vr. 11 feb 2022

Twitter kon vorig kwartaal de winstverwachtingen van de analisten niet inlossen, omdat de omzet teleurstelde en de gebruikersgroei ook al onder de lat ging. Het socialmediakanaal wil de aandeelhouders paaien door eigen aandelen in te kopen, waarmee het management het vertrouwen in de toekomst probeert te onderstrepen, aldus financieel econoom Tom Simonts.
Met de rem op naar 315 miljoen actieve gebruikers
Analisten hoopten op 35 dollarcent winst per aandeel, maar dat bleek slechts 33 dollarcent te zijn. Net zoals bij Meta Platforms vorige week, komt dat deels door een minder grote stijging van het aantal dagelijkse actieve gebruikers. Die teller stond dankzij 6 miljoen nieuwe gebruikers op 217 miljoen stuks. Dat is 13% meer dan een jaar eerder en dus spreekt het management van een “betekenisvolle vooruitgang” om de doelstelling van 315 miljoen actieve gebruikers en 7,5 miljard jaarlijks omzet te bereiken tegen het einde van 2023.
Tegenvallende reclame-inkomsten
Ambitie krijgt zo een gezicht, vooral omdat in het eerste kwartaal van 2022 de omzet minder dan verwacht zal zijn. De groep hoopt op 1,17 tot 1,27 miljard dollar (analisten mikken op zo’n 1,26 miljard dollar), wat het pad moet effenen naar een omzetgroei in heel 2021 met 20% tot 4,4 miljard dollar (van 3,7 miljard in 2020). Zo’n groeicijfer is in principe een opsteker, maar omdat de kosten in 2022 in dezelfde mate zullen toenemen blijft er voor de aandeelhouders weinig tot niets extra over.
Het schoentje knelt bij de cruciale reclame-inkomsten. Die vielen sterk terug in de tweede helft van december 2021, zodat de groei in 2021 bleef steken op een lager dan verwachte 22%. De totale advertentie-engagementen (wanneer een consument interactie heeft met een advertentie), waaronder kliks, daalden met 12%. Dat heeft veel te maken met een toename van de video-advertenties. Die lokken minder reacties uit, maar zijn wel duurder en winstgevender voor Twitter. Dat lijkt te kloppen, afgaande op een gemiddelde prijsstijging per advertentie-engagement van 39%.
Nieuwe Apple-regels voorlopig weinig impast op Twitter
Vorig jaar verplichte Apple apps om de toestemming van iOS-gebruikers te hebben om hun activiteiten op apps en websites van andere bedrijven te mogen volgen. Die privacyveranderingen beukten keihard in op de resultaten van Meta Platforms, maar hadden weinig impact op Twitter. De impact zou dat in de toekomst groter kunnen worden eens Twitter zijn ‘performance advertising business’, een vorm van reclame waarbij de koper alleen betaalt wanneer er meetbare resultaten zijn, laat groeien.
Inkoop eigen aandelen om beurskoers op te trekken
Zo populair Twitter doorheen de voorbije jaren geworden is in het dagdagelijkse leven van heel wat gebruikers, zo moeilijk blijft de groep het hebben om de winstmotor aan te doen slaan.
Al iets te veel werd een structurele verbetering beloofd, zonder veel succes. Twitter speelde gisteren een nieuwe troefkaart uit: het gaat voor 4 miljard dollar eigen aandelen opkopen. Lukt het niet met beloftes, dan moet het uitdelen van overtollige cash de beurskoers maar optrekken. Maar daarmee scoort de groep nog niet beter op de advertentiemarkt.
