chauffeurs ontvingen dus 40 miljard dollar, terwijl Uber zelf 3 miljard dollar verlies draaide. De voorbije drie jaar werd in totaal 10 miljard dollar verloren, waarvan minstens 1 miljard dollar in het eerste kwartaal van 2019. Niet zo fraai, maar het bedrijf kijkt ver vooruit.
Uber wil de facto het concept van het autobezit verstoren en een deel van de biljoenen dollars die consumenten wereldwijd uitgeven aan het verzekeren, onderhouden en besturen van persoonlijke voertuigen, naar zich toe trekken. Uber ziet een wereld waarin zelfrijdende taxi’s gebruikt worden om te pendelen of om boodschappen te doen. Een van de bedrijven die er alvast helemaal in gelooft is PayPal, want de betaaldienst beloofde om 500 miljoen dollar te investeren aan de IPO-prijs via een private plaatsing.
Uber vs. Lyft?
Lyft presteerde erg slecht sinds het naar de beurs kwam, wat deels verklaard wordt door de graduele verlaging van de waardering van Uber. Lyft noteert nu zo‘n 22% onder de introductieprijs van 72 dollar en 35% onder zijn eerste koers op de eerste beursdag. Wil dat zeggen dat ook Uber het snel zwaar te verduren zal krijgen? Dat is moeilijk te voorspellen, want er zijn wel wat verschillen tussen beide. Zo is Lyft enkel actief in de VS, terwijl Uber naast taxi’s ook nog een hele resem andere activiteiten ontplooit (Uber Eats, Uber Freight…). En Lyft investeert niet in de ontwikkeling van zelfrijdende wagens.
- Wat believers zeggen
Het autobezit zal voor altijd veranderen. Eens zelfrijdende wagens actief gebruikt zullen worden, kunnen de kosten voor chauffeurs wegvallen en die van 'ride hailing'-diensten verlagen. In die context kan Uber het leidende platform worden in een erg grote autobranche. Het volstaat dat Uber gewoon een beetje succesvol wordt om een waardering van vele miljarden dollars te rechtvaardigen. Uber meet zijn totale adresseerbare markt voor vracht-, ritten- en voedselbevoorrading - in de bandbreedte van meerdere biljoenen dollar.
- Wat non-believers zeggen
Een bedrijf dat verliest maakt en dat altijd zal blijven doen, met een waarde van 100 miljard dollar? En dat bedrijf verloor de voorbije 3 jaar vlot 10 miljard dollar? Daar passen non-believers voor.
Unicorns boven
De Uber IPO is de meest recente in een golf van "unicorns", private bedrijven met een waarde van 1 miljard dollar of meer. Tot dat clubje behoren onder meer Lyft, Pinterest, AirBnb, en Slack. Maar Uber is de grootste en doet ons onder meer afvragen hoe de recente introducties in de technologiesector presteerden. Geld ophalen is één zaak, een beurswaarde op peil houden een héél andere zaak.