• NL
  • FR
BoleroPowered by KBC
menu

Orderdesk: 02 303 33 00

Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
  • Analyse en InzichtAnalyse en Inzicht
  • PlatformenPlatformen
    • Bolero
    • Mobile
  • Markten en ProductenAanbod
    • Markten
    • Producten
  • Events en OpleidingenEvents
    • Opleidingen
  • AcademyAcademy
    • Producten
    • Platformen
    • Strategie & Analyse
  • TarievenTarieven
  • SupportSupport
    • Documentcenter
    • Veelgestelde vragen
    • Lexicon
Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
  • Bolero blog

  • Topic

  • Topic

  • Meest verhandelde ETF's van 2024

  • De wereld van ETF's

  • Bolero Live

  • Onze analisten

  • Beursboeken in de kijker

Als belegger wilt u niets missen van het financiële nieuws en de beursactualiteit. In deze blog volgt u elke dag van dichtbij op wat er reilt en zeilt op de financiële markten en krijgt u meteen de nodige duiding. 

Bijdragen

Deze blog komt tot stand dankzij bijdragen van de analisten van KBC Asset Management, KBC Securities, KBC Market Research en de economen, contentmanagers van Bolero en aandelenstrategen van KBC Groep:

Allison Mandra, Andrea Gabellone, Benjamin Wolff, Bérangère Bivort, Bernard Keppenne, Cora Vandamme, Dieter Guffens, Dirk Thiels, Ellen Van Tongelen, Guy Sips, Hans Dewachter, Jacob Mekhael, Jo Elsocht, Johan Van Gompel, Joren De Mesmaeker, Joris Franck, Kurt Ruts, Kristof Samoy, Laurent Convent, Lieven Noppe,
Livio Luyten, Lynn Hautekeete, Mathias Janssens, Mathias Van der Jeugt, Marion Geubel, Michiel Declercq, Peter Wuyts, Philippe Delfosse, Siegfried Top, Thibault Leneeuw, Thomas Couvreur, Thomas Vranken, Tom Noyens, Tom Simonts, Wim Hoste en Wim Lewi.

Disclaimer

Deze publicatie van KBC Bank N.V. (Bolero) wordt uitsluitend ter informatie verstrekt en is niet bedoeld als een specifiek en persoonlijk beleggingsadvies, een aanbieding of een uitnodiging tot een aanbieding, om de hierin vermelde financiële producten te kopen of te verkopen, noch onafhankelijk onderzoek op beleggingsgebied.

De dienstverlening die Bolero verschaft, is niet op beleggingsadvies gebaseerd. Bolero is het orderuitvoeringsplatform van KBC Bank N.V. waarmee transacties in ‘niet-complexe’ financiële producten (in de zin van MiFID II) doorgaan op basis van ‘loutere uitvoering’ (“execution only”). Bolero voert geen ‘passendheidstoetsing’ uit bij transacties in niet-complexe financiële producten. De belegger die van deze dienstverlening gebruik maakt, beschikt dus niet over de bescherming van de toepasselijke gedragsregels. Transacties in ‘complexe’ financiële producten (in de zin van MiFID II) kunnen pas uitgevoerd worden na een succesvolle passendheidstoetsing.  Transacties via Bolero gebeuren altijd op initiatief van de belegger. 

Bij het uitvoeren en/of doorgeven van transacties van beleggers houdt Bolero geen rekening met de daarmee verband houdende fiscale, juridische of boekhoudkundige aspecten van deze transacties, verstrekt zij geen advies met betrekking tot dergelijke aspecten en kan zij daarvoor derhalve niet aansprakelijk worden gesteld.

Beleggen in financiële producten houdt  risico’s in. Beleggers moeten in staat zijn om het economische risico van een belegging te dragen en het belegde kapitaal geheel of gedeeltelijk te verliezen.

Copyright © KBC Bank NV/Bolero. Alle rechten voorbehouden. Deze informatie mag op geen enkele manier gepubliceerd, herschreven of heruitgegeven worden in eender welke vorm.

Deze blog bevat publicaties van KBC Securities NV (https://research.kbcsecurities.com/portal/portal.html#!/disclosures), KBC Asset Management NV (https://www.kbc.be/particulieren/nl/juridische-info/documentatie-beleggen.html#aandelen) en KBC Economics (https://www.kbc.com/nl/economics.html). Voor de externe bronnen raadpleegt Bolero verschillende nieuwssites. De bijdragen worden geselecteerd op basis van recente, concrete gebeurtenissen en publicaties. De redactie wordt verzorgd door Tom Simonts (KBC Securities) en door Jo Elsocht, Joren De Mesmaeker, Jens Meersman, Ellen Van Tongelen en Philippe Delfosse (marketing team Bolero, KBC Bank NV). KBC Bank staat onder toezicht van de FSMA.

di. 5 jul 2022

14:16

Verdere verbetering van de toeleveringsketens

Deel deze pagina:

  • Tweet
  • Share
  • Share

Dataleverancier S&P Global berekende dat de druk op de wereldwijde toeleveringskettingen in juni verder bleef dalen. De zogenaamde “Global Supply Shortage Index” benadrukte dat de tekorten aan grondstoffen op het laagste peil zijn beland sinds januari 2021, al zijn ze wel nog altijd bijna vijf keer hoger dan het gebruikelijke niveau. Door de ontspanning op de markt verminderden tegelijkertijd ook de meldingen van een gebrek aan transportbeschikbaarheid sterk. Die tikten in mei nog een recordniveau aan, alvorens terug te vallen tot het laagste niveau in 16 maanden, las financieel-econoom Tom Simonts.

Minder meldingen van tekorten
De data geven aan dat de meldingen van tekorten op het laagste niveau staan in 17 maanden, maar dat is nog steeds bijna vijf keer meer dan het gebruikelijke niveau. De vrachtcapaciteit verbeterde in juni, doordat de beperkingen in havens, met name in China, waren opgeheven. Maar er blijven tekorten, vooral aan halfgeleiders en olie, door de toegenomen vraag.

Minder prijsdruk
Dat maakt dat de wereldwijde prijsdruk in juni daalde tot zijn laagste niveau in 18 maanden, ondanks dat de grondstofprijzen nog steeds bijna drieënhalf keer zo hoog zijn dan normale niveaus. Het is al de tweede achtereenvolgende maand waarin de prijsdruk afneemt. Minder en minder bedrijven geven immers aan dat de prijzen stijgende zijn, zelfs in die mate dat dat aantal op het laagste niveau sinds anderhalf jaar is aangekomen.

De enige uitzondering wordt gevormd door halfgeleiders, waar de prijsstijging in juni groter was dan in mei, terwijl de inflatie van de olie- en gasprijzen in grote lijnen ongewijzigd bleef.

Maar, er is een maar ...
De congestie in heel wat havens op meerdere continenten blijft onverminderd toenemen. De congestie-index voor containerschepen die wordt berekend door bedrijf Clarkson wees vorige week donderdag uit dat 36,2% van de wereldwijde vloot in havens lag. Als je weet dat die in de periode 2016 – 2019 steeds rond de 31,5% schommelde, dat is dat vandaag toch een pak meer. Vooral de Amerikaanse oostkust laat daarbij recordniveaus optekenen.

Zelfde signalen bij de Duitse vervoerder Hapag-Lloyd. Die benadrukte vorige week dat vervoerders en verladers over de hele wereld worden geconfronteerd met talloze congestieproblemen. Zo blijven de belangrijke Chinese havens zoals Ningbo, Shenzhen en HongKong sterk worstelen met congestie van werven en aanlegplaatsen omwille van de aanhoudende overbevissingsmaatregelen en het tyfoonseizoen. In andere belangrijke Aziatische havens zit de opslagcapaciteit naar verluidt voor meer dan 80% (Singapore) en 85% (Busan, de grootste haven van Zuid-Korea) vol.

  • In Europa hebben het begin van de zomervakantie, stakingen, een toenemend aantal covid-gevallen en de bundeling van schepen uit Azië geleid tot congestie in havens in onder meer Antwerpen, Hamburg, Le Havre en Rotterdam.
  • In Latijns-Amerika hebben aanhoudende nationale protesten de havenactiviteiten in Ecuador gehinderd, terwijl een cyberaanval twee maanden geleden de douanesystemen van Costa Rica uitschakelde. Mexico werd nog het zwaarst door de havencongestie getroffen, omdat de opslagcapaciteit voor containers in een aantal havens boven de 90% uitkomt.
  • Vertragingen in de Noord-Amerikaanse terminals hebben tijdens de hele pandemie de krantenkoppen gedomineerd en blijven ook in juli een reden tot bezorgdheid. Hapag-Lloyd rapporteert wachttijden voor aanlegplaatsen in New York/New Jersey van meer dan 19 dagen, terwijl de wachtrij bij Savannah recordniveaus nadert van, zeven à tien dagen. In Los Angeles en Long Beach is het probleem van de baan, maar schepen die in Oakland moet lossen kunnen 7 tot 27 dagen wachten.

Boxship capaciteitsabsorptie daalt tot 9,8%
Uit statistieken van Sea-Intelligence tot en met einde mei blijkt dat 9,8% van de wereldwijde vloot niet beschikbaar was als gevolg van vertragingen in de aanvoerketen. Dat is nog steeds heel veel, omdat dat cijfer het grootste deel van 2020 ergens tussen 3 en 5% schommelde. En is het minder dan de piek van 13,8% in januari en de 10,7% uit april. Maar het is nog veel te vroeg om deze verbetering te vieren. Er wordt in mei 2022 nogal altijd 9,8% van de wereldcapaciteit uit de markt gehaald door vertragingen, wat hoger is dan in 2020 en 2021. De wereldwijde vloot heeft dus nog altijd meer capaciteitstekort dan op een vergelijkbaar tijdstip in 2021.

Positief is dan weer dat de aanhoudende problemen aan de kade vandaag, aan het begin van het piekseizoen, zich nog niet vertaalden in een forse stijging van de spotprijzen. Die bevinden zich ook nog altijd op een ongelooflijk hoog niveau, maar volgden het grootste deel van 2022 een neerwaarts traject. Langzaam maar zeker verbetert de toeleveringspolitiek.

Naar overzicht
Beleg online met inzicht
Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
Analyse en Inzicht
  • Analisten
  • Bolero Blog
Platformen
  • Bolero
  • Mobile
Markten en Producten
  • Markten
  • Producten
Events en Opleidingen
  • Events
  • Opleidingen
Academy
  • Producten
  • Platformen
  • Strategy & Analyse
Tarieven
  • Tarieven
Support
  • Algemene voorwaarden
  • Documentcenter
  • Lexicon
  • Veelgestelde vragen
  • Klachten
  • FAQ: MiFID II
Over Bolero
  • Bolero vandaag
  • Relatie KBC & Bolero
  • Nieuws
  • Werken bij Bolero
Award

Ontdek ook:

Bolero Crowdfunding

  •   Home
  • Analyse en Inzicht
  • Platformen
  • Markten en Producten
  • Events en Opleidingen
  • Academy
  • Tarieven
  • Support
Powered by KBC }}

Powered by KBC

  • © Bolero 2025
  • Privacy statement
  • Juridische voorwaarden
  • Sitemap