di. 7 jul 2020

Het gaat snel in de sector van de maaltijdleveranciers. Amper een maand nadat Grubhub werd opgeslokt door Just Eat Takeaway, zelf ook al het resultaat van een fel bevochten fusie, verorbert Uber voor 2,65 miljard dollar Postmates. Daarmee lijken de kaarten in de race om de grootste te worden in de VS voorlopig geschud. Ook de Belgische holding Sofina passeert bij de operatie aan de kassa, want diens belang in de maaltijdleverancier is door de overname zo’n 75 tot 80 miljoen euro waard. De impact op de totale waarde van de portefeuille is echter beperkt.
Externe groei
Doordash is met een marktaandeel van zo’n 45% de grootste maaltijdleverancier in de VS, maar de combinatie van Uber Eats met Postmates komt met 30% al een heel stuk dichter. Grubhub is momenteel goed voor 23%. Voor Waitr is een marktaandeel van zo’n 1% weggelegd.
In Europa werd het speelveld doorheen de voorbije jaren al verdeeld tussen Delivery Hero, Deliveroo en Just Eat Takeaway, het resultaat van een recente fusie. Elk van deze spelers controleert een welbepaalde markt, behalve in het VK. Daar is de laatste slag nog niet gestreden, onder het motto "no points for a second place".
Virtuous circle
Externe groei is één van de belangrijkste pijlers in de strategie van maaltijdbezorgers. Een dominante marktpositie is een cruciale voorwaarde om te kunnen overleven, omdat enkel zo voldoende kritische massa kan worden opgebouwd. Lees: voldoende klanten bereikt, die regelmatig opnieuw bestellen en voldoende cash genereren, om op die manier voldoende marketing te kunnen voeren en nog meer klanten te bereiken. De zogeheten "virtuous circle".
Een van de redenen waarom schaalvoordelen zo belangrijk zijn, is dat ze de groeistrategie kunnen aanzwengelen door partnerships te vormen met de grootste restaurantketens van het land. In januari ging DoorDash officieel samenwerken met Little Caesars Pizza, een merk dat nooit eerder een levering heeft aangeboden. De groep heeft ook deals met Wendy's, Chick-fil-A, en McDonald's (die trouwens ook leveringen via Uber Eats aanbiedt).
Starbucks heeft een contract met Uber Eats, Popeyes met Postmates, en Taco Bell en KFC met GrubHub.
Vaak betalen de partners erg lage prijzen aan de maaltijdbezorgers, die hun tarieven verlaagden of zelfs geld aan de business verliezen. Maar daar tegenover staat dat de restaurantpartners vaak enorme klantenportefeuilles hebben, verspreid over vele duizenden locaties en een indrukwekkend reclamebereik. Daardoor kan via schaalvoordelen een pak marge verdiend worden.
Doordash
Alle ogen zijn nu gericht op Doordash. Die zette eerder dit jaar de plannen voor een beursgang op de rails, maar moest dat project door Covid-19 even op ijs zetten. Dringend lijkt het alvast niet te zijn. Bij de meest recente private kapitaalronde haalde de groep 400 miljoen extra centen op en zette de teller daarmee op 2,5 miljard dollar. De waarde van het bedrijf werd daarbij geschat op 16 miljard dollar.
