ma. 26 sep 2022

Umicore kon met de joint venture PowerCo eindelijk zijn deal met Volkswagen aankondigen. PowerCo mikt op een grootschalige toeleveringsketen voor duurzame batterijen, via 3 miljard euro investeringen, om tegen het einde van het decennium voor 160 GWh celcapaciteit per jaar kathodematerialen en hun precursoren (chemische stoffen die kunnen worden gebruikt vooor het vervaardigen van een chemisch eindproduct) te produceren. Dat is goed voor 2,2 miljoen elektrische wagens op jaarbasis. Volgens KBC Securities-analist Wim Hoste kan Umicore een belangrijke rol spelen in de elektrificatie van de transportsector via haar kathode-activiteiten.
PowerCo
Begin december vorig jaar kondigde Umicore aan dat het de handen in elkaar zou slaan met autoproducent Volkswagen (VW) om in Europa productiecapaciteit op te bouwen voor precursoren en kathodes om zo de geplande batterijcellenproductie van VW te bevoorraden. Vandaag werden die plannen concreet in de vorm van een joint venture ‘PowerCo’. De productie moet in 2025 van start gaan en is gericht op een jaarlijkse capaciteit van 40 GWh in 2026 en 160 GWh tegen het einde van het decennium. Dat laatste is het equivalent van ongeveer 2,2 miljoen elektrische voertuigen. De zoektocht naar een productielocatie is nog gaande.
Volgens de overeenkomst zullen Umicore en Volkswagen gezamenlijk de joint venture controleren en kosten, investeringen en winst gelijk verdelen. Samen denken zij ongeveer 3 miljard euro te investeren in productiecapaciteit. In een conference call gaf Umicore vanmorgen alvast wat extra toelichting bij de joint venture. Wim Hoste luisterde mee en onthield daarbij het volgende:
- ROCE: Umicore meldde een ROCE (rendement) van 12,5% voor haar activiteit batterijmaterialen vanaf 2026 en verklaarde dat PowerCo perfect aansluit bij de rendementsdoelstellingen.
- Capex (kapitaaluitgaven): Umicore verklaarde dat de structuur van de joint venture en de investeringen volledig in overeenstemming zijn met de capex-richtlijnen die tijdens de CMD (capital markets day) van juni werden voorgesteld (5 miljard capex in de periode 2022-2026). De 2,5 miljard omvat de voorbereidingen voor de capaciteiten die na 2026 zullen worden geïnstalleerd en omvat precursoren, CAM (cathode active battery materials) en raffinagecapaciteit.
- Umicore heeft een raffinagecontract voor de eerste 60GWh die de joint venture nodig heeft. De ambitie is om het bereik van de Joint venture uit te breiden tot raffinage en in een later stadium ook tot recyclage.
- Umicore zal de operationeleleiding hebben (CEO) van de PwerCo, waarvan het hoofdkantoor in Brussel gevestigd zal zijn.
- Het toepassingsgebied van PowerCo zal NMC (nikkel, mangaan en kobalt) omvatten, maar ook HLM (hoge mangaankwaliteit, bedoeld voor het kostengevoelige segment).
Umicore in Polen
Vorige week opende Umicore in Polen een grote fabriek voor batterij-onderdelen. Het is de eerste Europese productiefaciliteit voor kathodematerialen van de Belgische materialengroep die daarmee onderstreept koploper te willen blijven in de elektrificatie van auto's. Momenteel werken er 240 mensen in de Poolse fabriek, maar de productie schaalt nog op, naar 400 medewerkers en een dubbel zo hoge output tegen 2024. Bij die gelegenheid zette CEO Mathias Miedreich zijn ambities nog eens in de verf om tegen 2030 de wereldwijde productiecapaciteit op te trekken tot 400 GWh. Hij verwees in dat verband ook al naar de plannen met Volkswagen.
KBC Securities over Umicore
Wm Hoste blijft bij zijn standpunt dat Umicore zeer goed geplaatst lijkt om een belangrijke rol te spelen in de elektrificatie van de transportsector via haar kathodeactiviteit, terwijl Battery Recycling vanaf de tweede helft van het decennium eveneens een belangrijke groeidriver zou kunnen worden. Rekening houdend met het solide groeipotentieel op middellange tot lange termijn en de verlaagde waardering, handhaaft KBC Securities het “Kopen”-advies voor de aandelen met een koersdoel van 54 euro.
Het Umicore-aandeel noteert momenteel aan 30,24 euro (+3,74%).
