di. 31 aug 2021

Van de Velde behoort deze ochtend tot de stijgers op Euronext Brussel en heeft dat te danken aan een mooie set resultaten over de eerste helft van 2021, die KBC Securities-analist Guy Sips ertoe aanzetten om het koersdoel en advies op te trekken.
Resultaten 1H21
In de eerste zes maanden van 2021 steeg de omzet met 16,5% op vergelijkbare basis (inclusief vergelijkbare seizoensgebonden leveringen), van 82,9 miljoen vorig jaar naar 96,6 miljoen euro.
Op vergelijkbare basis ging de bedrijfskasstroom 30,6% hoger tot 29,1 miljoen euro (22,3 miljoen vorig jaar). De vergelijkbare groothandelsomzet steeg met 15,8% en de detailhandelsomzet met 21,3%. De EBITDA-marge steeg naar een mooie 30,1%, tegenover 26,8% vorig jaar. In Europa steeg de retailomzet op jaarbasis met 16,4% en in de VS met 64,0%.
De bedrijfswinst ging vlot van 8,5 miljoen euro vorig jaar naar 23,1 miljoen euro en de nettowinst dikte aan tot 18,2 miljoen euro, terwijl vorig jaar nog 5 miljoen euro werd gerapporteerd. De kaspositie kwam op het einde van de eerste jaarhelft uit op 53,3 miljoen, tegenover 3,4 miljoen euro op het einde van het boekjaar 2020.
Vooruitzichten
Van de Velde zet zijn ambitie in de verf om ook in de tweede jaarhelft groei te realiseren door de strategische visie verder te implementeren: ‘Duurzame groei door merkenactivatie en service naar retailpartners, met segmentatie en digitale acceleratie’, klinkt het in het persbericht.
KBC Securities over Van de Velde
In de eerste helft van 2021 werd Van de Velde in veel Europese landen geconfronteerd met langdurige lockdowns en winkelbeperkingen als gevolg van Covid-19. Ondanks die impact werd toch een sterke groei opgetekend. Veelbelovend is volgens KBC Securities-analist Guy Sips dat de lingerieverkoop zeer sterk herstelde en bijna het niveau van de eerste helft van 2019 bereikte. De betere resultaten in de VS weerspiegelen dat er geen lockdowns waren in 2021 in vergelijking met langdurige lockdowns in 2020.
De belangrijkste reden voor de gunstige evolutie van de EBITDA-marge, tot opnieuw meer dan 30%, is de omzetstijging van 16,5%. Verder is sprake van een positief prijseffect door een betere mix en een verbetering van de productie-efficiëntie.
Naast de zogenaamde "optichannel"-consumentenervaring van Van de Velde over de verschillende kanalen, lijken de verbeterde digitale platformen een succes omdat ze de verkoop sterk stimuleerden. Van de Velde stelt dat de verschillende campagnes een positieve impact hebben gehad op alle kanalen, zowel offline als online.
Met de cijferset over de eerste zes maanden in de hand zal KBC Securities-analist Guy Sips de prognoses voor 2021 en daarna moeten verhogen. Het koersdoel gaat nu al van 23 naar 28 euro en het advies van “Houden” naar “Opbouwen”.
