• NL
  • FR
BoleroPowered by KBC
menu

Orderdesk: 02 303 33 00

Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
  • Analyse en InzichtAnalyse en Inzicht
  • PlatformenPlatformen
    • Bolero
    • Mobile
  • Markten en ProductenAanbod
    • Markten
    • Producten
  • Events en OpleidingenEvents
    • Opleidingen
  • AcademyAcademy
    • Producten
    • Platformen
    • Strategie & Analyse
  • TarievenTarieven
  • SupportSupport
    • Documentcenter
    • Veelgestelde vragen
    • Lexicon
Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
  • Bolero blog

  • Topic

  • Topic

  • Meest verhandelde ETF's van 2024

  • De wereld van ETF's

  • Bolero Live

  • Onze analisten

  • Beursboeken in de kijker

Als belegger wilt u niets missen van het financiële nieuws en de beursactualiteit. In deze blog volgt u elke dag van dichtbij op wat er reilt en zeilt op de financiële markten en krijgt u meteen de nodige duiding. 

Bijdragen

Deze blog komt tot stand dankzij bijdragen van de analisten van KBC Asset Management, KBC Securities, KBC Market Research en de economen, contentmanagers van Bolero en aandelenstrategen van KBC Groep:

Allison Mandra, Andrea Gabellone, Benjamin Wolff, Bérangère Bivort, Bernard Keppenne, Cora Vandamme, Dieter Guffens, Dirk Thiels, Ellen Van Tongelen, Guy Sips, Hans Dewachter, Jacob Mekhael, Jens Meersman, Jo Elsocht, Johan Van Gompel, Joren De Mesmaeker, Joris Franck, Kurt Ruts, Kristof Samoy, Laurent Convent, Lieven Noppe, Lynn Hautekeete, Mathias Janssens, Mathias Van der Jeugt, Marion Geubel,Michiel Declercq, Peter Wuyts, Philippe Delfosse, Sharad Kumar Surendran Palani, Siegfried Top, Thibault Leneeuw, Thomas Couvreur, Thomas Vranken, Tom Noyens, Tom Simonts, Wim Hoste en Wim Lewi.

Disclaimer

Deze publicatie van KBC Bank N.V. (Bolero) wordt uitsluitend ter informatie verstrekt en is niet bedoeld als een specifiek en persoonlijk beleggingsadvies, een aanbieding of een uitnodiging tot een aanbieding, om de hierin vermelde financiële producten te kopen of te verkopen, noch onafhankelijk onderzoek op beleggingsgebied.

De dienstverlening die Bolero verschaft, is niet op beleggingsadvies gebaseerd. Bolero is het orderuitvoeringsplatform van KBC Bank N.V. waarmee transacties in ‘niet-complexe’ financiële producten (in de zin van MiFID II) doorgaan op basis van ‘loutere uitvoering’ (“execution only”). Bolero voert geen ‘passendheidstoetsing’ uit bij transacties in niet-complexe financiële producten. De belegger die van deze dienstverlening gebruik maakt, beschikt dus niet over de bescherming van de toepasselijke gedragsregels. Transacties in ‘complexe’ financiële producten (in de zin van MiFID II) kunnen pas uitgevoerd worden na een succesvolle passendheidstoetsing.  Transacties via Bolero gebeuren altijd op initiatief van de belegger. 

Bij het uitvoeren en/of doorgeven van transacties van beleggers houdt Bolero geen rekening met de daarmee verband houdende fiscale, juridische of boekhoudkundige aspecten van deze transacties, verstrekt zij geen advies met betrekking tot dergelijke aspecten en kan zij daarvoor derhalve niet aansprakelijk worden gesteld.

Beleggen in financiële producten houdt  risico’s in. Beleggers moeten in staat zijn om het economische risico van een belegging te dragen en het belegde kapitaal geheel of gedeeltelijk te verliezen.

Copyright © KBC Bank NV/Bolero. Alle rechten voorbehouden. Deze informatie mag op geen enkele manier gepubliceerd, herschreven of heruitgegeven worden in eender welke vorm.

Deze blog bevat publicaties van KBC Securities NV (https://research.kbcsecurities.com/portal/portal.html#!/disclosures), KBC Asset Management NV (https://www.kbc.be/particulieren/nl/juridische-info/documentatie-beleggen.html#aandelen) en KBC Economics (https://www.kbc.com/nl/economics.html). Voor de externe bronnen raadpleegt Bolero verschillende nieuwssites. De bijdragen worden geselecteerd op basis van recente, concrete gebeurtenissen en publicaties. De redactie wordt verzorgd door Tom Simonts (KBC Securities) en door Jo Elsocht, Joren De Mesmaeker, Jens Meersman, Ellen Van Tongelen en Philippe Delfosse (marketing team Bolero, KBC Bank NV). KBC Bank staat onder toezicht van de FSMA.

do. 4 feb 2021

16:45

Unilever-aandeel krijgt klap door lagere marge

Deel deze pagina:

  • Tweet
  • Share
  • Share

Unilever publiceerde vandaag resultaten voor het vierde kwartaal en het volledige boekjaar 2020. In het vierde kwartaal kwam de onderliggende omzetgroei uit op 3,5%, beter dan de verwachte 3,2%. Over het volledige boekjaar bedroeg de totale omzet 50,7 miljard euro. de onderliggende operationele marge over het hele boekjaar kwam iets lager uit dan de verwachtingen, waardoor ook de onderliggende winst per aandeel met 2,48 euro de verwachte 2,50 euro net miste. Het kwartaaldividend wordt met 4% verhoogd, waardoor aandeelhouders in maart 42,68 eurocent per aandeel (vóór belastingen) mogen verwachten. KBC Asset Management-analist Bob Van Leemputte gidst u door het rapport.

 Regionaal plaatje

In thuishaven Europa kampte Unilever het voorbije jaar met een omzetkrimp. In Noord-Amerika presteerde het bedrijf dan weer goed, wat de totale omzetgroei in ontwikkelde markten op 2,9% brengt. Die markten vertegenwoordigen ongeveer een derde van de omzet van het bedrijf. In de opkomende markten groeide Unilever 1,2%.

  • In Amerika groeide Unilever 6,5% onderliggend. In Noord-Amerika was dat zelfs 7,7%, volledig gedreven door meer verkochte producten met zelfs een lichte negatieve prijsimpact. De regels rond social distancing en de verplichte sluiting van bepaalde verkoopskanalen, onder andere voor de duurdere schoonheidsproducten, haalden 2,4% van de omzet af maar domineerden het toneel niet. Vooral voeding voor thuisconsumptie en hygiëneproducten deden het goed. In Latijns-Amerika kende Unilever een groei van 4,1%, vooral gedreven door een hogere prijszetting. Het bedrijf haalt hier vooral de consumptiecheques van overheden aan, die terugvielen in het vierde kwartaal.
     
  • In Europa kende Unilever een onderliggende omzetkrimp van 1%, veroorzaakt door de deflatoire situatie in warenhuizen en een zeer lage volumegroei. In het vierde kwartaal knoopte Unilever opnieuw aan met groei. Schoonmaakproducten werden meer verkocht, maar door de lockdowns en minder toerisme werd minder roomijs 'on-the-go' geconsumeerd.
     
  • In het Verenigd Koninkrijk zette Unilever een respectabele groei neer, door een hogere consumptie van voeding voor binnenshuis en een verhoogde vraag naar huishoudproducten.
     
  • In de rest van de wereld kende Unilever een beperkte onderliggende groei van minder dan een halve procent. Vooral strikte lockdowns hinderden de verkopen in de eerste jaarhelft in onder andere India en China. Later was in die landen opnieuw omzetgroei. Andere landen toonden een gemengd beeld.

Resultaten per categorie

  • In 2020 groeide het departement schoonheids- en persoonlijke verzorgingsproducten van Unilever met 1,2%. Huidhygiëne groeide meer dan 10%, Lifebuoy zelfs meer dan 50%. Unilever heeft tijdens de pandemie gezondheidscampagnes gelanceerd die kinderen het belang van handen wassen aanleerden. Diezelfde divisie werd anderzijds geconfronteerd met een lagere vraag naar huidverzorging, deodorant, haarverzorging, die de groei fnuikten. De marge in de hele afdeling daalde ook door een ongunstige mix en covid-gerelateerde kosten. Zeep heeft een lagere marge dan de andere producten in de afdeling.
  • De huishoudafdeling kende dan weer een sterke groei van 4,5%, voornamelijk veroorzaakt door grotere verkochte volumes. Niet onverwacht kenden vooral klassieke en speciaal ontsmettende schoonmaakproducten een sterke groei van meer dan 10%. De wasproducten vertoonden een gemengd beeld. De operationele marge van de afdeling daalde licht, voornamelijk door hogere investeringen in marketing.
  • De afdeling voeding en versnaperingen groeide met 1,1%, bijna integraal toe te schrijven aan een hogere prijszetting. 
  • De Food Solutions afdeling kende met een omzetkrimp van 30% geen al te best jaar,  De daling werd evenwel goedgemaakt door een verschuiving naar thuisconsumptie, met een sterke eerste plaats voor The Vegetarian Butcher. Het segment van de vleesvervangers kende het afgelopen jaar maar liefst 70% groei. Ook Hellmann's (sauzen) en Ben & Jerry's verdienen een pluim. De operationele marge van de afdeling daalde met een halve procent, vooral te wijten aan een negatieve invloed door de sluiting van de verkoopskanalen buitenshuis, covid-gerelateerde kosten en hogere grondstofkosten.

Vooruitzichten

Op de middellange termijn blijven de doelstellingen van Unilever ongewijzigd. Voor de onderliggende omzetgroei wordt gemikt op 3 tot 5%. Voor het komende jaar mikt Unilever op een winstgroei die boven de omzetgroei moet uitkomen, zonder dit te kwantificeren. Er wordt gezocht naar 2 miljard euro besparingen per jaar met het 'Fuel for Growth' programma, en er komen dit en volgend jaar nog herstructureringskosten van 1 miljard euro per jaar, die daarna wegvallen.

De visie van KBC Asset Management

De lagere marge en lage prijszetting vallen niet in de smaak bij beleggers, die het aandeel vandaag lager stuurden. Mogelijk werden op basis van de sterke publicatie van concurrent Procter & Gamble (8% organische omzetgroei) sterkere cijfers verwacht.

Sinds oktober heeft het aandeel serieus moeten inboeten. Op lange termijn zit het groeiprofiel volgens analist Bob Van Leemputte evenwel goed. De lager dan verwachte marges waren gedreven door marketinguitgaven, wat KBC AM graag ziet want het stelt de groei in de toekomst veilig.

Daarnaast zou de divisie Food Solutions in de tweede jaarhelft, in tegenstelling tot vorig jaar, sterk moeten bijdragen tot de groei en ook de ijsconsumptie buitenshuis zou terug moeten opveren. Op de langere termijn bieden de opkomende markten een sterker groeipotentieel aan Unilever, wanneer de Covid-pandemie over is.

KBC AM bevestigt de 'Kopen'-aanbeveling en het koersdoel van 5.200 Britse pence.

Naar overzicht
Beleg online met inzicht
Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
Analyse en Inzicht
  • Analisten
  • Bolero Blog
Platformen
  • Bolero
  • Mobile
Markten en Producten
  • Markten
  • Producten
Events en Opleidingen
  • Events
  • Opleidingen
Academy
  • Producten
  • Platformen
  • Strategy & Analyse
Tarieven
  • Tarieven
Support
  • Algemene voorwaarden
  • Documentcenter
  • Lexicon
  • Veelgestelde vragen
  • Klachten
  • FAQ: MiFID II
Over Bolero
  • Bolero vandaag
  • Relatie KBC & Bolero
  • Nieuws
  • Werken bij Bolero
Award

Ontdek ook:

Bolero Crowdfunding

  •   Home
  • Analyse en Inzicht
  • Platformen
  • Markten en Producten
  • Events en Opleidingen
  • Academy
  • Tarieven
  • Support
Powered by KBC }}

Powered by KBC

  • © Bolero 2025
  • Privacy statement
  • Juridische voorwaarden
  • Sitemap