• NL
  • FR
BoleroPowered by KBC
menu

Orderdesk: 02 303 33 00

Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
  • Analyse en InzichtAnalyse en Inzicht
  • PlatformenPlatformen
    • Bolero
    • Mobile
  • Markten en ProductenAanbod
    • Markten
    • Producten
  • Events en OpleidingenEvents
    • Opleidingen
  • AcademyAcademy
    • Producten
    • Platformen
    • Strategie & Analyse
  • TarievenTarieven
  • SupportSupport
    • Documentcenter
    • Veelgestelde vragen
    • Lexicon
Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
  • Bolero blog

  • Topic

  • Topic

  • Meest verhandelde ETF's van 2024

  • De wereld van ETF's

  • Bolero Live

  • Onze analisten

  • Beursboeken in de kijker

Als belegger wilt u niets missen van het financiële nieuws en de beursactualiteit. In deze blog volgt u elke dag van dichtbij op wat er reilt en zeilt op de financiële markten en krijgt u meteen de nodige duiding. 

Bijdragen

Deze blog komt tot stand dankzij bijdragen van de analisten van KBC Asset Management, KBC Securities, KBC Market Research en de economen, contentmanagers van Bolero en aandelenstrategen van KBC Groep:

Allison Mandra, Andrea Gabellone, Benjamin Wolff, Bérangère Bivort, Bernard Keppenne, Cora Vandamme, Dieter Guffens, Dirk Thiels, Ellen Van Tongelen, Guy Sips, Hans Dewachter, Jacob Mekhael, Jens Meersman, Jo Elsocht, Johan Van Gompel, Joren De Mesmaeker, Joris Franck, Kurt Ruts, Kristof Samoy, Laurent Convent, Lieven Noppe, Lynn Hautekeete, Mathias Janssens, Mathias Van der Jeugt, Marion Geubel,Michiel Declercq, Peter Wuyts, Philippe Delfosse, Sharad Kumar Surendran Palani, Siegfried Top, Thibault Leneeuw, Thomas Couvreur, Thomas Vranken, Tom Noyens, Tom Simonts, Wim Hoste en Wim Lewi.

Disclaimer

Deze publicatie van KBC Bank N.V. (Bolero) wordt uitsluitend ter informatie verstrekt en is niet bedoeld als een specifiek en persoonlijk beleggingsadvies, een aanbieding of een uitnodiging tot een aanbieding, om de hierin vermelde financiële producten te kopen of te verkopen, noch onafhankelijk onderzoek op beleggingsgebied.

De dienstverlening die Bolero verschaft, is niet op beleggingsadvies gebaseerd. Bolero is het orderuitvoeringsplatform van KBC Bank N.V. waarmee transacties in ‘niet-complexe’ financiële producten (in de zin van MiFID II) doorgaan op basis van ‘loutere uitvoering’ (“execution only”). Bolero voert geen ‘passendheidstoetsing’ uit bij transacties in niet-complexe financiële producten. De belegger die van deze dienstverlening gebruik maakt, beschikt dus niet over de bescherming van de toepasselijke gedragsregels. Transacties in ‘complexe’ financiële producten (in de zin van MiFID II) kunnen pas uitgevoerd worden na een succesvolle passendheidstoetsing.  Transacties via Bolero gebeuren altijd op initiatief van de belegger. 

Bij het uitvoeren en/of doorgeven van transacties van beleggers houdt Bolero geen rekening met de daarmee verband houdende fiscale, juridische of boekhoudkundige aspecten van deze transacties, verstrekt zij geen advies met betrekking tot dergelijke aspecten en kan zij daarvoor derhalve niet aansprakelijk worden gesteld.

Beleggen in financiële producten houdt  risico’s in. Beleggers moeten in staat zijn om het economische risico van een belegging te dragen en het belegde kapitaal geheel of gedeeltelijk te verliezen.

Copyright © KBC Bank NV/Bolero. Alle rechten voorbehouden. Deze informatie mag op geen enkele manier gepubliceerd, herschreven of heruitgegeven worden in eender welke vorm.

Deze blog bevat publicaties van KBC Securities NV (https://research.kbcsecurities.com/portal/portal.html#!/disclosures), KBC Asset Management NV (https://www.kbc.be/particulieren/nl/juridische-info/documentatie-beleggen.html#aandelen) en KBC Economics (https://www.kbc.com/nl/economics.html). Voor de externe bronnen raadpleegt Bolero verschillende nieuwssites. De bijdragen worden geselecteerd op basis van recente, concrete gebeurtenissen en publicaties. De redactie wordt verzorgd door Tom Simonts (KBC Securities) en door Jo Elsocht, Joren De Mesmaeker, Jens Meersman, Ellen Van Tongelen en Philippe Delfosse (marketing team Bolero, KBC Bank NV). KBC Bank staat onder toezicht van de FSMA.

wo. 13 mei 2020

14:30

Uber aast op Amerikaanse maaltijdleverancier GrubHub

Deel deze pagina:

  • Tweet
  • Share
  • Share

De Amerikaanse taxidienstverlener Uber wil zijn concurrent in maaltijdbezorging GrubHub overnemen. Die belangstelling komt niet uit de lucht vallen; Uber Eats heeft er immers voor gezorgd dat de resultaten van Uber over het eerste kwartaal minder dramatisch waren dan gevreesd.

GrubHub is met een beurswaarde van 4,4 miljard dollar weliswaar veel kleiner dan Uber, maar claimt een groter marktaandeel dan Uber Eats. Bovendien vullen beide spelers elkaar ook goed aan: GrubHub is sterk in delen van de VS waar Uber Eats net zwakker staat. GrubHub gaf gisteren geen commentaar, maar volgens The Wall Street Journal wil GrubHub 2,15 aandelen Uber ontvangen voor elk eigen aandeel. KBC Senior Financial Economist Tom Simonts nam voor de gelegenheid de sector van maaltijdbezorgers onder de loep.

Sector in de lift

Dat Covid-19 er onder meer voor zorgt dat we de maaltijden aan huis ‘moeten’ laten leveren nu restaurantbezoekjes uitgesloten zijn, is ondertussen genoegzaam bekend. E-commerce en maaltijdleveringen zitten fors in de lift. Dat is positief voor de winst- en omzetvooruitzichten van de hele sector, die al volop kon profiteren van een verhoogde interesse. Beide factoren verklaren enerzijds waarom de sector de verliezen nog steeds blijft opstapelen, maar anderzijds ook waarom er op het scherp van de snee gestreden wordt om marktaandeel. Schaalgrootte is voor dit soort bedrijven immers cruciaal om in de toekomst zicht te hebben op structurele winst.

In Europa werd het speelveld de voorbije jaren verdeeld tussen Delivery Hero, Deliveroo en Just Eat Takeaway (die recent nog maar fuseerde). Elk van deze spelers controleert een welbepaalde markt, behalve in het VK. Daar is de laatste slag nog niet gestreden, onder het motto “no points for a second place”.

Uber lonkt naar GrubHub

In de VS wil Uber de Covid-19-druk op de groei en omzet van zijn taxidiensten duidelijk niet vertalen in een “wait and see”-houding, maar gaat het agressief te werk om zijn maaltijdleverancier Uber Eats naar de koppositie te piloteren. De uitgelekte plannen rond de overname van GrubHub zorgden voor een forse waardestijging (+13%) van die laatste. Of zo’n overname helemaal onverwacht is, is minder zeker: consolidatie omwille van schaalvoordelen stond immers in de sterren geschreven, maar het lijkt er op dat Uber simpelweg de eerste kat is die van de melk komt snoepen. “First one’s the fastest”, moet het bedrijf redeneren, al zal de overnameprijs natuurlijk wel fiks zijn.

Met de toenaderingspoging speelt Uber in op het feit dat Amerikanen de laatste jaren net zoals de Aziaten en de Europeanen steeds meer tuk zijn op de diensten van maaltijdleveranciers. Nu veel Amerikanen door de lockdownmaatregelen thuis moeten blijven, bereikte de omzet van de leveringsdiensten nieuwe hoogtepunten. Geschat wordt dat de sectorgroei eind maart vlot 24% bedroeg. In maart bestelde 28% van de Amerikaanse consumenten al eens online, tegenover 22% een jaar eerder.

Marktaandeel

Externe groei is één van de belangrijkste pijlers in de strategie van maaltijdbezorgers. Een dominante marktpositie is een cruciale voorwaarde om te kunnen overleven, omdat enkel zo voldoende kritische massa kan worden opgebouwd. Lees: voldoende klanten bereikt, die regelmatig opnieuw bestellen en voldoende cash genereren, om op die manier voldoende marketing te kunnen voeren en nog meer klanten te bereiken.

De Amerikaanse markt wordt vandaag verdeeld onder DoorDash (42%), GrubHub (28%) en Uber Eats (20%). DoorDash is de enige niet-beursgenoteerde speler in het rijtje, maar de groep zette vorig jaar wel al stappen in die richting. Qua inkomsten heeft Uber Eats een voorsprong op GrubHub, al wordt dat mogelijk verklaard door een flinterdun onderscheid tussen Uber Rides en Uber Eats. Er is trouwens nog een vierde grote Amerikaanse speler in de sector en die luistert naar de naam Postmates. Die controleert zo’n 9% van de markt, haalde vorig jaar 225 miljoen dollar op en ontvouwde toen eveneens beursplannen.

Grubhub vs. DoorDash

De top twee van maaltijdleveranciers mag dan wel dicht bij het Amerikaanse marktaandeel liggen, hun bolwerken bevinden zich wel in verschillende regio's. GrubHub is de meest populaire dienst in vele noordoostelijke gebieden, waaronder Boston en New York. DoorDash kan voor meer dan de helft van zijn omzet dan weer rekenen op de twee grootste metropolen van Texas, Dallas-Fort Worth en Houston, en claimt 60% marktaandeel in de Bay Area van San Francisco.

Strijden om restaurantpartners

Een van de redenen waarom schaalvoordelen zo belangrijk zijn, is dat ze de groeistrategie kunnen aanzwengelen door partnerships te vormen met de grootste restaurantketens van het land. In januari ging DoorDash officieel samenwerken met Little Caesars Pizza, een merk dat nooit eerder een levering heeft aangeboden. De groep heeft ook deals met Wendy's, Chick-fil-A, en McDonald's (die trouwens ook leveringen via Uber Eats aanbiedt).

Starbucks heeft een contract met Uber Eats, Popeyes met Postmates, en Taco Bell en KFC met GrubHub.

Vaak betalen de partners erg lage prijzen aan de maaltijdbezorgers, die hun tarieven verlaagden of zelfs geld aan de business verliezen. Maar daar tegenover staat dat de restaurantpartners vaak enorme klantenportefeuilles hebben, verspreid over vele duizenden locaties en een indrukwekkend reclamebereik. Daardoor kan via schaalvoordelen een pak marge verdiend worden.

Conclusie

De consolidatiestrijd in de VS lijkt een bladzijde omgeslagen te hebben, zodat de markt, net zoals in Europa, richting duopolie kan evolueren. Het laatste woord is hier nog niet over gezegd, met als centrale vraag wanneer de maaltijdbezorgers structurele winsten zullen laten optekenen.

In het geval van Uber is dat des te belangrijker, omdat analisten vandaag niet meteen een pad naar nettowinstgevendheid op groepsniveau zien (ten vroegste in 2024). Dat is te wijten aan de erg dure taxidiensten en de nog veel duurdere ontwikkeling van de zelfrijdende wagen. Wordt dus vervolgd.

Naar overzicht
Beleg online met inzicht
Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
Analyse en Inzicht
  • Analisten
  • Bolero Blog
Platformen
  • Bolero
  • Mobile
Markten en Producten
  • Markten
  • Producten
Events en Opleidingen
  • Events
  • Opleidingen
Academy
  • Producten
  • Platformen
  • Strategy & Analyse
Tarieven
  • Tarieven
Support
  • Algemene voorwaarden
  • Documentcenter
  • Lexicon
  • Veelgestelde vragen
  • Klachten
  • FAQ: MiFID II
Over Bolero
  • Bolero vandaag
  • Relatie KBC & Bolero
  • Nieuws
  • Werken bij Bolero
Award

Ontdek ook:

Bolero Crowdfunding

  •   Home
  • Analyse en Inzicht
  • Platformen
  • Markten en Producten
  • Events en Opleidingen
  • Academy
  • Tarieven
  • Support
Powered by KBC }}

Powered by KBC

  • © Bolero 2025
  • Privacy statement
  • Juridische voorwaarden
  • Sitemap